Matevž Nograšek, Fasade D&M: “Poznavanje detajlov je ključnega pomena”

Fasade skupaj z arhitekturno zasnovo objektov, zelo jasno in glasno pripovedujejo zgodbe. Zgodbe o združitvi moči številnih akterjev, ki so sodelovali pri realizaciji le teh.

Gre za osebno izkaznico vpletenih, ki so zavoljo končne realizacije želja in potreb strank, poiskali uresničljivo kombinacijo fizikalnih značilnosti in standardov, kateri morajo biti zagotovljeni, da je končna izgradnja lahko izpeljana.

Vsak od nas ima kar nekaj želja in potreb. Zamisli in idej. Ko se svojevrstna predstava o uresničitvi le teh, sreča z dejanskimi možnostmi njihove izvedbe in umestitve v širši prostor, pa lahko dejansko pride do številnih odstopanj. Neskladij. Razočaranj in frustracij.

Matevž Nograšek je svojo poslovno pot začel kot vajenec pri starejšem in zelo izkušenem fasaderju v Mengšu. Sprva povsem brez znanja in izkušenj, je kaj kmalu ugotovil, da mu je interpretacija želja drugih in njihova dejanska realizacija, tako rekoč pisana na kožo. Znanje je nadgradil v gradbeni trgovini v Kamniku, kot svetovalec fasaderjem v prodaji fasadnih materialov. Pridobil je pomemben vpogled v svet, kjer se z ustreznim znanjem, izkušnjami in upoštevanjem naravnih fizikalnih zakonitosti, strankam lahko uresniči marsikatero željo ali nadgradi začetno idejo.

Pisalo se je leto 2019. Bilo je leto, ko je naš sogovornik v sodelovanju z izbranimi ekipami fasaderjev, odprl svojo samostojno podjetje za izdelavo fasad znano pod imenom Fasade D&M. Skupaj, z združenimi močmi, so v letu dni uspešno zaključili z izdelavo več kot 40 fasad na različnih objektih in postali eno izmed največjih fasaderskih podjetij na slovenskem trgu.

V več kot dvajsetih letih je videl in doživel marsikaj. Med drugim tudi precej razširjen »barvni terorizem«, kjer pride do izjemnega barvnega kontrasta in izstopanja fasad objektov s širšim okoljem.

Zahvaljujoč izjemnemu občutku lahko Matevž v hipu razbere in interpretira želje strank. Le te pa se pogosto razhajajo s končnim izgledom, saj so osnovane na željah in potrebah, ki pa niso vedno skladne z dejanskim stanjem. Zato so strokovna podkovanost in bogate izkušnje izjemnega pomena pri tovrstnih usklajevanjih. » Namreč, stranke tega ne delajo in zato tudi ne morejo imeti najboljše predstave o končnem produktu kar je povsem logično in razumljivo« iskreno pove Matevž.

Velik del vašega dela opravite na terenu in ob tem opazite stvari, ki jih drugi spregledamo. Zahvaljujoč profesionalni deformaciji, videno tudi drugače razumete. Verjetno se Vam to dogaja tudi takrat, ko niste službeno na poti?

Dejstvo, da se s fasadami ukvarjam že vse življenje, zagotovo vpliva na moj pogled na fasade in me tako »nagovarja« tudi v prostem času. To pa ne pomeni, da se ukvarjam z vsako fasado, temveč, da opazim posebnosti, napake in presežke na posameznih primerih, ki jih morda večina ne vidi ali prepozna.

Sicer pa v avtu preživim večino časa, saj se sam vozim na oglede objektov in na oglede aktivnih projektov. To se mi zdi najboljši način, da so delavci zadovoljni in mirni ter, da se strankam zagotovi najboljši rezultat, da se najbolje približamo njihovim željam. Moj vsakdanji delovnik je torej poln ogledov objektov, ki so potrebni obnove in razmišljanja, kako optimalno v skladu z željami naročnika izpeljati zadevo. Ravno tako razmišljanje me potem spremlja tudi v prostem času.

Najverjetneje Vam nemudoma v oči padejo malce bolj nenavadne kombinacije, ki bi najverjetneje pritegnile pozornost tudi drugih, le da Vi opazite še kakšne detajle, ki jih ostali ne?

Res je. Ob tem vprašanju sem nemudoma pomislil na vijolično hišo v Domžalah, ki ni edini primer. Res je, da take posebnosti padejo v oči tudi drugim, kako ne.

Tisto, kar pa je sicer skrito večini, pa je kakovost izdelave fasade, če so vidni kakšni detajli, npr. pokrovčki ali plošče od stiropora. Opazim tudi, če je lepo ali grdo zaribana, kolikšen je nanos lima in katera granulacija zaključenega sloja je prisotna.

foto: Adobe Stock

Ste kdaj opazili kakšen objekt, ki vas je fasciniral v tej meri, da ste ob tem pomislili: »To je pa resnično dobro narejeno!« Zakaj in kako ste prišli do tega zaključka? Imate primer?

