Metoda Feldenkrais – zakaj?

Metoda Feldenkrais v Domžalah

»Glava, rameni, prsni koš … Kaj delajo rebra? Kam se prenese teža na stopalih? …« Skupina udeležencev dneva odprtih vrat sledi učitelju Metode Feldenkrais, ki vodi krajšo lekcijo. Navodila so točna in kratka. Jezik izbran. Vprašanja usmerjajo pozornost. Nihče v skupini ne ve, kaj ima lekcija za cilj. Večina še ni imela nobene iskušnje z metodo. Korak za korakom raziskujemo posamične gibe. Postopoma jih povežemo v celoto. Po pol ure sledi navodilo: »Sedaj se ozrite nazaj.« Gib gre od glave do pete, skozi telo. Večina udeležencev nas obrne glave, kot da bi bili jata gosk. Izraz osuplosti, nenadzorovan smehljaj se pojavi na obrazih udeležencev. Da je to mogoče? Takšna je bila moja prva izkušnja z Metodo Feldenkras pred 25 leti.

Sprememba je očitna, a namen lekcije je nekaj drugega. Metoda Feldenkrais je učna metoda. Uči nas, kako z gibi vzpodbudimo živčni sistem, da se telo v svojem gibanju učinkovito organizira. Uči spoznavanje mej, kinestetski čut, učinkovito uporabo telesa. Uči nas kako ustvarimo pogoje za razvijanje novih sposobnosti. Telesnih, mentalnih, čustvenih.

Tako se učimo od prvega dneva našega življenja.

Kaj to pomeni za naš vsakdan?

Pri vsakdanjih opravilih se praviloma pojavi rutina. Ustaljeni gibalni vzorci nam pomagajo, da naloge lažje opravimo. Istočasno pa to tudi pomeni, da naše telo obremenjujemo enostransko. Sčasoma imamo na voljo vedno manj izbire, kako isto nalogo opraviti tudi na drugačen način. To so lahko najbolj običajni stvari kot je hoja, vstajanje s stola, s tal, zavezovanje čevljev. Ali pa bolj specifične kot so enostranske obremenitve v poklicu, sedenje pred računalnikom, pomanjkanje gibanja na delovnem mestu, šport, vrtnarjenje itd. Povsod se vzpostavijo vzorci in ravno ti nam onemogočajo, da bi napredovali v svojih sposobnostih.

V Metodi Feldenkrais s pomočjo skupinskih ali individualnih lekcij nagovorimo naše telo, predvsem pa živčni sistem. Oba se odzoveta z večjo svobodo gibanja, kar pa pomeni vzpodbudo za krepitev številnih drugih možganskih funkcij: razmišljanja, spomina, komunikativnosti, razmišljanja, čustvovanja.

Tako športniki odkrijejo dele telesa, za katere prej še niso vedeli, da lahko doprinesejo k uspehu. Trening mišic in talent pač nista edina dejavnika, ki vodita k dobremu rezultatu. Profesionalni glasbenik najde alternativno držo, ki ga razbremeni med dolgotrajno vadbo inštrumenta. Vrtnarjenje postane lahkotno, parkiranje avtomobila vzvratno pa nič več igra na srečo. Metode se poslužujejo vzgojitelji, trenerji, fizioterapevti, plesalci, pevci.

Preseneti nas lahkotnejša uporaba lastnega telesa v vsakdanu. Ali kot je rekel Moshe Feldenkrais: »narediti nemogoče mogoče, mogoče lahkotno in lahkotno elegantno«.

V vsakem starostnem obdobju

Metoda nosi ime po njenem avtorju, izraelskemu znanstveniku, Moshe Feldenkraisu (1904-1984). Podprt z dragocenimi izkušnjami nemirnega časa v mladosti, bojem za preživetje, naravoslovno izobrazbo na Sorboni in eksaktnostjo znanstvenih metod pri svojem delu  je opazoval na kakšen način se človek uči in kaj razvija v človeku njegove sposobnosti za življenje? Moshe Feldenkrais seveda ni bil edini, ki je prepoznal velikanski vpliv iskustvenega, somatskega učenja na razvoj človekovih sposobnosti. Bil je v dialogu s sodobniki njegovega časa in njihova spoznanja danes potrjuje sodobna nevrologija. Sistematično je zasnoval na stotine lekcij in ustvarjal pogoje za organsko, iskustveno učenje. Kot pri otrocih, ki so zatopljeni v igro. Ti izberejo ravno dovolj velik izziv, da je igra zanimiva, a hkrati se morajo počutiti varne – živčni sistem je sproščen in pripravljen na učenje. Tako otrok razvija svoje spretnosti in talente.

To deluje tudi pri odraslem človeku

Drža in gibanje telesa se na novo uskladijo. Da pri tem izginjajo različne težave, da postanejo naše misli in čustva bolj jasna, telesno in psihično postanemo stabilnejši, bolj gibki ter razvijamo odpornost proti stresu so na nek način le stranski učinki metode, ki se seveda udeležencem tečajev najbolj vtisnejo v spomin.

Ni naključje, da sem za Metodo Feldenkrais prvič slišal v poslovnem svetu, na izobraževanjih  nenasilne komunikacije, pogajanj, govorice telesa, metod vodenja ipd. Da je poznavanje sebe človekova temeljna sposobnost za delovanje v okolju, je stara resnica.

V prvi vrsti pa se spremenita naš občutek za telo in naša samopodoba.  Na gibanje začnemo gledati z mladostno radovednostjo – brez vrednotenja, ambicij in primerjanja z drugimi. Kaj ima gleženj opraviti za vratom? Kaj rameni z kolkoma? Gibanje, hoja, naš korak, vse postane fascinantno. Sprehod v jesenskem soncu je dogodivščina, korak je spremenjen in ljudje na ulici postanejo naenkrat tako zanimivi.

Kaj pa glava? Vsakdo jo obrača po svoje. Kako smo različni!

Metodo bo v Domžalah mogoče spoznati v četrtek, 21. septembra 2023, ob 18.30 uri na Osnovni šoli Domžale na brezplačni predstavitvi. Redni tečaj se začne 28. septembra 2023 ob isti uri.

Za lažjo organizacijo dogodka in več informacij so zaželene predhodne prijave po e-pošti: info.jurijmlinsek@gmail.com.

Vabljeni.

Avtor: Jurij Mlinšek

Učitelj Metode Feldenkrais in trener vida od 2009. Poučuje somatsko učenje po Metodi Feldenkrais in delo z očmi v Ljubljani in v Münchnu (www.sehinstitut.de). Poudarjeno uporablja somatsko učenje pri treningu vida (usposabljanje pri dr. Robertu Kaplanu).

 

Tagi