Izlet v muzej – Kvedrova tišlerija v Rafolčah

Leta 2021 je Marko Kveder z dodano sobo razširil obstoječi muzej Kvedrove tišlerije. V njem je prostora le za tiste mizarske stroje in pripomočke, ki so se v preteklosti uporabljali na domači Kvedrovi tišleriji. Centralni prostor v dodatku muzeja pa pripada lesenemu Fordu T, ki je zapustil garažo ter se preselil na novo lokacijo razširjenega muzeja. Tam je na ogled zainteresiranim obiskovalcem. Ob mednarodnem dnevu muzejev, ki je potekal v sredo, 18. maja 2022, je imel tudi Marko Kveder v Rafolčah dan odprtih vrat Muzeja Kvedrove tišlerije, kjer se je zbralo lepo število obiskovalcev, ki so si z zanimanjem ogledali muzejsko zbirko starega tišlerskega orodja, tišlerskih miz ter v prizidku muzeja razstavljenega lesenega lepotca Ford T.  

Pri Kvedrovih v Rafolčah je leta 2017 nastal muzej Kvedrova “tišlerija”. Marko Kveder predstavlja drugo generacijo tišlarske obrti, saj je bil to že njegov oče Stane. V preteklosti ni bilo nič nenavadnega, da se je eden od sinov odločil za nadaljevanje očetove obrti/poklica. Marko je po izdelavi lesenega Ford- a T ob domači delavnici uredil še muzej, ki pa ni povezan samo z lesenim avtomobilom. Gre namreč tudi za predstavitev njegovega celotnega ustvarjalnega dela. Velik del svoje mizarske obrti je namreč posvetil izdelavi raznih lesenih izdelkov za cerkve, prav tako pa pohištvu za posvetne naročnike. V muzeju je na ogled tudi precej mizarskega orodja, ki se je in se še uporablja v tišleriji.

Marko Kveder je na Dan odprtih vrat muzeja Kvedrova tišlerija povabil tudi ožji krog prijateljev, kjer so si ogledali vse tri dele muzeja, ki je sedaj združen v eno celoto. Marko namreč ni le mizar po poklicu, ki svoj poklic opravlja z rokami, temveč svoje poslanstvo opravlja s srcem. Njegovi predanosti so bili priča v preteklosti, tokrat pa so si obiskovalci lahko vse to ogledali tudi v njegovem novem muzeju imenovan Muzej Kvedrova “tišlerija”. Dneva odprtih vrat  muzeja Kvedrova tišlerija so se med drugimi udeležili tudi predsednik Društva starodobnih vozil Kamnik Miroslav Vrhovnik in njegova žena Mija Vrhovnik ter drugi prijatelji Društva starodobnih vozil Kamnik.

Marko je povedal nekaj besed o njegovem poklicu, zbranim pokazal najnovejšo umetnost, lepo kotno omaro iz češnjevega lesa, zbirko lesarskega orodja, ob koncu pa so se pomaknili v prizidek muzeja, kjer je zbranim povedal vse o izdelavi lesenega Forda T.  Tako so skupaj obujali spomine na prve vožnje z lesenim Fordom – T, marsikatera zgoda in nezgoda jih je nasmejala, obudili pa so tudi spomine na razstave starodobnih vozil.

Kot je v pogovoru dejal Marko, je po končani Srednji lesarski šoli v Ljubljani  pripravništvo opravljal v znanem slovenskem podjetju Stol v Kamniku. Veliki pečat v njegovi karieri je pustilo delo v vzorčnem oddelku omenjenega podjetja, saj je že tu dobival svoje ideje, kako bi lahko izdelal drugačne vzorce, vendar je bilo vse preveč vnaprej določeno. Pri rutinskem delu se ni mogel izražati s svojimi idejami, zato je leta 1995 postal samostojni podjetnik, s čimer je lahko začel uveljavljati marsikatero domiselno rešitev pri izdelavi sakralnega pohištva za opremo bližnjih cerkva.

Pri izdelavi lesenega avtomobila, replike prvega serijskega avtomobila na svetu Forda T, je uspešno izrazil številne skrite talente, od mizarjenja, ličarstva, kiparjenja do rezbarjenja. Kot je ob ogledu muzeja za naš portal povedal Marko, verjame, da se veliko mizarjev prav zaradi tega težko loti takih raznolikih in zahtevnih del.

Marko si je leta 2012 zadal težko nalogo ali kot je rekel, težak izziv. Že nekaj časa je v njem tlela močna iskra, kako narediti leseno kopijo Forda T, letnik 1919. Z veliko znanja, natančnostjo in potrpežljivostjo ter s številnimi podporniki, je izziv uspešno uresničil. Avtor je povsem vozen in prav tak, kakršen je prišel s trakov Fordove tovarne daljnega leta 1919. Jeseni 2016 se je Marko na Vransko pripeljal z lesenim Fordom T, ki pa takrat še ni bil pobarvan. Povedal je, da so bili obiskovalci AMZS-ovega Centra varne vožnje na Vranskem nad njegovim izdelkom navdušeni. Leseni Ford T je narejen po originalnih načrtih avtomobila z letnico 1919. Za izdelavo sestavnih delov Forda T je potreboval štiri leta, za montažo pa nekaj mesecev. Kar 70% delov avtomobila je izdelal iz lesa, ki jih je zasnoval in naredil sam, kovinske dele pa je naročil pri kovaču. 1,4-litrski štirivaljni bencinski motor za Forda T je našel v Fordu Cabriu letnik 1971, ki je prav tako starodobnik in pomemben predstavnik Fordove zgodovine. Motorni pokrov in hladilnik pa je kupil pri ameriškem specialistu za Forde T, Macsu.

Marko je med drugim še povedal, da je pri Kvedrovih v Rafolčah že ata tišlaril, zato nima vsak takšne popotnice od staršev kot sta jo dobila z bratom. Ravno zaradi tega je odprl muzej Kvedrova “tišlerija”, v katerem je na ogled marsikaj zanimivega; od starega mizarskega orodja, pa vse do velikega Markovega projekta lesenega Forda T. Če vas zanima kako je nastajal leseni avto, v muzeju je veliko kalupov, tudi film o celotni izdelavi Forda T, dolg 15 minut, ki se vrti na ekranu. Seveda pa boste izvedeli vse o tem, kako se je tišlarilo včasih.

Ravno ta vikend pa bo v Kamniku  Mednarodna revija starodobnikov Društva starodobnih vozil Kamnik, ki bo potekal od petka popoldne, 20. maja 2022 do nedelje, 22. maja 2022. V petek popoldan se zberejo pred Samostanom Mekinje, v soboto bo v starem mestnem jedru Kamnika dopoldne predstavitev in ogled  veliko starodobnikov tudi iz evropskih držav, od 13.00 ure bo sledila panoramska vožnja do občine Moravče, zato bo malo oviran promet. V nedeljo pa si boste obiskovalci lahko ogledali starodobnike tudi v Arboretumu Volčji potok od 10.00 ure naprej.

Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar

Tagi