Koledar dogodkov

Event Information:

  • pon
    05
    Feb
    2024

    BYE BYE ROMANTIKA

    20:00Kulturni dom Franca Bernika

    abonma koncertni MODRI in IZVEN

    NASTOPAJOČI
    Mate Bekavac: umetniški vodja, klarinet
    Suyeon Kang: koncertna mojstrica
    Paolo Bonomini: vodja violončelov
    Abonmajski orkester Kulturnega doma Franca Bernika:
    violine:
    Uroš Bičanin, Marijana Gregorič, Mojca Jerman, Barbara Kolbl, Jerica Kozole, Oskar Longyka, Mojca Menoni Sikur, Mirjam Šolar, Matija Udovič
    viole:
    Manca Kosmač, Patricija Malovrh Mlačnik, Gea Pantner Volfand, Roberto Papi, Mateja Ratajc Kragelnik
    violončela:
    Jošt Kosmač, Urban Marinko, Martin Sikur
    kontrabas:
    Janez Krevel
    PROGRAM
    Anton Webern (1883–1945)
    Počasni stavek
    Gerald Finzi (1901–1956)
    Koncert za klarinet in godalni orkester, op. 31
    Allegro vigoroso
    Adagio ma senza rigore
    Rondo: Allegro giocoso
    ***
    Arnold Schönberg (1874–1951)
    Ozarjena noč, op. 4

    Richard. Dehmel: Ožarjena noč
    Dva stopata skozi pust, tih gaj;
    ozirata se v luno, ki gre z njima.
    Luna gre nad visokimi hrasti,
    nobenega oblačka ni, ki bi zameglil svetlobo neba,
    v katero segajo črni vrhovi.
    Ženski glas pravi:
    »Nosim otroka, ki ni tvoj,
    v grehu hodim poleg tebe.
    Hudo sem se spozabila nad seboj.
    V srečo nisem več verjela,
    kljub temu pa sem silno hrepenela
    po polnosti življenja in materinski sreči
    ter dolžnosti; zato sem si drznila,
    da sem se z grozo vdala tujcu
    in se za to še blagrovala.
    Zdaj pa se mi življenje maščuje:
    zdaj sem srečala tebe.«
    Z nerodnim korakom stopa,
    ozre se kvišku, luna gre z njima.
    Njen temni pogled utone v svetlobi.
    Moški glas pravi:
    »Otrok, ki si ga spočela,
    naj tvoji duši ne bo v breme;
    le poglej, kako sije vse vesolje,
    sveti se vseokrog,
    z menoj pluješ po hladnem morju,
    a neka posebna toplina miglja
    od tebe vame in od mene vate.
    Ta bo poveličala tujega otroka,
    rodila mi ga boš kot mojega;
    sijaj si prinesla vame,
    še iz mene si naredila otroka.«
    Objame jo prek močnih bokov,
    njuni sapi se poljubljata v zraku.
    Dva stopata skozi vzvišeno, svetlo noč
    (prevedel Tilen Bajec)

    Po Wagnerju nič ni moglo biti več kot prej ... Vrata kromatizma so bila na stežaj odprta, zlata monumentalna vrata, ki so varovala bogastvo večstoletnega imperija klasične glasbe, pa so bila načeta. Po romantičnem škandalu je pred nami novo zvočno polje, ki je navidzno brezmejno. Kako harmonsko večpomenska lahko glasba še postane, ne da bi pri tem zgubila jasnost preglednost, stik s tonalnostjo, telesom, v katerem je bivala več stoletij? Spored, ki je nastal na pogorišču romantike, bi lahko poimenovali izzven romantike, slovo poslednjih romantikov ter nekakšen poklon pred prelevitvijo v novo telo.

