Dan osvoboditve v Mestnem kinu Domžale – o gostovanju skupine Laibach v Severni Koreji
Na spored slovenskih kinematografov je prišel film Dan osvoboditve, ki sta ga na gostovanju skupine Laibach leta 2015 v Severni Koreji, posnela Morten Traavik in Ugis Olte. Dokumentarec ponuja vpogled v dogajanje med obiskom in razkriva, koliko truda so glasbeniki in ostala ekipa morali vložiti, da so izvedli koncert v Pjongjangu.
V četrtek, 30. marca 2017, je v Mestnem kinu Domžale potekala domžalska premiera dokumentarnega muzikala Dan osvoboditve, ki govori o gostovanju slovenske glasbene skupine Laibach v Pjongjangu leta 2015. Film je nastal v režiji Mortena Traavika in Ugisa Olteja ter v koprodukciji Norveške, Latvije, Severne Koreje in Slovenije. Po ogledu filma je sledil pogovor, ki ga je vodil Jure Matičič, pogovoru pa sta se pridružila Boris Benko in Luka Jamnik, člana skupine Laibach.
Ko je skupina Laibach odpotovala v Severno Korejo, da bi kot prva zahodnjaška glasbena skupina nastopila ob tamkajšnjem dnevu osvoboditve, je vest polnila svetovne medije in burila duhove. Kljub zanimanju za obisk Laibachov v Severni Koreji ob praznovanju 70-letnice osvoboditve te države izpod japonske okupacije, pa je po tem, ko so prestopili mejo, nastal manjši medijski mrk.
Pod ljubečim, a trdnim vodstvom dolgoletnega navdušenca, je kultna skupina Laibach na presenečenje vsega sveta postala prvi tuji rock bend, ki je kadarkoli nastopil v Severni Koreji. Ob srečanju s strogo ideologijo in kulturnimi razlikami, se skupina le s težavo prebija skozi šivankino uho cenzure, preden jo spustijo pred občinstvo, ki se še nikoli ni soočilo z alternativnim rokenrolom.
Boris Benko in Luka Jamnik, člana skupine Laibach.
Skupina Laibach je v Severni Koreji nastopila ob sedemdeseti obletnici dneva osvoboditve, ki obeležuje konec japonske kolonialne nadvlade. »Precejšen del komičnega učinka te potencialne vabe za množice temelji na trčenju dveh zelo različnih vrst kulturne ekscentričnosti. A film, poln ostrih komentarjev o diplomaciji in cenzuri v državi, ki je za številne še vedno skrivnost, je več kot le zabavna zgodba glasbene skupine.« Proti koncu filma, ko vendarle pride do nastopa Laibacha v veliki koncertni dvorani, se prizori izvajanja pesmi Whistleblowers izmenjujejo s prizori občinstva. Ta komad je super in izvedba je fascinantna, a tako okamenel obraz, kakršnega je kazalo korejsko občinstvo, ne vidiš nikoli nikjer.
Dvomi, da bodo res nastopili v Severni Koreji, so začeli plahneti takrat, ko so se s Kitajske podali v Severno Korejo, saj so prej mislili, da je vse le šala in da jih bodo zadnji trenutek obvestili o odpovedi. Večji del filma prikazuje dogajanje na tehnični ravni, kjer se mora Laibachova visoka tehnologija uskladiti z zastarelo severnokorejsko.
Pogovor s članoma skupine Laibach, ki sta povedala marsikaj zanimivega o njihovi dogodivščini v Severni Koreji, si lahko ogledate v zgornjem videu.