Uprava Heliosa: »Prevzemni postopek Heliosa je bil transparenten«

V zadnjem času se v številnih medijih pojavljajo različna vprašanja glede prevzemnega postopka Heliosa. V ta namen so predstavniki Heliosa danes na novinarski konferenci pojasnili, kako si vodstvo prizadeva za integracijo po uspešni javni ponudbi za prevzem.

Kot so na novinarski konferenci povedali predstavniki Heliosa, je potrebno prestrukturiranje za izboljšanje Heliosove uspešnosti same po sebi in v primerjavi s konkurenčnimi podjetji. Vodstvo je Heliosovo finančno zdravje že izboljšalo s popolnim refinanciranjem obstoječega dolga. Ukrepi na področju trženja so namenjeni utrjevanju distribucijskih kanalov, krepitvi prodaje in vzpostavljanju postopkov za obvladovanje tveganja v mednarodnem okviru. Integracija in prestrukturiranje proizvodnih enot potekata na vseh trgih, da bi tako poenostavili organizacijo in poskrbeli za optimizacijo zmožnosti. Kadrovski ukrepi so le del postopka integracije, ki je namenjen predvsem vzponu Heliosa med pet vodilnih proizvajalcev premazov v Evropi. Vodstvo Heliosa se ves čas dogovarja s predstavniki delavcev, saj želi zagotoviti, da zaposleni razumejo, zakaj so ukrepi potrebni, in sodelujejo pri njihovem izvajanju.

Zaradi napačnega prikazovanja v medijih so predstavniki Heliosa pojasnili, kakšna je finančna struktura dogovora o prevzemu. Financiranje prevzema je bilo zagotovljeno iz lastniškega kapitala in dolgov, zanj pa so poskrbeli Ring Holding AG (Avstrija), Templeton Strategic Emerging Markets Funds in GSO Capital Partners. Struktura financiranja je bila podrobno opisana v brošuri o prevzemu in tudi ATVP-ju. Prevzem je bil objavljen na podlagi pooblastila ATVP 40201-5/2014-16 dne 25. 4. 2014. Postopek je bil v skladu z vsemi predpisi in slovensko zakonodajo. Predstavniki Heliosa zagotavljajo, da Helios ni bil obremenjen s stroški prevzema, kar pomeni, da Helios ni prispeval denarja ali vzel posojila za financiranje prevzema.

V zvezi s tem je pomembno, da razumemo, kako se je po prevzemu finančno stanje Heliosa izboljšalo. 31. maja 2013 je Heliosov neto dolg znašal 111 milijonov evrov, eno leto pozneje, 31. maja 2014, pa se je zmanjšal na 84 milijonov evrov, kar predstavlja 24-odstotni padec. Helios ni bil nikoli zadolžen za 407 milijonov evrov, kot so v medijih trdili nekateri politiki. Pred prevzemom je bilo razmerje med neto dolgom ter dobičkom pred obrestmi, davki in amortizacijo Skupine Helios med 4 in 5, kar pri bankah velja za nevzdržno in tvegano za kredite. Po prevzemu so se zaradi uvedenih ukrepov Heliosovi dolgovi bistveno zmanjšali, tako da so zdaj na zdravi ravni. Povedano konkretneje: pred prevzemom je bil delež kratkoročnih dolgov 63 %, po prevzemu pa so vsi dolgovi dolgoročni.

Poleg tega je Ring Heliosu s sindiciranim kreditiranjem pomagal popolnoma prestrukturirati obstoječi dolg. Prevladujoče kratkoročne dolgove je nadomestil dolgoročen finančni paket v višini 132 milijonov evrov, ki se bo uporabljal za Heliosovo poslovanje. Za financiranje je poskrbel konzorcij petih bank, večino sredstev pa so zagotovile slovenske banke (NLB, SKB in Sberbank Slovenija). Paket prinaša komercialne pogoje, ki so ugodnejši kot pri prejšnji strukturi financiranja. Helios ima zdaj boljša posojila za lastne poslovne potrebe. Finančni dokumenti so popolnoma v skladu z veljavno slovensko zakonodajo. Strukturo vseh posojil je določilo in izvedlo šest uglednih slovenskih in mednarodnih odvetniških pisarn. Dokumenti so bili sestavljeni na podlagi standardnih predlog za pogodbe LMA (London Market Association), ki se uporabljajo v finančni industriji po vsem svetu. Strukturo financiranja je preverila in odobrila ATVP.

Za boljše razumevanje uspešnosti Skupine Helios so Heliosovi predstavniki pojasnili glavne trende: stalno negativno gibanje prodaje v zadnjih letih, zahtevni makroekonomski pogoji na vseh ključnih trgih, padajoča dobiček in marža ter slaba plačilna disciplina. Leta 2013 so v primerjavi s prejšnjim letom prihodki od prodaje Skupine Helios padli za 7 %, dobiček pred obrestmi, davki in amortizacijo pa za 11 %. V istem obdobju se je čisti dobiček Skupine Helios zmanjšal za 69 %, padcu ključnih kazalnikov uspešnosti pa ni sledilo ustrezno zmanjšanje stroškov dela.

