Rok Radulović: “Sodoben podjetnik mora razmišljati inovativno in prilagodljivo”

Rok Radulović je iz študentskega dela pri svojem očetu zgradil lastno podjetje, ki se ukvarja s prezračevanjem, hlajenjem in ogrevanjem. ERKON sistemi so danes zgled, kako iz majhnega zraste veliko in kako je vztrajnost v podjetništvu izjemnega pomena. 

Vaša podjetniška pot izhaja iz več kot 25-letne tradicije. Kako je prišlo do odločitve, da se podate v svet klimatizacije?

Dejansko je oče začel podjetniško pot pred skoraj 30 leti. Iz domače garaže je posel preselil v prostore nekdanjega Alprema v Kamniku, ker je posel z leti lepo rasel, tako da je imel še nekaj zaposlenih. Močno vpeta v posel pa je bila tudi mama. Oče se takrat s klimatskimi napravami ni ukvarjal, vendar je imel precej povpraševanja, ker je klimatizacija tesno prepletena s prezračevanjem. 

Ko se je leta 2008 začela kriza v gradbeništvu je očetovo podjetje doživelo težke čase. Še zame kot študenta ni bilo dovolj dela. Tako sem se leta 2014 odločil, da je treba nekaj ukreniti. Ker me je zanimala klimatizacija, sem si prvo orodje kupil na bolhi in začel z gledanjem posnetkov na spletu, kako se klima sploh zmontira. Teh videov je bilo takrat precej manj kot jih je sedaj, prav tako navodila v pdf-obliki še niso bila dosegljiva. Ker sem bil še študent mi je bilo dovolj, če smo zmontirali eno ali dve klimi na teden. Še vedno sem bil zaposlen preko študenta, s tem da sem segment klimatizacije v očetovi firmi vodil čisto sam. Sčasoma se je izkazalo, da bo posla vedno več, zato sem leta 2016, ko mi je potekel status študenta, odprl svojo firmo in zaposlil sebe in svojega pomočnika. Že v letu 2017 smo kupili še en kombi in zaposlili dva študenta. V letu 2020 se je oče odločil, da počasi zapusti svoj posel in sem prevzel še njegove stroje za obdelovanje pločevine in vse zaposlene. Danes nas je v podjetju 10, med sezono pa nam pomagajo še dijaki s Srednje šole Domžale, ki pri nas tudi opravijo obvezno praktično izobraževanje pod vodstvom mentorja.

Danes poslušamo o energetski krizi in o tem, da moramo svoje življenje usmeriti bolj trajnostno. Kako vaše podjetje sledi tem trendom – ali pa morda postavljate kar svoje?

Naše podjetje je s tem močno povezano, saj se dejansko ukvarjamo s storitvami in produkti, ki pripomorejo k trajnostnemu življenju. Montiramo toplotne črpalke, ki so najbolj čist vir ogrevanja, in prezračevalne naprave z rekuperacijo toplote, ki pripomorejo k manjšim toplotnim izgubam stavb. Prezračevalne naprave  z rekuperacijo toplote so že dlje časa obvezne za večje stavbe, kmalu pa bo to obvezno tudi za stanovanjske stavbe. Kar pomeni, da nam posla ne bo zmanjkalo. 

Bi rekli, da je vodenje svojega podjetja izziv ali priložnost?

V mlajših letih si nikoli nisem mislil, da bom pristal v takem poklicu. Bolj me je zanimalo računalništvo. V srednji šoli me je med počitnicami to delo pritegnilo in splet okoliščin je nanesel, da danes vodim svoje podjetje. Zato bi rekel da oboje, bila je priložnost, da smo danes, kjer smo, hkrati pa se vsak dan pojavljajo izzivi, ki jih z veseljem rešujem.

Kaj bi rekli – s čim pridobite zaupanje strank?

Mogoče predvsem z osebnim pristopom in kvalitetnim delom. Ne delamo “na veliko” oziroma masovno, ampak se rajši vsaki stranki popolnoma posvetimo. Delamo na večjih sistemih prezračevanja in klimatizacije, kjer projektanti narekujejo projekt, lotimo pa se tudi individualnih, kjer za stranko sami poiščemo in izvedemo rešitev, ki je drugi kdaj ne znajo. 

