Novejši in vse bolj dodelani asistenčni sistemi so voznikom v izjemno pomoč

Sistemi za asistenco in za varno vožnjo so v vozila nameščeni z razlogom. S posredovanjem določenih funkcij v pomembni meri razbremenijo voznika, s čimer postane vožnja vsekakor precej bolj varna in udobna. V kolikor že vgrajenih asistenčnih sistemov, ki so dandanes pogosto del serijske opreme novejših vozil ne poznamo in ne vemo, čemu jih lahko uporabljamo, je njihov doprinos k varni in veliko bolj udobni vožnji precej manjši, kot bi lahko bil. Asistenčni in varnostni sistemi ne pomenijo zgolj in samo luksuza, ampak so nadgradnja, ki lahko v določenih nevarnejših situacijah nam ali drugim udeležencem v prometu (predvsem pešcem) tudi reši življenje.

Z razvojem tehnologije se ne izpopolnjuje in povečuje samo število elektronskih in inteligentnih sistemov, ki jih avtomobilska industrija vgrajuje v osebne avtomobile, ampak tudi njihova zaželenost ter uporaba. Pogoj za učinkovito in varno delovanje sistemov je njihova popolna tehnična brezhibnost in pa poznavanje njihovih posebnosti ter načinov uporabe. Določeni asistenčni sistemi lahko v neugodnih vremenskih razmerah, kot so nalivi, toča, predvsem pa v zimskih mesecih delujejo slabše, kot v ugodnejših vremenskih razmerah. Vpliv vremenskih razmer na optimalno delovanje določenih asistenčnih sistemov je vsekakor potrebno upoštevat in vožnjo v tovrstnih razmerah dodatno prilagoditi.

V želji, da bi vozniki pobliže spoznali posamezne asistenčne in varnostne sisteme, kakor tudi njihove prednosti, ki nas kot voznike med vožnjo v marsičem razbremenijo in le to naredijo varnejšo, ter manj stresno, smo se povezali s strokovnjaki podjetja Rodex d.o.o.

Določeni izbrani varnostni in asistenčni sistemi med vožnjo voznika zgolj opozarjajo, drugi delujejo polsamostojno in vozniku odvzamejo zgolj določen delež opravil, medtem, ko so tudi sistemi, ki delujejo popolnoma samostojno. V tem primeru govorimo o naprednih sistemih za pomoč pri vožnji, ki delujejo brez človeškega posredovanja.

»Ne glede na to, kako jih imenujemo, so vsi sistemi asistenčni, saj noben sistem kot tak ni samostojen, ampak je pomemben pripomoček, ki je vozniku med vožnjo v izjemno pomoč. Ne glede na asistenčne sisteme, smo vozniki še vedno tisti, ki imamo v roki škarje in platno, kar pomeni, da smo odgovorni za upravljanje vozila na cesti.«

Kakšne so prednosti in kako delujejo izbrani asistenčni sistemi, ki jih najpogosteje najdemo že kot del osnovne opreme novejših avtomobilov in so med vozniki izjemno priljubljeni, smo vprašali strokovnjake podjetja Rodex.

Vsi se radi slepo zanašamo na tehnologijo, ki je glede na razvoj resnično izjemno dobro naštudirana in tudi dovršeno izdelana, vendar ob tem ne smemo nikoli pozabiti na pomen in vlogo, ki jo med vožnjo imamo mi kot vozniki. Navkljub tehnologiji je še vedno človek tisti, ki ima zadnjo besedo, ter moč odločanja.

Res je. Če omeniva asistenčni sistemi kot je active safety brake, ki je v osnovi sistem, kateri omogoča samodejno zaviranje v sili.

