Gibanje Svoboda Domžale: “Podpiramo izključno transparentno in gospodarno izvedbo projekta zdravstveni dom!”

V zvezi z dogajanjem v zadnjih dneh in prekinitvijo točke za nakup zemljišča za gradnjo Zdravstvenega doma Domžale na 7. seji Občinskega sveta Občine Domžale, v Lokalnem odboru Gibanja Svoboda podajajo izjavo, v kateri so še enkrat obrazložili vse razloge, da se točka odločanja prekine, dokler ni zagotovljeno ustrezno gradivo za nadaljevanje obravnave. Njihovo izjavo si lahko preberete v nadaljevanju.

“V Gibanju Svoboda Domžale smo šokirani nad dogajanjem zadnjih dni, vezano na nakup zemljišča za gradnjo zdravstvenega doma Domžale. V mesecu maju smo, polni upanja na transparentno in gospodarno izvedbo projekta, podprli namero o izgradnji novega zdravstvenega doma in županji Renati Kosec (ne osebju Zdravstvenega doma Domžale) dali zeleno luč za pogajanja za nakup zemljišča.

Ko smo manj kot mesec dni kasneje dobili na mizo dokumentacijo, ki naj bi bila po njihovem mnenju zadostna za odločitev za takojšnji nakup zemljišča v vrednosti več kot 4 milijone evrov, pa je bila ta vse prej kot prijetno presenečenje. Gradivo, ki smo ga prejeli, je bilo namreč neprimerno za obravnavo, kar so potrdili tudi na ključnih posvetovalnih telesih, ki so gradivo obravnavala. Vsi pristojni odbori so na skupni seji gradivo, ki ga je pripravil Zdravstveni dom Domžale zavrnili in označili kot neprimerno za obravnavo. Zato smo se v Lokalnem odboru Gibanje Svoboda Domžale odločili, da zaradi neustreznosti gradiva točko premaknemo na naslednjo sejo in Občini Domžale omogočimo, da v tem času gradivo ustrezno pripravi in dopolni tako, da bo primerno za obravnavo. Nismo želeli glasovati proti projektu, saj ga podpiramo. Občini pa smo želeli dati dovolj časa, da skozi dodatno in ustrezno pripravljeno gradivo zagotovi transparentno vodenje tako pomembnega projekta.

Gradivo za enega največjih projektov v zgodovini naše občine je bilo pripravljeno praktično čez noč oziroma v enem mesecu in svetniki naj bi, kljub temu, da ni popolno, na silo, na hitro in na veliko žalost tudi z izsiljevanjem, sprejeli odločitev o nakupu zemljišča ne samo po zelo visoki ceni, ampak tudi ob neustrezni analizi preostalih zemljišč. Županja Renata Kosec je pristala na izsiljevanje prodajalke in ultimate z višjo ceno, če nakupa zemljišča občina ne opravi do 30. 6. 2023. Pri tem opozarjamo, da to ni edino primerno zemljišče za gradnjo novega zdravstvenega doma v Domžalah. Zato še toliko bolj zmoti silna naglica k podpisu kupoprodajne pogodbe.

Poleg neustrezno pripravljene dokumentacije je odprtih tudi več drugih vprašanj.

V prvi vrsti nas je zanimalo zakaj se občina NI pogajala za ceno. Za nas to, da prodajalka zapiše, da je cena ob takojšnjem plačilu (30. 6. 2023) 200 EUR/m2+DDV, konec leta pa bo narasla na 250 EUR/m2+DDV, ni nikakršno pogajanje, še manj dobro gospodarjenje z našim skupnim premoženjem. Pri zemljišču v velikosti 19.000 m2, je to vse prej kot gospodarna cena, sploh ob zavedanju, da gre za nakup zemljišča za javno dobro in za nakup zemljišča, kjer ima občina predkupno pravico. Ne samo, da to zemljišče ni komunalno opremljeno (vse to bo zahtevalo še dodatna 2 milijona evrov, kar že danes dviguje ceno, ki bi jo občina na koncu odštela samo za zemljišče!). Za to zemljišče je treba sprejeti tudi OPPN, pripraviti ustrezen ponoven izris, prav tako pa bo na tem območju, kjer smo pred nedavnim že dobili novo krožišče, treba na novo pripraviti celostno prometno študijo, ki bo prav tako ob realizaciji zahtevala dodatna večmilijonska vlaganja v cestno infrastrukturo. Pozabljamo namreč, da na to območje (Zaboršt) ne bi umestili samo novega zdravstvenega doma, ampak so v Zaborštu predvidene še druge gradnje, ki bodo tudi močno obremenile promet. Na pogajanja o tako velikem nakupu je po našem mnenju treba poslati izkušeno ekipo pogajalcev, ki bo zmogla in znala učinkovito zagovarjati interes občine in javnih finančnih sredstev.

Predlagali smo torej, da se odločanje prestavi na naslednjo redno sejo, ki bo 21. septembra, da se v tem času ustanovi projektna skupina znotraj občinskega sveta (sploh ob dejstvu, da je do zdaj projekt vodil Zdravstveni dom in ne Občina Domžale!), ki bo ustrezno preverila celoten projekt in poskrbela za vnovičen pristop tako k preverjanju ustreznosti te in preostalih lokacij za novogradnjo.

Dejstvo, da se je za ceno nakupa zemljišča, ki ga bo kupila Občina Domžale, pogajal v prvi vrsti Zdravstveni dom Domžale, je sporno. Menimo, da je čas, da občina prevzame odgovornost in se projekta loti celostno ter zdravstveni stroki zaupa strokovna področja in ne področja nakupa nepremičnine in vodenja gradnje, za kar po našem mnenju niso ne pristojni ne usposobljeni.