Povečini so to objekti v Avstriji, Nemčiji in Italiji. Tam na fasade gledajo drugače. Sploh Nemci so izredno natančni, ko pride do izolativnosti. Oni na primer ob zaključku del vse pregledajo s kamero, da se prepričajo, da ni kje toplotnih mostov. Pri nas je mogoče cena precej bolj pomembna.

Včasih imam občutek, da nam manjka samokritičnosti in da se že tako rekoč vsak loti stvari, četudi na precej improviziran način. Splošen rek pravi, da naj bi prvo hišo gradili za sovražnika, drugo za prijatelja, šele tretjo zase. In v poplavi informacij, izkušenj, priporočil, mnenj in nasvetov drugih, se je včasih težko dokopat do pravih informacij. Kaj bi svetovali, kje naj se (potencialne) stranke zadeve lotijo in kako naj projekt izpeljejo?

Rekel bi, da se večina zadeve loti pravilno. Preden se odločijo veliko preberejo in raziskujejo. Naše podjetje ravno zato veliko vlaga v pisanje in izobraževanje končnih kupcev. Tako k nam pridejo že informirani in do neke mere izobraženi in razumejo, kaj je pomembno, kaj bolje in kaj slabše. Ko pride do ogleda povečini ostanejo le tehnična vprašanja v smislu, kako bomo pa ta del rešili in seveda glede barvne študije.

Prvo je, da človek ve, da je namen fasade funkcionalen, torej izolacija in zaščita pred zunanjimi vplivi in potem estetski. Drugo pa je, da je odločen glede izbire toplotne izolacije, ali želi stiropor, Silber reflex, kameno volno ipd. To potem tudi pogojuje, kateri zaključni sloj bomo izbrali. Na tej točki je kupec svoje naredil, potem mu mi naprej svetujemo, kateri materiali so kompatibilni in naredimo barvno študijo ali dve (smeh). Se pa pogosto zgodi, da se kateri izmed mojih predlogov strankam zdi nenavaden, sprva nelogičen. V kolikor je zaupanja dovolj, potem razmislijo in sčasoma razumejo zakaj določeno stvar zagovarjam.

Imate kdaj občutek, da so nam predstave, ki jih imamo o stvareh, v precejšen izziv? Želje in potrebe so eno. Interpretacija in konkretizacija le teh nekaj povsem drugega. Usklajevanje in končna umestitve v širši kontekst pa je točka, kjer se lahko marsikaj zatakne. Kako ljudem pomagate pri lažji končni predstavi o tem, kako bo zgledal njihov objekt v novi (pre)obleki?

Jah, predstave ljudi. Eno je predstava, ki jo ima človek v glavi, drugo pa rezultat, ki je plod odločitve na podlagi te predstave. To sta pogosto dve popolnoma različni stvari. Kar želim povedati je, da je predstava, ki si jo ustvarimo v glavi pomanjkljiva in drugačna kot je na primer barvna študija na podlagi iste ideje. Takrat se ljudje zavejo, da na veliko stvari niso pomislili. Barve so na primer bistveno močnejše, ko jih damo na tako površino kot je fasada. Postanejo lahko zelo moteče. K sreči se pri barvni študiji mnogi »umirijo« in poslušajo ter upoštevajo nasvete. Nekateri tudi ne. A to potem ni naša stvar, te stvari bi morala urediti država.

foto: Adobe Stock

Kaj svetujete strankam, kjer izvajalci dela niso (do)končali, oziroma je zaradi najrazličnejših razlogov delo obstalo nekje na sredini. Kaj naj naredijo v tem primeru? Je lažje dokončat tuje delo ali je bolje začeti vse od začetka? Kje so največje težave?

To so vedno težki primeri. Po eni strani v smislu stroškov za stranko, po drugi strani so taki ljudje vsaj manj zaupljivi, bolj previdni. Tretje dejstvo pa je, da je za nas popravljati tuje napake zelo nehvaležno in drago. Ne vemo, kaj vse so pred nami naredili narobe oz. tvegamo, da določenih napak, ki so bile storjene nismo predvideli ali ugotovili. Vsekakor je začeti in končati svoje delo bistveno bolje.

