Štirikolesniki, pogosto imenovani ATV (All Terrain Vehicle) ali Quad, postajajo vse bolj priljubljeni tudi v Sloveniji. Ta odprta štirikolesna vozila so se prvič pojavila v 60. letih prejšnjega stoletja, ko so proizvajalci motociklov, zlasti Honda, želeli ustvariti vozilo, ki bi bilo uporabno tudi pozimi.
Pravo revolucijo so povzročili trikolesni ATV-ji, vendar so jih zaradi številnih nesreč v 80. letih nadomestili sodobni modeli s štirimi kolesi. Ti vozili odlikujejo robustno podvozje, možnost priključitve štirikolesnega pogona, zapore diferencialov in dodatki, kot so vitli. Zaradi teh lastnosti se odlično znajdejo na zahtevnem terenu. ATV-ji so primarno namenjeni delu, raziskovanju in vožnji po neprehodnih poteh, medtem ko so Quadi bolj prilagojeni za zabavo, rekreacijo in tekmovanja.
Zakonska ureditev štirikolesnikov v Sloveniji
V slovenski zakonodaji se štirikolesniki razvrščajo v kategoriji L6e (lahka štirikolesa) in L7e (težka štirikolesa). Obstajajo tudi posebni modeli z vzporedno nameščenimi sedeži, imenovani “side-by-side” (SXS), ki spadajo v kategorijo L7e-B2. Ti modeli so lahko povsem športni (npr. za rally tekmovanja) ali delovni, z dodatki, kot so transportni kesoni in priključki.
Za vožnjo lahkega štirikolesnika (masa do 350 kg in hitrost do 45 km/h) je potreben izpit kategorije AM, ki ga lahko opravite pri 15 letih. Težji štirikolesniki (masa do 400 kg za prevoz oseb ali 550 kg za prevoz blaga, z motorjem do 15 kW) zahtevajo izpit kategorije B1, ki je dostopen od 16. leta dalje.
Veliko štirikolesnikov je v Sloveniji homologiranih kot traktorji (kategorija F), kar omogoča vožnjo z izpitom za traktor. Nekateri so registrirani kot lahki štirikolesniki (AM), medtem ko drugi sploh ne potrebujejo registracije, saj so namenjeni uporabi na zasebnih površinah, kot so gozdovi in polja.
Upravljanje štirikolesnikov zahteva veščine in previdnost
Vožnja štirikolesnikov je zahtevnejša, kot se morda zdi na prvi pogled. Vozniki pogosto podcenjujejo nevarnosti, saj štirikolesniki zaradi svoje zasnove dajejo lažen občutek stabilnosti. Težave se pojavijo predvsem pri zavijanju, kjer je potrebno prenašanje teže telesa, pa tudi zaradi visokega težišča in daljše zavorne poti, zlasti na asfaltu.
Štirikolesniki so namenjeni vožnji po mehkejših podlagah, kot so makadam, blato ali zemlja, in so na asfaltu lahko manj stabilni, kar še posebej velja za močnejše modele z robustnim podvozjem.
Zaščitna oprema je nujna
Agencija za varnost prometa priporoča uporabo zaščitne opreme, vključno s homologirano čelado (najbolje integralno ali motokrosistično), visokimi čevlji, dolgimi hlačami, ter oblačili z dolgimi rokavi in ščitniki. Zaradi močnih motorjev in občutljivosti na dotik plina je priporočljivo, da začetniki vozijo previdno in postopoma povečujejo zahtevnost terena in hitrost.
Nakup šole vožnje, če jo ponuja prodajalec, je odlična naložba za pridobitev osnovnih znanj, kot so zavijanje, zaviranje in uporaba diferencialnih zapor. Posebej pomembno je spoznavanje varne vožnje po zahtevnem terenu, kjer so ključni pravilno nagibanje telesa, previdnost pri bočnih nagibih in ustrezna hitrost.
Vožnja v naravi je prepovedana
V Sloveniji je vožnja štirikolesnikov po naravnem okolju prepovedana. Zakon o ohranjanju narave dovoljuje vožnjo zgolj po cestah, vključno z nekategoriziranimi, medtem ko je vožnja po brezpotjih prepovedana. Kršitelji zakonodaje pogosto povzročajo škodo naravi, kar dodatno obremenjuje že občutljive ekosisteme.
Nesreče in statistika
Statistični podatki kažejo, da štirikolesniki niso zgolj zabava, ampak lahko postanejo nevarni. V letu 2022 je bilo v prometnih nesrečah vključenih 61 voznikov štirikolesnikov, od tega jih je bilo 12 huje poškodovanih, 30 pa lažje. Štirikolesniki so povzročili tudi smrtne žrtve. To je opozorilo, da je pri vožnji nujna odgovornost, uporaba zaščitne opreme in prilagoditev hitrosti razmeram na cesti ali terenu.
Vir: Javna Agencija Republike Slovenije za varnost prometa