Težki tržni pogoji so se nadaljevali tudi letos in vplivali na padec prodaje na ključnih izvoznih trgih Skupine Helios. V obdobju od januarja do maja 2014 je padec prodaje Skupine Helios znašal 4 % na Hrvaškem, 6,7 % v Srbiji, 32,7 % v Rusiji, 41,3 % v Ukrajini in 21,7 % v Italiji. Padec prodaje se nadaljuje tudi v juniju.

Če želimo razumeti, zakaj so v Heliosu po prevzemu potrebni ukrepi prestrukturiranja, moramo najprej razumeti, kakšna je poslovna uspešnost Skupine Helios v primerjavi s konkurenco. Leta 2013 je bila stopnja dobička pred obrestmi, davki in amortizacijo Skupine Helios skoraj 50 % nižja od povprečja v industriji. Povedano konkretneje: leta 2013 je stopnja dobička pred obrestmi, davki in amortizacijo Skupine Helios znašala 6,9 %, medtem ko so konkurenčna podjetja dosegla veliko višje stopnje – Ring Coatings 14,9 %, Jub 12,2 % (leta 2012), PPG 13,2 %, Akzo Nobel 10,4 %, Valspar 13,9 % (povprečje 13,2 %). Pri stopnji dobička je bila Skupina Helios leta 2013 še manj uspešna. Povprečna stopnja dobička leta 2013 je bila kar 16-krat višja od stopnje dobička Skupine Helios (Skupina Helios 0,4 %, Ring Coatings 8,9 %, Jub 5 % (leta 2012), PPG 6,8 %, Akzo Nobel 5,4 %, Valspar 7 %, povprečje 7,1 %).

Med pomembne kazalnike uspešnosti sodi tudi prodaja na zaposlenega. Ta kazalnik je bil leta 2013 v Skupini Helios 44 % pod povprečjem (Skupina Helios 140.627 EUR, Ring 325.417 EUR, PPG 279.917 EUR, Akzo Nobel 294.391 EUR, Valspar 294.131 EUR, povprečje 251.214 EUR). Če bi Helios odstotek stroška dela prilagodil povprečju v kemični industriji (tj. 11,3 % prihodkov od prodaje), bi se morale plače v Heliosu znižati za skoraj 35 %. S tem podatkom v mislih je 3,25-odstotno znižanje plač, ki ga je vodstvo Heliosa predlagalo predstavnikom delavcev, videti drugače.

Po uspešni javni ponudbi za prevzem se je vodstvo posvetilo intenzivnim integracijskim ukrepom. Na področju trženja in prodaje je vodstvo Heliosa za zdaj prenovilo distribucijske kanale in vzpostavilo zastopniško vodstvo, uvedlo ustrezno nadzorovanje poslovanja, poskrbelo za obvladovanje tveganja v mednarodnem okviru in stopnjevalo trženje s pomočjo okrepljenih dejavnosti na prodajnih mestih. Prednostne naloge na tujih trgih obsegajo združenje subjektov v BiH in distribucijskih kanalov na Hrvaškem, prestrukturiranje subjektov v Italiji, zmanjšanje obsega in obvladovanje terjatev v Turčiji, integracijo podjetij na Slovaškem in Češkem, zmanjšanje obsega in poenostavljenje organizacije v Rusiji. Med prednostne naloge na vseh trgih sodijo tudi menedžerji in zmanjšanje administrativnih stroškov. V zadnjih 12 mesecih smo število zaposlenih zunaj Slovenije v petih hčerinskih podjetjih zmanjšali za 268 delavcev (Chromos, Odilak, Helmos Moskva, Avrora, Zvezda).

Med kadrovske ukrepe v Sloveniji sodi tudi znižanje plač. Do zdaj so se plače najvišjih vodstvenih delavcev v Sloveniji znižale za 11,8 %. Do junija 2014 so se stroški dela v Chromosu znižali za 13 %, v Perkemiji pa za 3,25 %. V Avrori so uvedli 3-dnevni delovni teden z ustreznim znižanjem plač. Posebna razlaga je potrebna v zvezi s kolektivno pogodbo Heliosa Domžale, d. d., in Heliosa TBLUS: povprečna bruto plača zaposlenih, ki jih pokriva kolektivna pogodba, znaša 1.674 EUR, kar presega primerljive bruto plače v Sloveniji.

Aleš Klavžar, predsednik uprave Heliosa Domžale, d. d., pojasnjuje: »Ukrepi za prestrukturiranje v Skupini Helios so nujno potrebni za krepitev finančne, obratovalne in tržne uspešnosti podjetja. Heliosova uprava pri prizadevanjih za integracijo tesno sodeluje z našim strateškim partnerjem. Razumemo, da se nekateri ukrepi danes morda zdijo neprijetni, vendar smo trdno prepričani, da bodo dolgoročno Helios uspešno okrepili. To je dobra novica za vse deležnike, tudi za zaposlene. Nadaljnja specializacija proizvodnih enot bo Sloveniji prinesla dodatno delo, če nam bo uspelo zagotoviti kakovostno in cenovno učinkovito obratovanje. Še vedno verjamemo, da se lahko Helios povzpne med pet vodilnih proizvajalcev v Evropi.«

Avtor: Miha Ulčar; Foto: Arhiv Domžalca
Tagi