Simon Cerar, Sam d.o.o. – pot do uspeha je v družbeno odgovornem podjetništvu
Karizmatičnost, odprtost, dostopnost, so besede, s katerimi bi opisali Simona Cerarja med našim pogovorom. Direktor podjetja Sam si prav tak prizadeva biti tudi v komunikaciji s svojimi zaposlenimi: “Štejem si v uspeh, da poznam imena vseh 200 zaposlenih podjetja SAM. Trudim se, da večkrat obiščem vsako od trgovskih enot in se z njimi pogovarjam”. Verjame, da je tako v zasebnem kot poslovnem okolju danes nujno iskati in spodbujati pozitivne stvari, saj bomo “le tako lahko zmanjšali negativizem, ki ga je tudi v poslovnem svetu žal preveč”.
Ste direktor podjetja SAM, ki je v lanskem letu praznovalo že 30 let delovanja. Podjetje danes obsega kar 10 poslovnih enot in zaposluje več kot 200 ljudi. Čemu pripisujete uspešnost podjetja in kako dolgo ste sami že del te zgodbe?
Lastnika podjetja, Anton in Milena Sedeljšak, sta postavila trdne temelje za razvoj podjetja z vizijo dolgoročnega obstoja. Sodelovanje, medsebojno zaupanje, spoštovanje, odločnost, znanje, strokovnost in zanesljivost so odlike, h katerim stremimo od samega začetka delovanja podjetja. Uspešnost podjetja tako pripisujem trdemu delu in jasni viziji, kakšno storitev želimo zagotavljati našim kupcem. Sam sem se ekipi podjetja Sam pridružil v letu 2004, torej sem del zgodbe že osemnajst let. Svojo poslovno pot sem pričel v prodaji, najprej kot blagajnik, nato kot komercialist v veleprodaji. V času krize leta 2009 sem postal poslovodja v naši največji poslovni enoti v Jaršah pri Domžalah, kjer je tudi sedež podjetja. Na tem delovnem mestu sem si začel nabirati znanje in izkušnje na področju vodenja sodelavk in sodelavcev k doseganju naših skupnih ciljev. Od leta 2013 dalje sem aktivno sodeloval pri širitvi naših novih poslovnih enot in implementaciji informacijskega sistema. Za vse izkušnje, ki sem jih tekom let pridobival v podjetju Sam sem hvaležen, saj sedaj skupaj z ekipo lažje vodimo podjetje naprej.
Ljudje se na vas obrnejo, kadar potrebujejo orodje, material za gradnjo, strehe in fasado, vrt in okolico doma, kopalniško opremo, stavbno pohištvo in še in še. S čim bi rekli, da pridobite zaupanje strank, ki se vračajo?
Prepričan sem, da si zaupanje strank pridobimo preko naših zaposlenih in s kvaliteto blaga, ki ga ponujamo v naših fizičnih trgovinah in na spletu. Skozi vsa leta zagotavljamo večjo število sodelavk in sodelavcev v naših trgovinah kot konkurenčna podjetja. Verjamemo, da kljub temu, da se veliko komunicira preko raznih socialnih omrežji, še vedno največ velja oseben stik, kot so pozdrav, nasmeh in pozornost, ki jo namenjamo našim kupcem. V vodstvu skrbimo in spodbujamo, da smo organizirani na način, da smo učinkoviti tako v privatnem kot tudi poslovnem delu našega življenja. Zato veliko časa namenimo komunikaciji, saj verjamemo, da je ta ključ do uspeha, če je iskrena in usmerjena v iskanje skupnih rešitev. Skrbimo, da imajo vsi naši produkti ustrezna dokazila, ki zagotavljajo varno uporabo in varnost potrošnika tudi po opravljenem nakupu. Vedno nas zanima, kako zadovoljna je stranka tudi po nakupu. Vse to in še kaj je razlog da nam kupci zaupajo že 30 let, predvsem je pomembno zavedanje, da zaupanje strank ni nikoli trajno, ampak si ga je potrebno vsak dan znova prislužiti.
