Marko Tušek: Krajine

Razstava v Galeriji Domžale

Marko Tušek (r. 1964) je slovenski umetnik, slikar, fotograf in oblikovalec. Umetnost ga je zanimala že od otroštva, saj je odraščal obkrožen z umetniško kreativnostjo svojega očeta Vinka Tuška, ki je bil uveljavljeni slikar, grafik, kipar in likovni pedagog. Marko je veliko časa preživel v očetovem ateljeju in se tako že zgodaj učil principov kompozicije, barve in prostorskega dojemanja. Najprej se je vpisal na Srednjo šolo za oblikovanje in fotografijo v Ljubljani, nato pa diplomiral na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje pri profesorjih Emeriku Bernardu, Gustavu Gnamušu, Janezu Berniku, kasneje pa končal še slikarsko specialko pri profesorici Metki Krašovec. V času študija je nanj, tako kot tudi na številne generacije slikarjev, imel največji vpliv, prav profesor Emerik Bernard.

Odprtje razstave Marka Tuška z naslovom Krajine v Galeriji Domžale, je potekalo v četrtek, 16. novembra 2023, z umetnikom pa se je pogovarjal Jurij Smole, akademski kipar.  Povezanost z naravnim okoljem je za mnogo umetnikov v smislu umetniškega dela ključnega pomena, za nekatere je najpomembnejši vir idej tudi urbano okolje, za Marka Tuška pa oboje. Tam namreč čakajo deli njegovih slik, tako rekoč sestavni deli platen, ki jih predelane ali kar take kot jih najde, združi v umetninah. Da ne bo pomote: umetnine niso sestavljanje sam kar tako, ampak je izjemno kreativno in občuteno delo, s koreninami v njegovem osebnem okolju in študijskem času, ki ga je ob izteku določilo.

Marko Tušek, slikar, fotograf in oblikovalec, uporablja harmonične materiale kot so les, akril, vezivne emulzije, varjene žice, letve in podobno. Leseni – organski – deli nagovarjajo belo steno v prostoru, ta bela stena pa umetnino dodatno poudari in s tem modernizma. Umetnina, v katerem so zmeraj pomembni proporci in notranja razmerja, odgovarja v neki recipročni, a prav zato tako učinkoviti lepoti postavitve. V dela so vključena slikarski rez, struktura, oblike, prostor in kompleksnost, s čimer ponazarja sistematični red v kaosu vsakdanjosti. Umetnikovi artefakti nastopajo pod skupnim naslovom KRAJINE, umetnine, razstavljene na beli steni pa  poudarjajo njihovo sublimnost in barvno lebdenje;  ko pa objekte pogledamo v poudarjeni telesnosti in skozi prizmo izkustva, v njih prepoznamo materiale in predmete, ki nas obdajajo in opredeljujejo: les, železo, pesek, papir, bombaž, akrilne barve, izstopa modra barva, potem ogledala, najdene predmete in predmete iz umetnikovega osebnega ambienta kot so npr. kosi parketa, keramike, tenis žogica, polomljene grablje …

Marko Tušek se je posvetil v kreativnost stvari, ki so ga – ne samo umetniško, slikarsko zgradile, temveč mu v kreativnem delu bolj kot to, omogočajo njegovo osebno rast, ki daleč presega ustvarjalno delo. Vsak umetnik ima svojo kreativno pot in zgodbo, ki ga pojasnjuje in hkrati določa; Markova je zares izjemna. Izjemna zaradi vdora stvari v slikovno polje, pa ne samo tja: v svetlobo, materialnost slike, barve, sence in predvsem v izjemne kompozicije, ki nastajajo še onkraj robov platna ali formata slikovne opne. Skozi umetnikove »celote delov«   razbiramo materialne danosti in budimo spomine na predmete in njihove ostanke, dele predmetov in drevesnih vej ter si tako v njihovem preobraženem stanju slikamo nove entitete. Če nas opredeljujejo predmeti bolj kot smo si pripravljeni priznati, potem so objekti Marka Tuška prave mizanscene, ki nam omogočajo analitični pristop do svoje lastne psihe.

Izhodiščna spodbuda za Markovo slikanje izhaja iz občutljivega dojemanja življenja, slike pa izražajo močno psihološko ozadje. Odprtine na slikah dajejo vtis tridimenzionalnosti in popeljejo gledalca v globlji, intimnejši svet. Umetnik verjame, da ima slika še večjo »moč na opazovalca, obiskovalca razstave in tudi nanj kot ustvarjalca«. Pravi, da se »ravno zaradi tega slikarstvo vedno znova pojavi in se ponovi z vsakim novim ustvarjalcem ter tako vedno na novo ostaja živo in vitalno.«  Prav zato so slike – reliefi prav posebni objekti: če imamo vsaj malo občutka za prostor in sliko, začutimo, kako niso utrujeni od ustvarjanja; dela so zračna in lahka, predvsem zato, ker Marko ob delu uživa. Največje mojstrstvo pa je v tem, da je za svoje kreativno, umetniško, slikarsko delo ugotovil in seveda doživel, kot osebno rast in to je pri vsej tej lepoti in ubranosti najpomembnejše.

Razstava bo na ogled do četrtka, 7. decembra 2023.

Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar

Tagi