Kaj pa vaši sodelavci? Kakšen je vaš najboljši način motiviranja zaposlenih?

Najbrž je največja motivacija to, da se v podjetju dobro počutijo, da so medsebojni odnosi dobri. S sodelavci imamo 2-krat letno team building, kjer se pogovorimo o preteklih projektih in strategijah za naprej. Večkrat se tudi po koncu delavnika še malce družimo. Predvsem sem vesel, da v podjetju nimamo kakšnih trenj oziroma zamer. Mogoče tudi zato, ker nas je v podjetju veliko mladih, ki smo zelo zagnani za delo.

Ob vzponih v poslovnem svetu vedno pridejo tudi padci. O neuspehih ponavadi ne govorimo radi, a ravno ti so največje priložnosti, da se naučimo novih stvari. Kateri so bili vaši največji oz. kaj ste se iz njih naučili?

Najhujšega je med gospodarsko krizo leta 2008 najbrž doživel oče v svojem podjetju, ko so se začela neplačila in stečaji večjih podjetij, kar smo vseeno nekako preživeli. Od leta 2016, ko sem začel s svojim podjetjem, še nismo imeli večjih padcev, niti finančnih niti kakšnih drugih poslovnih. Je pa gospodarska klima v Sloveniji slaba, zato ne letimo ravno na krilih uspeha, ampak se premikamo bolj počasi, a vztrajno in pri tem upamo na kakšno večjo spremembo v gospodarstvu. Zaenkrat je leto 2023 kar obetavno, ampak lahko nas kaj preseneti.

Odločilna poteza, ki je vašo pot spremenila v zgodbo o uspehu?

Vsekakor je na prvem mestu odprtje podjetja, potem pa odločitev, da ne bomo ostali le pri dveh zaposlenih, pač pa da bomo ekipo širili, ko bo le mogoče.

Vaš največji podjetniški ‘AHA’ moment? Glede poslovne ideje, rešitve izziva ali novega pogleda na situacijo.

Takole bom rekel. Na začetku svoje poslovne poti sem želel ustreči vsem in vsakomur. S tem sem velikokrat preobremenil sebe in svoje sodelavce. Zdaj sem se že naučil, da ni treba za vsako ceno z glavo skozi zid. In vidim, da tudi drugi razumejo, da se vedno ne da vsega narediti. 

Kako mora razmišljati sodoben podjetnik?

Sodoben podjetnik mora razmišljati na inovativen in prilagodljiv način, ki upošteva spremembe na trgu, tehnološki napredek, in spremembe v potrošniških navadah. Pomembno je, da se podjetnik zaveda, da je konkurenca na trgu visoka in da se mora stalno učiti ter nadgrajevati svoje znanje in spretnosti, da bi ostal relevanten. Poleg tega, mora sodobni podjetnik razmišljati tudi o družbeni odgovornosti, trajnostnem razvoju in upoštevanju etičnih standardov. Sodobni potrošniki so vse bolj ozaveščeni in iščejo izdelke in storitve, ki so v skladu z njihovimi vrednotami, zato je za podjetnika ključno, da se zaveda teh trendov in se prilagaja.

Kaj bi sporočili podjetnikom, ki šele začenjajo svojo podjetniško pot?

Vsak začetek je težak, zato naj se mladi podjetniki ne ustrašijo in grejo pogumno naprej. Treba je delati na dobri klimi v podjetju in na odnosih s strankami, saj ni vse v denarju. Mogoče se kdaj tudi kakšen minus kasneje skozi leta obrne v plus. Naj si ne nakopljejo na ramena preveč dela, saj zaradi tega zna trpeti tudi okolica. Sprva se je tudi meni zdela vsaka stvar draga, recimo marketing. Kasneje pa vidiš, da je bolje plačati nekomu, da kaj naredi namesto tebe in to celo bolje, ti pa vmes delaš tisto, kar znaš sam.

 

Tagi