Prav tako smo dali pobudo, da se poiščejo tudi druge ustrezne opcije (lokacije in kombinirane možnosti izvajanja programov), saj bi po sedanji opciji izgradnja novega zdravstvenega doma trajala najmanj do leta 2029. To pa pomeni, da se še praktično 6-7 let tako za zaposlene kot za paciente ne bo spremenilo nič! Po drugi strani pa bi z izgradnjo prizidka obstoječemu zdravstvenemu domu prostorsko stisko lahko rešili v dveh letih. Spomnimo se, da sta tako županja kot direktorica Zdravstvenega doma Domžale še aprila letos v medijih zagovarjali širitev s prizidkom. Na tem projektu občina intenzivno dela že več let, zato je še toliko bolj nesprejemljiva naglica, v katero nas danes silita vodstvo Zdravstvenega doma in Občine Domžale.

Vedno znova pozabljamo tudi na dejstvo, da mora denar za nakup zemljišča zagotoviti izključno Občina Domžale, zato podpora projektu novogradnje s strani ostalih občin (Moravče, Lukovica, Mengeš in Trzin) v tem primeru nima ustrezne teže. Seveda podpirajo projekt reševanja prostorske stiske zdravstvenega doma, tudi mi ga podpiramo z vsem srcem. A podpreti projekt na pamet, brez ustrezne finančne konstrukcije in opredelitve vseh stroškov za nas ni sprejemljivo. Še posebej zato, ker bi morala Občina Domžale TAKOJ zagotoviti v proračunu več kot 4 milijone evrov. Že danes je ocenjena vrednost investicije preko 40 milijonov evrov, pa sploh še ne poznamo vseh dejstev.

Glede na dosedanje prakse in začetek vodenja projekta novogradnje ocenjujemo, da bo vrednost projekta mnogo več kot 50 milijonov evrov. Tega skladno z našimi političnimi načeli in z načeli dobrega gospodarja ne moremo podpreti. Zato pričakujemo ustrezne analize in ocene stroškov, saj bo v nasprotnem primeru to edini projekt, ki ga bo naša občina (če ga bo!) lahko izvedla v naslednjih 10 letih. Pozabimo lahko na vse ostale infrastrukturne in druge projekte, ki jih naša občina prav tako nujno potrebuje.

Tudi govorice, da bo projekt izgradnje novega zdravstvenega doma cenejši, kot izgradnja prizidka (sprejemamo vse razloge, zakaj to ni optimalna izbira), so privlečene za lase.

Sanacija in dozidava trenutnega zdravstvenega doma se je namreč v zelo kratkem obdobju, tukaj govorimo o manj kot dveh letih, povečala za več kot 25 milijonov evrov (investicijski načrt iz maja 2021 je namreč predvidel končen strošek gradnje prizidka in podzemne garaže v višini 20,4 milijona evrov, danes pa govorimo o več kot 45 milijona evrih), se bojimo, da bodo tudi pri gradnji novega zdravstvenega doma stroški, sploh ob odsotnosti ustreznih analiz, močno narasli. Spet bomo govorili o projektu, ki bo presegla več kot 50 milijonov evrov.

Sprejemati takšne odločitve praktično “čez noč”, je zato neodgovorno, sploh, če so to javne finance in se bodo zaradi tega zaustavili nekateri ostali, prav tako pomembni projekti, kjer se je z rebalansom, ki še ni potrjen, zmanjšalo sredstva ali pa celo ukinilo. To so veliki zneski in sprejemati odločitve brez velike večine članic in članov Občinskega sveta o več deset milijonskih projektih zahteva resen razmislek, ne pa glasovanje na prvo žogo. Vsi vemo koliko usklajevanja je potrebnega že za zagotovitev financiranja manjših infrastrukturnih projektov iz občinskega proračuna. Seveda vse to v luči transparentnega gospodarjenja z javnimi financami. Zato je še toliko bolj nedopustno in nesprejemljivo, da županja in direktorica v enem mesecu pripravita DIIP in še predlagata nakup zemljišča. Točno to smo občinski svetniki, ki smo obstruirali izredno sejo 22. 6. 2023, želeli izpostaviti in preprečiti.

Zavajajoča medijska agonija, ki jo je sprožila Lista Renate Kosec s svojimi svetniki in županjo na čelu ter skupaj z Zdravstvenim domom Domžale, izsiljevanje in način komunikacije, ki so ga zavzeli v zadnjih dneh, na celoten projekt meče sum. Vse to pa kliče po konkretni reviziji celotnega postopka in delovanja pri zagotavljanju izvedbe tega projekta.

Če si boste dobro pregledali časovnico dogajanja v zadnjih dveh mesecih, tudi tisto, ki jo je objavila županja v odgovor na skupno izjavo glede zaustavitve obravnavane točke, vam bo hitro jasno, da je v tako kratkem času izredno težko pripraviti zahteven projekt, ki zahteva ustrezen pristop in tudi kakovostno in transparentno vodenje projekta.

V Lokalnem odboru Gibanje Svoboda Domžale ves čas podpiramo, da se dokončno uredi prostorska stiska, v kateri se je znašel ZD Domžale. Zahtevamo pa, da je to transparentno in v duhu dobrega gospodarja s sredstvi vseh davkoplačevalcev. Oporekamo kakršnikoli praksi okoriščanja posameznikov ali skupine na račun projektov namenjenih skupnemu dobremu.”

Lokalni odbor Gibanje Svoboda Domžale

 

Tagi