Active Safety Brake (samodejno zaviranje v sili)

Imajo ga vgrajeno vsa vozila. Sam sistem ima dve različni stopnji. Prva je nižja stopnja, katera deluje na podlagi kamere ki se nahaja v sredinskem, tretjem ogledalu. Deluje do hitrosti 60 km/h. Prednost je v tem, da jo imajo vsi avtomobili, morebitna slabost pa je njen »doseg«, saj kamera dela na način, kot bi gledale človeške oči. V megli ali ponoči kamera ne deluje oziroma ne deluje optimalno. V kolikor bi prišlo do situacije, ko bi na cesto nenadoma stopil pešec ali skočila srna, avto se ne bi mogel tako nenadoma odzvati ter zmanjšati hitrost, saj se zakonitostim fizike ne da izognit. Prvi nivo je torej kamera, ki npr. ježa na cesti ne bo zaznala, bo pa zaznala kaj višjega. Večinoma ne zazna ničesar nižjega od cca 60 cm.

Drugi nivo pa je kombinacija kamere in radarja. Kot del serijske opreme jo imajo vgrajeni že tudi nekateri osnovni modeli Peugeot in pa novi modeli, ki prihajajo na tržišče. Radar deluje kadarkoli, kar pomeni tako v megli, kakor tudi ponoči. Deluje na podlagi radarskih valov (ultrazvoka) in zaznava tudi otroke, pešce, kolesarje ter srne v daljavi, ali če so ob cesti in četudi so morebiti izven vidnega polja, kjer sistem glede na njihovo gibanje izračuna, če bodo zavili pred vozilo in bi prišlo do nevarnosti trka. Veliko je tudi situacij in pogojev, ko se lahko zgodijo določene posebnosti. Razlika je, ali med vožnjo uporabljamo ročni ali avtomatski menjalnik. Pri ročnem menjalniku moramo sami speljevat in zavirat, medtem, ko bo avto sam zaviral do zmanjšane hitrosti 30 km/h. Če pa govorimo o avtomatskem menjalniku, pa bo avto v primeru, da se sproži active safety brake asistenčni sistem sam zaviral do 0 km/h. Zaviral bo vse do tja, dokler se vozilo ne bo popolnoma zaustavilo.

Avtomobili imajo tri različna opozorila. V kolikor smo na prekratki varnostni razdalji, se nam bo prikazalo oranžno opozorilo, če se bo varnostna razdalja zmanjševala ali če bo vozilo pred nami nenadoma zmanjšalo hitrost in pride do nevarnosti naleta pa se sproži rdeče opozorilo. V kolikor še vedno ne bomo reagirali, se bomo zaleteli.

Aktiven tempomat

Vozila znamke Peugeot imajo vgrajen aktiven avtomat, ki je na voljo za tri različne varnostne razdalje.

Tempomat ima zelo veliko prednosti. So vozniki, ki ga uporabljajo pogosto in tisti, ki ga uporabljajo redkeje. Uporaba tempomata vpliva tudi na porabo goriva, saj je vožnja z uporaba tempomata precej bolj regularna, z manjšimi nihanji hitrosti, pri čemer se vsekakor porabi manj goriva. Tempomat pomaga pri vzdrževanju omejitev hitrosti, saj če ga vklopimo, nam ni potrebno v tolikšni meri spremljati omejitve hitrosti in lahko več pozornosti namenimo dogajanju na cesti, v prometu. Kot velja za vsako stvar, velja tudi za uporabo tempomata. Potreben je namreč čas, da ga kot vozniki spoznamo in se ga naučimo uporabljati. Praksa in vaja, ki preraste v navado nam je pri tem lahko v veliko pomoč.

Poznamo dva različna tempomata. Klasičen tempomat, pri čemer nastavimo hitrost, ki jo avto ohranja vse do trenutka, dokler ne stisnemo sklopke, na zavoro, ali pa tipko na tempomatu. Če imamo vklopljen tempomat in se vozilo pred vami pelje 40 km/h, medtem, ko se mi peljemo 50km/h, se bomo v kolikor tempomata ne bomo izklopili, vanj zaleteli s hitrostjo 50km/h v njega zaleteli. Dokler mi nečesa kot vozniki ne naredimo, ne spremenimo, bo ostalo stanje nespremenjeno.