Na kakšen način pa skrbite za motiviranje zaposlenih?
V vseh letih poslovanja smo se naučili, da je predpogoj za dobro motivacijo zaposlenih, da radi hodijo v službo. Zato se trudimo, da najprej preko pogovora uskladimo obojestranska pričakovanja in na ta način vzpostavimo podlago za skupno pot. Trudimo se, da smo čim bolj učinkoviti, tako privatno kot službeno. Motiviramo na različne načine: opazimo dobro opravljeno delo, ga pohvalimo in nagradimo, ob rojstnem dnevu vsem zaposlenim podarimo manjšo pozornost, omogočamo različna izobraževanja, izvajamo sistem dodatnega finančnega nagrajevanja, ko presegamo zastavljene cilje. Predvsem skrbimo za kvalitetno obveščenost o smeri razvoja podjetja in s tem zagotavljamo varno in zanesljivo zaposlitev.
Podjetje SAM ima enega največjih centrov za strehe pri nas – trgovino Zora v Mengšu – in je eden večjih zasebnih trgovcev z gradbeno tehničnim blagom v Sloveniji. Kako bi ocenili, da na poslovanje podjetja vpliva korona kriza? Nam izdate recept za uspešno krmarjenje skozi te turbulentne čase?
Ne glede na to ali govorimo o zasebnem ali poslovnem življenju je ključnega pomena hitro odzivanje na spremembe in zmožnost prilagajanja. V našem podjetju se izogibamo tarnanju in spraševanju kdo je kriv, da smo se znašli v takšni ali drugačni situaciji. Verjamemo v to, da bomo v vsaki situaciji najbolj uspešni, če bomo verjeli v sposobnosti posameznika in celotne ekipe ter bomo na tej osnovi reševali vsakodnevne izzive, ki nam jih prinaša delo. Torej recept bi lahko bil; oceni situacijo, poišči rešitve, odloči se in verjemi v pozitiven razplet.
Ob vzponih v poslovnem svetu vedno pridejo tudi padci. O neuspehih Slovenci ne govorimo radi, a ravno ti so največje priložnosti, da se naučimo novih stvari. Kateri so bili vaši največji oz. kaj ste se iz njih naučili?
V podjetništvu je ključno, da se odločamo. Odločitve moramo sprejemati hitro in spremljati posledice odločitev. Posledice naših odločitev so lahko pozitivne ali negativne in slednje so še vedno boljše kot da se sploh ne odločamo. Glede na to, da je za nami 30-letna uspešna pot poslovanja, smo se naučili, da so nas vsi neuspehi spodbudili k spremembam. Zato na neuspehe ne gledamo negativno, ampak se iz njih učimo in prilagajamo poslovanje novim spoznanjem.
Vaš največji podjetniški ‘AHA’ moment? Glede poslovne ideje, rešitve izziva ali novega pogleda na situacijo?
Zavedanje, da se svet okrog nas stalno spreminja in da ima vsaka stvar svoj začetek in konec. Vsako dejanje v sedanjosti bo v naslednjem trenutku zgodovina in vpliv na prihodnost. Torej šteje sedanjost, ki je edina realnost za delovanje. Zato na preteklost gledamo hvaležno, da smo imeli možnost nabirati izkušnje. S prihodnostjo se ne obremenjujemo, saj verjamemo, da bomo s poštenimi nameni skupaj s sodelavkami in sodelavci ter ostalimi partnerji uspešno poslovali naprej.
Kaj bi sporočili podjetnikom, ki šele začenjajo svojo podjetniško pot?
Verjemite najprej vase in potem še v vse ljudi, ki vas obkrožajo. Mogoče vas bo kdo kdaj malo razočaral, a se boste iz tega nekaj naučili. Bodite družbeno odgovorni, saj to, da imate ali vodite podjetje še ne pomeni, da lahko z njim delate kar hočete. Verjemite v poštene medčloveške odnose in podjetje vodite dolgoročno. Prepričan sem, da le na ta način lahko dvignemo ugled podjetništva v Sloveniji.