Zakaj nas poleti čaka prometni kaos na cestah? #Ajdapiše

Razlogov je več – tradicionalni (delo na cesti) in pa tudi novejši.

Med te novejše spada kaos, o katerem so se pred časom razpisali slovenski novinarji na področju avtomobilizma, ki so speljali prav poseben projekt: s 13 električnimi avtomobili so se podali na pot iz Ljubljane do Zadra. In kaj so njihove ugotovitve? Glavna ugotovitev: čaka nas kaos!

Iz Ljubljane do Zadra so v potrebovali od štiri pa do sedem ur. Če se boste torej poleti na pot odpravili z električnim avtomobilom, boste že v sami osnovi potrebovali več časa – če je vaša lokacija izven dosega enega polnjena (kar pa hitro je!). Ne pozabimo še na zastoje na cesti. Vendar pa so izzivi še mnogi, predvsem na področju infrastrukture – za začetek morate skrbno načrtovati, kje boste polnili. Ne pozabite, da na porabo ne vplivajo le dolžine relacije, temveč tudi relief (primer: sveti Rok in vzpenjanje navzgor zahteva kar veliko več energije). Potem se vam lahko zgodi, da polnilnica ne dela, da je prazna ali pa da boste čakali v vrsti, da polnite. Pri tem morate biti pozorni, da za različne polnilnice potrebujete različne kartice ali aplikacije. Glede aplikacij ne smete pozabiti pomisliti, da potrebujete svoj mobitel (polnilnik baterije torej!) in pa predvsem prenos podatkov. Če greste na Hrvaško, te težave ni. Toda, za prenos podatkov v Bosni, Srbiji in južneje pa je zadeva drugačna. Potrebujete tudi zalogo denarja na kartici, saj vam v večini polnilnice zaračunajo pavšalni znesek (ga rezervirajo na kartici), nato pa vam denar vrnejo glede na porabo. V primeru ene novinarke v tem poskusu, so denar vrnili šele po desetih dneh.

Pa da ne bom samo navajala drugih virov, naj podam svojo izkušnjo. Iz Ljubljane sem se z električnim avtomobilom odpravila do Prekmurja. Za najem vozila BMW i3 sem pri AvantCar plačala 42 evrov za cel dan (24 ur velja). Celodnevna izposoja je sicer od 29 evrov naprej, vendar to za najmanjše Smart avtomobile, ki imajo tudi doseg dobrih 50 kilometrov. Potrebovala sem aplikacijo za izposojo avtomobila, kreditno kartico in aplikacijo za Petrolove polnilnice. Vozilo ni bilo v celoti napolnjeno, ampak dobrih 85 %. Preden sem prišla do Prekmurja sem nato potrebovala polnilnico. Na hitri polnilnici sem plačala 18 evrov, porabila pa pol ure časa. Plačala sem si še kavo (pri zneskih porabe za na morje pomislite torej tudi, koliko boste potrebovali, če se štiričlanska družina večkrat ustavi pri polnilnici in si kupi pijačo). Nato sem imela težavo, ker se kabel ni želel odklopiti od avtomobila. Poklicala sem pomoč uporabnikom in v roku pol ure se je zadeva rešila. Ko sem se vračala domov, sem imela več težav. Na bencinski postaji celotna polnilna postaja (imela je tri kable) ni delala. Sicer so bile zraven še Tesla polnilnice, toda njihovih polnilnic ne znam uporabljati. Klicala sem pomoč uporabnikom, vendar gospod zadeve ni znal rešiti. Bila je pozna ura, k sreči pa ni padal dež, niti ni bilo zares mrzlo. Kaj torej narediti? Nisem namreč imela dovolj energije, da bi prispela do druge polnilnice. Sreča v nesreči, da je to Petrolova bencinska postaja, ki se preko podhoda, povezuje z bencinsko postajo na drugi strani ceste. Tam se je avto začel polniti, vendar na polovici ustavil. To žal nisem videla, ker sem se odpravila na kavo. Zato sem morala polniti še enkrat. To ni bila hitra polnilnica, zato avtomobila nisem v celoti napolnila, potrebovala pa sem več kot dobro uro časa. Še en izziv: včasih se zadeva reši tako, da avto zakleneš in odkleneš, ter se potem priklopi na polnilnico in deluje. Ključa pri izposojenih avtomobilih nisem imela, temveč je vse preko aplikacije. Na eni točki sem zaklenila avto, potem pa je signal izginil in avtomobila nisem uspela odpreti. Nekaj časa.