Imamo pa tudi aktivni tempomat, pri čemer imate možnost spreminjat in po potrebi nastavljat varnostne razdalje. Razdalja, ki jo dovolite med vašim vozilo in vozilo, ki je pred vami delimo na »normalno«, »blizu« in pa »daleč«. Na podlagi tega določamo, kolikšna bo razdalja, med nami in vozilom spredaj. V kolikor izberemo razdaljo »blizu«, je med avtomobiloma prostora za 2 avtomobila, kar zadošča varnostni razdalji dveh sekund.

Če se avto pred nami vozi s hitrostjo 40 km/h, medtem, ko se mi vozimo s 50 km/h in imamo vklopljen tempomat, ko bomo dohiteli avto pred nami, bo naš avto zmanjšal hitrost na 40 km/h, kar je hitrost s katero vozi vozilo pred nami. Če bo avto pred nami pospešil na 60 km/h, bo naš avto prav tako pospešil, vendar le do hitrosti 50 km/h, na kolikor je bil prvotno nastavljen tempomat. Če se bo avto pred nami ustavil, se bo naš avto prav tako ustavil. Tovrstni tempomat se izklopi, ko pritisnemo na zavoro, sklopko ali pa tipko stop. Gre za tempomat, ki je lahko dolgo časa aktiviran.

Če bo avto zaznal vozilo, ki je zavilo naš pas in bo hitreje pospeševal, kot vozimo sami, potem se ne bo zgodilo nič. Zakaj? Ker je tehnologija, ki je vgrajena v naš avto izračunala, da do (nevarnega) srečanja ne bo prišlo in intervencija v tem primeru ne bi bila potrebna.

Opozorilnik na nenamerno menjavo voznega pasu

Gre za varnostni sistem, pri katerem avto prepoznava črte in morebitne bankine, ki so na cesti in znotraj katerih avto zadrži. Ceste v Sloveniji in pa črte, ki so narisane predstavljajo določeno težavo. Tako novejše ceste, kakor tudi črte, ki so bile narisane pred kratkim so za avtomobile, ki imajo vgrajene asistenčne sisteme izjemno hitro zaznavne. Na cesti, ki vodijo v Domžale, pri Trzinu ali na določenih odsekih avtocest, v kolikor ne boste vozili po sredini, vas bo asistenčni sistem pričel opozarjat in sčasoma tudi samostojno zavijat.

V primeru, ko je na cestišču več črt, smo mi tisti, ki določimo katera črta je prava in avto se bo držal izbranih črt.

Obstoj opozorilnika na nenamerno menjavo voznega pasu je mogoče izrazito zaznati v primeru, ko želimo menjati vozni pas, zapeljati torej na prehitevalni pas, pri čemer nismo uporabili smerokaza. V trenutku bomo na volanu začutili upor. To je asistenčni sistem, ki je že veliko voznikom pomagal pri uporabi smerokazov. Izbira vrste vožnje na opozorilnik na nenamerno menjavo voznega pasu ne vpliva.

Novejša vozila, ki prihajajo na tržišče imajo vgrajenih že več varnostnih sistemov. Zanimiva kombinacija je mrtvi kot in pa opozorilnik na nenamerno menjavo voznega pasu. V Kolikor bo avto v mrtvem kotu zaznal drugo vozilo, vas bo sistem na to opozoril s tršim volanom in vam s tem otežil menjavo vašega pasu.

Ne glede na serijsko vgrajene ali dodane asistenčne varnostne sisteme smo vozniki tisti, ki vozimo, se odločamo in odgovarjamo. Sistemi so nam zgolj v pomoč, pri čemer nam v marsičem olajšajo vožnjo in naredijo le to mnogo bolj udobno, smo mi tisti, ki izbiramo in se odločamo. S pomočjo asistenčnih sistemov bomo dobili povratne informacije, vendar smo mi tisti, ki odločamo kaj in kako bomo ravnali. Kaj bomo naredili in avto se bo ravnal glede na našo odločitev.