Največje težave so v tem, da so določeni izvajalci malomarni in želijo na hitro zaslužiti. Tako ne čakajo, da se materiali posušijo, površno namestijo izolacijske plošče, tako da je med njimi preveč razmaka, priporočajo oz. zagovarjajo poceni materiale, da so bolj cenovno dostopni, potem pa ne zagotavljajo garancije, ker je niti ne morejo, saj so materiali nekompatibilni. Skratka teh težav je precej. Zato bi vsem, ki se odločajo za izdelavo fasade položil na srce, naj izberejo preverjeno in zanesljivo podjetje in naj časovno ne pritiskajo. Pri fasadah je namreč tako, da smo vsi zanesljivi izvajalci zelo zasedeni in ne moremo nič prehiteti. Stranke imajo svoj vrstni red, potem pa smo odvisni še od vremenskih pogojev, od dobavljivosti materialov, pogosto pa nas tudi kaj preseneti. Tak primer je bil na primer Covid.

Vaša prednost je skrita v širini znanja in bogatih izkušnjah, ki ste si jih prigarali v več kot 20- tih letih trdega dela. Delali ste fasade in malarijo, kar pomeni, da ste v praksi preizkusili materiale, ki jih ponuja tržišče. Kot komercialist za fasade ste nadgradili občutek za zaznavanje želja strank in za hitro ugotavljanje dejanskih možnosti realizacije. Fasade imate tako rekoč v malem prstu. Kaj je tisto, nad čemer ste najbolj ponosni? In kaj Vas najbolj razjezi?

Ponosen sem, da mi je zelo hitro (v dveh letih) uspelo postaviti zanesljivo in stabilno podjetje, ki zagotavlja boljše fasade po primerljivi ceni. Fasaderji pri nakupu materiala dobimo dodatne popuste na količino. To je razlika, ki jo mnogi pospravijo v žep. Sam pa sem se odločil drugače. Z dobavitelji sem se dogovoril, da mi v zameno za popust ponudijo bolj kakovostne materiale. Tako pri fasadi zaslužimo nekoliko manj, ampak smo trg nekoliko »pretresli« in na splošno dvignili standard.

Konkurenca sicer mora biti in je zdrava za vse, a priznam, da me mnoge poteze nekaterih pogosto razjezijo. Ker so neetične. Žal konkretnih primerov ne moram omenjati, saj bi se nekateri prepoznali.

Kaj Vam je pri vašem delu v največje veselje in zadovoljstvo? Kaj v največji izziv in kaj je vaša največja »nagrada«?

Pri mojem delu imam to srečo, da je rezultat viden in otipljiv. Ko podrtijo spremenimo v urejen in zdravju prijazen objekt, to je zadovoljstvo. Tega ni v vsakem poslu. Izzivi so stalno, od odnosov z delavci, do reševanja situacij s strankami … Na kratko povedano, izziv je ohranjati kakovost in zadovoljstvo vseh vpletenih v proces izdelave fasade. Kot direktor sem za to odgovoren in priznam, da ta naloga pogosto ni lahka.

Poleg tega pa me veseli, da se za nas odloči večina strank, ki jih obiščemo. Za povrh pa jim ponudimo res nadpovprečen izdelek. Tako pridobimo vsi.

Omenil bi še to, da naročam vsem delavcem, na bodo odgovorni in skrbni. Tako naj ne hitijo in gledajo na uro, temveč v kolikor naletijo na težavo pri izdelavi to sporočijo in jim tako rezerviramo več časa za iskanje optimalne rešitve in izdelavo. Ko stranke to opazijo jih pomiri.

»Časi so, kakršni so«, kar pomeni, da se ne moreva izognit vprašanju o razmerah, ki se trenutno kažejo na področju gradenj. V mislih imam dvigovanje cen, zamude pri dobavi materialov in pa časovni zamiki del. Nekateri naročniki že premišljuje o začasni prekinitvi del z možnostjo nadaljevanja, ko se bodo razmere stabilizirale, drugi vidijo rešitev v čakanju in šparanju, medtem, ko se tretji spogledujejo z mislijo, da bi prihranjen denar raje porabili za kaj drugega. Kakšen je vaš pogled na nastalo situacijo in kaj bi svetovali ( potencialnim) strankam?

Razmere so nestabilne. Začelo se je s pomanjkanjem materiala, nadaljevalo pa z absurdnim dvigom cen. Te mislim da kaj kmalu ne bodo padle. A nisem ekonomist. Tako se mnogi odločajo za izdelavo fasade kljub temu, da so cene previsoke. Nekateri so v to prisiljeni, drugih to niti ne moti preveč. Da pa se mi zaščitimo pred dvigom cen, pa material kupimo takoj, ko stranka nakaže avans. Tega potem dostavimo na objekt in čaka, da bo prišla ekipa. Tako je najbolj varno za nas, saj ne izgubljamo denarja zaradi podražitev in za stranko, saj je naše podjetje zanesljivo in stabilno, ter cene take, kot so v osnovi dogovorjene.

Naročnik oglasa: Fasade D&M

 

Tagi