    Schönberg in Webern sta začela novo pot v zgodovini glasbe. Webernov Počasni stavek in Schönbergova Ozarjena noč sicer še nista del novega sveta in lebdita na pragu radikalne spremembe, kjer romantična popkovina še ni popolnoma pretrgana. Kje smo, kam gremo … so vprašanja, ki vejejo iz te glasbe. Priče smo nenehnemu iskanju, iz takta v takt. Stroka poskuša to iskanje analizirati, razumeti, ljubiteljem pa ne preostane kaj dosti drugega, kot da se prepustijo njenim valovom in tokovom, ki jih odnesejo v neznano …
    Iz romantičnega pepela se je rodil modernizem. Webernov Počasni stavek in
    Schönbergova Ozarjena noč predstavljata še labodji spev pozne romantike. Ozadje Schönbergove skladbe je delno avtobiografsko izbrana pesem, ki je zamišljena kot pogovor med žensko in moškim, ki hodita skozi gozd v nočni mesečini. Ženska moškemu prizna, da je noseča, in to ne z njim, moški pa v ljubečem odgovoru oznani pripravljenost, da otroka sprejme kot svojega. Nekdo je cinično zapisal, da Schönbergova partitura zveni, kot da bi skladatelj s svojim notnim papirjem obrisal še mokro partituro Wagnerjeve glasbene drame Tristan in Izolda, pa vendar je v wagnerjanskih harmonijah združil tako opojni svet harmonij kot tudi premišljeno motivično delo, značilno za Wagnerjevega največjega nasprotnika Johannesa Brahmsa in ustvaril neko novo avtorsko sintezo.
    V Angliji je romantika vztrajala še nekoliko dlje. Finzijev Koncert za klarinet je mojstrovina, ki je nastala sredi 20. stoletja, v sebi še skriva žlahtno romantično dušo, ki se spogleduje z baročnim časom, z ljudskimi ter pastoralnimi elementi in seveda z Elgarjem kot angleškim romantikom par exellence. Neskončno hrepenenje brez rešitve na obzorju ...
    Mate Bekavac
    Cena vstopnice: 20 €


    IZVAJALCI
    Abonmajski orkester KDFB
    Naš abonmajski orkester, ki sicer izven Domžal nastopa pod imenom FB banda, ima letos v sklopu koncertnega abonmaja kar štiri koncerte.
    Mate Bekavac
    Mate Bekavac je prepoznan kot eden največjih klarinetistov svoje generacije. Kot solist nastopa v dvoranah širom sveta, kot solo klarinetist v orkestru pa sodeluje z mnogimi prestižnimi orkestri.
    Suyeon Kang
    Korejsko-avstralska violinistka Suyeon Kang ima vsestransko mednarodno glasbeno kariero in živi v Berlinu v Nemčiji. Njena glasbena spretnost in radovednost sta jo v različnih vlogah pripeljali na odre po vsem svetu: kot solistko, navdušeno komorno glasbenico in kot vodjo v številnih orkestrih. Suyeon je iskana gostja na glasbenih festivalih po vsem svetu in sodeluje z različnimi umetniki. Je soustanoviteljica godalnega tria Trio Boccherini, njihova debitantska zgoščenka Beethoven String Trios (Genuin Classics) pa je požela odobravanje kritikov. Leto 2023 je Suyeon Kang prineslo novo pomembno poglavje na glasbeni poti, saj je postala članica priznanega kvarteta Belcea, poleg Corine Belcea, Krzysztofa Chorzelskega in Antoina Lederlina. Igra na violino, ki jo je prav zanjo izdelala Julie Marie Pasch (2019, Dunaj) in uporablja sodobne loke Franziska Gerstnerja in Thomasa Ackerja.
    Paolo Bonomini
    Paolo Bonomini, dobitnik prve nagrade na XX. mednarodnem tekmovanju J. S. Bacha v Leipzigu, je večkrat nagrajeni violončelist, ki se odlikuje kot komorni glasbenik, solist in pedagog. Sodeluje s priznanimi glasbeniki in nastopa v prestižnih dvoranah po vsem svetu. Njegova solo zgoščenka Violoncello Italiano (Genuin Classics) je prejela odlične kritike in bila izbrana za zgoščenko meseca v nemški glasbeni reviji Fono Forum. Bonomini je soustanovitelj tria Trio Boccherini, poučuje na glasbeni šoli v Fiesoleju in je asistent na UdK v Berlinu. Trenutno deluje kot prvi violončelist Salzburške Camerate.