Asistenčni sistemi so nam pri vožnji v precejšnjo pomoč. Mlajši vozniki so precej bolj vešči njihove uporabe kot pa starejši vozniki, ki so prav tako udeleženci v prometu, le da so se učili voziti na precej bolj preprostih vozilih, ko še ni bilo vse te dodane tehnologije. Gledano s stališča varnosti in udobja, zaradi česar so bili tudi zamišljeni in narejeni je njihova kar se da pogosta uporaba zaželena, čeprav bo najverjetneje potreben čas, da se bodo na njihovo uporabo privadili starejši vozniki.

Mlajši vozniki in pa vozniki v srednjih letih, radi uporabljajo tempomat. Prav tako je priljubljen pri voznikih, ki so dovzetni za tehnologijo in prevozijo veliko kilometrov. Eno izmed bolj uporabljenih je vsekakor sistem za nadzor mrtvega kota. Tudi če vozilo tega nima, ga vozniki želijo imeti in trend je, da postaja serijsko vgrajen v vozila srednjega nivoja. V kolikor se drugo vozilo nahaja v mrtvem kotu, v našem ogledalu posveti lučka.

Stranke, predvsem starši za otroke najpogosteje sprašujejo za sistem za samodejno zaviranje v sili, ki ga imajo vsa Peugeot vozila. Prav tako imajo tudi vgrajen že sistem sledenja voznemu pasu.

Določena razlika se zagotovo opazi pri menjavi vozila. Če ima stranka vozilo določene znamke in se odloči za drugačen model vozila, so skrbi odveč, saj ostanejo tudi v drugačnem modelu določene funkcije nespremenjene.

Pri menjavi znamke avtomobila pa imamo v našem Peugeot salonu v Radomljah organizirane predstavitve vozil, ki trajajo tudi dobro uro, kjer stranki razkažemo vse funkcije, ki jih ima vozilo za katerega se zanimajo. Prav tako imamo na voljo svetovanje po določenem času, ko stranka že osvoji funkcije, ki jih potrebuje in ji nato razložimo še kakšne nove funkcije. To je dobra praksa.

Pomembno je, da stranka pozna vse tiste osnovne funkcije, ki jih uporablja, potem pa se lahko doda še tempomat. Najlažje se tempomat uporablja na avtocestah, saj je tam več prostora, vendar so tudi hitrosti višje, kar je za začetno učenje tempomata morda tudi manjša slabost. Za začetek je bolj priporočljiva uporaba kakšne bolj lokalne ceste, ali obvoznica, kjer in v času, ko ni večjega prometa.

V kolikor bi želeli poleg asistenčnih sistemov, ki so že del serijske opreme, dodati še nekaj novih, ki se jih vključi po naročili, se je pred tem najverjetneje smiselno posvetovati o dejanskih potrebah, ki jih imamo?

Res je. Vsak nakup je potrebno opraviti premišljeno. Zanimiva je analogija s pametnimi telefoni, kjer na tržišču tako rekoč ni mogoče več dobiti telefona brez kakršnih koli že vgrajenih aplikacij. Podobno je z avtomobili. Veliko stvari je že vključenih v osnovno konfiguracijo. Kakor pri telefonih, tudi pri avtomobilih ne bomo uporabljali vseh funkcij in verjetno bo kar nekaj funkcij ostalo neuporabljenih in tudi nepoznanih, s čimer ni čisto nič narobe. Pomembe so naše navade in pa potrebe, ki jih imamo.

Avtomobili so danes kot pametni računalniki in karkoli se dogaja, bomo opazili, saj nam bo tehnika pri tem pomagala in nas obvestila. Pogosteje, kot bomo pri vožnji uporabljali asistenčne sisteme in jim dopustili, da nam pri vožnji pomagajo, lažje in hitreje jih bomo spoznali. Prav tako bomo hitro opazili morebitna manjša odstopanja.

Tehnologija napreduje in se razvija, zato so tudi novejši avtomobili veliko boj varni, kot so bili nekoč. Z uporabo asistenčnih sistemov, ki omogoča veliko bolj varno in precej bolj udobno vožnjo, ter manj stresno vožnjo, kot je bila nekoč. Danes slabo opremljenega vozila ni, saj na tržišču konkurence ne bi preživel.

Avtor: Petra Petravič; Foto: Rodex.d.o.o

 

Tagi