Zaključek? Uporaba lastnih ali izposojenih električnih avtomobilov zahteva kar nekaj denarja, predvsem pa izjemno veliko načrtovanja in tudi živcev. Opozorilo novinarjev je bilo predvsem v smeri, da bo poleti veliko več ljudi na poti proti Hrvaški, ki bo imelo prvič električni avtomobil. Še pomemben podatek: Tesla je bil najbolj prodajan avto v prvem četrtletju v EU, kar pomeni, da je teh vozil resnično veliko. Novinarji opisujejo tudi primer lastnika Tesle, ki je imel nov avtomobil in ni znal uporabiti polnilnice ter so mu oni pomagali.

Ali pravim, da električni avtomobili niso okej? Ne. Vsekakor ne. Vendar se moramo zavedati, kaj nam poletje prinese. Če boste na poti z majhnimi otroki in bo huda vročina, čakanje na prosto polnilnico namreč zagotovo ne bo enostavno. Pred nami so izzivi, na katere moramo pomisliti. Glede na to, da smo tranzitna država, se bo ta izziv dotaknil tudi tistih, ki električnih avtomobilov nimajo in ki se ne bodo podali na pot.

Predvsem pa moramo razmisliti še nekaj: kaj bodo posledice negativnih izkušenj? Sama sem bila namreč po prihodu v Ljubljano močno utrujena in ko se zaveš, da ti Pomoč uporabnikom čisto nič ne pomaga, temveč da si prepuščen samemu sebi, hitro izgubiš živce. AvantCar je odlična izbira za prevoz po Ljubljani, za vse ostalo pa zahteva načrtovanje. Se nam lahko po poletju naredi, da bodo slabe izkušnje uporabnikov, le odvrnitev stran od elektrike proti dizlu? Ali je odgovornost privatnih podjetij, da zagotovijo infrastrukturo (na primer Tesline polnilnice)? Ali pa je tudi odgovornost države, da če že spodbuja prehod na električna vozila, da tudi nekaj več naredi?

Pri vsem tem pa ne pozabimo: elektrika se v marsikaterih država prideluje na neekološki način. Še vedno nimamo odgovorov na vprašanje, kaj bomo naredili z električnimi baterijami, niti kje bomo pridobivali surovine za izdelavo. Elektrika je alternativa. In ravno to je bistvo: je alternativa privatnemu prevozu. Prava težava pa je dejansko v tem, da se vozimo preveč in da ne uporabljamo dovolj javnega prevoza.

In da zaključim lokalno: v Domžalah še vedno nimamo izposoje avtomobilov na način AvantCar. Električnih polnilnic pa tudi ni veliko – tri so na Petrolu v Zaborštu, najdemo jih v parkirni hiši in na tržnem prostoru, pa morda še kje (pri NLB nimam podatka, ali so javne ali za njihovo uporabo). Pri načrtovanem delovanju občinske uprave o uvedbi plačljivih parkirišč v centru Domžal, bi bil tako dobrodošel razmislek, zakaj je toliko vozil v centru mesta in kako bomo prodajalcem na tržnem prostoru ter v okolici (SPB-1 na primer) omogočili, da obdržijo stranke. Navsezadnje so rešitve morda tudi v izposoji koles ali pa vsaj v večjem številu pokritih parkirišč za kolesa. Problem so namreč naše navade (razvade), da se povsod radi peljemo, ker je udobneje in hitreje. In kako se sploh spreminjajo navade? Individualno ali kolektivno?

Ajda Vodlan (Ajda piše)

Kolumna avtorice ne odraža nujno stališča uredništva.

Ajda piše tudi svoj tedenski novičnik (newsletter), na katerega se lahko naročite. Tako boste lahko na svoj e-mail vsak teden prejeli njeno kolumno, objavljeno na našem portalu in druge zapise, ki jih objavlja, hkrati pa boste lahko prebrali tudi bolj intimen zapis, ki ni objavljen nikjer drugje. Na njen tedenski novičnik se lahko prijavite tukaj.

 

Tagi