Miha Dolinšek: Od leč v omari za čevlje do uspešnega posla – moje-lece.si in Optika Vallis
“Ko sem se začel zavedati samega sebe in začel zaupati svojim odločitvam, so prišli uspehi,” o svoji podjetniški poti pravi Miha Dolinšek, eden od ustanoviteljev uspešne kamniške Optike Vallis. Miha je z bratom Gašperjem Dolinškom pred štirimi leti prevzel družinsko optiko Helena Dolinšek in njeno zgodbo nadaljeval z Optiko Vallis, ki ima trenutno že štiri poslovalnice – v Domžalah, Kamniku, Celju in Murski Soboti. Ob tem brata skupaj vodita uspešno spletno trgovino s kontaktnimi lečami moje-lece.si. O izzivih in prebojih na poti smo govorili z Mihom.
Vaša podjetniška pot izhaja iz več kot 40-letne tradicije, iz družinske dejavnosti. Kako je prišlo do odločitve, da z bratom Gašperjem začneta novo zgodbo z Optiko Vallis?
Starša sta odšla v pokoj in nekdo je moral prevzeti posel. Po skupnem družinskem posvetu smo se odločili, da posel prevzameva jaz in Gašper in prispevava enak delež k podjetju. Takrat se je optika imenovala Helena Dolinšek s.p., nato pa smo jo preimenovali v Optika Vallis in v ta namen ustanovili podjetje MGV 91 d.o.o.
Lastnik optik je tudi oče Vinko Dolinšek, ki je s svojim znanjem veliko prispeval k razvoju in uspešnosti naših optik. Deleže smo si razdelili na tretjine, oče pa še danes aktivno sodeluje z nasveti o tem, kako delati v fizični poslovalnici. Ker z bratom nisva želela prekiniti družinskega posla, sva ga prevzela, saj s spletno trgovino moje-lece.si delujeva v isti panogi.
Kako bi opisali razlike med vodenjem spletne trgovine in fizičnih trgovin?
Način vodenja spletne trgovine in fizičnih optik se precej razlikuje, tako da so očetovi nasveti še vedno zelo dobrodošli. Prva optika, ki smo jo odprli, je na Viru pri Domžalah v trgovskem centru Arkadia, kasneje smo odprli poslovalnico v centru Kamnika, v Celju ter zadnjo v Murski Soboti. Želja je, da bi odprli optike v večjih slovenskih mestih, vendar ne več kot petnajst poslovalnic, saj bi poslovanje radi razširili tudi preko meja naše države.
Kako pa se je “zgodila” zgodba moje-lece.si?
Po zaključenih izpitih na Ekonomski fakulteti v Ljubljani leta 2008 sem bil tako kot večina mladih v razcepu, saj nisem točno vedel kaj bi počel. Najprej sem delal pri očetu v optiki in takrat naredil tudi šolo za optika. V tistem času je v Sloveniji nastopila gospodarska kriza (l. 2008) in dela v družinski optiki ni bilo dovolj, zato sem bil primoran poiskati nekaj drugega. Služb je takrat primanjkovalo, zato sem bil prisiljen, da začnem nekaj svojega.
Takrat sem na spletu naletel na oglas za spletno trgovino lecka.net, ki se je ukvarjala s prodajo kontaktnih leč. To me je spodbudilo, da sem leta 2009 zakupil domeno za spletno trgovino. Leta 2012 sem nato ustanovil podjetje, poslovanje pa sem vodil v domačem stanovanju. Še zdaj se spomnim, da sem imel kontaktne leče spravljene v omari za čevlje. Prva stranka, ki me je poklicala, me je najprej vprašala, ali imamo leče na zalogi? Odgovoril sem, da ji sporočim čez minuto, da vprašam skladiščnika, ki ga pa seveda ni bilo, saj sem hotel stranki dati vtis večjega podjetja.
Čez minuto sem jo poklical nazaj in rekel, da jih žal ni na zalogi in da pridejo kmalu. Kasneje smo poslovanje preselili v staro skladišče na Hrvatine blizu Kopra in nato v Kamnik, kjer smo se v parih letih zelo razširili. Ker nam je primanjkovalo prostora, smo se odločili za nakup zemljišča v PC Komenda in izgradnjo svoje stavbe, v kateri se zdaj nahajamo že dobro leto dni.
Bi rekli, da je vodenje podjetja v tandemu izziv ali priložnost?
Rekel bi oboje. Za uspešno poslovanje podjetja je v določenih situacijah potrebno slišati različna mnenja, ki ti pomagajo, da se na koncu odločiš čim bolj pravilno.Srečuješ se z zadevami, s katerimi se prej nisi, kar ti predstavlja še večjo motivacijo, da stvar spelješ do konca. Na drugi strani je to priložnost, saj lahko slišiš ideje in predloge, na katere se mogoče sam ne bi spomnil. Od podanih strategij izbereš tiste, ki ti na koncu prinesejo zmago.
Kaj pa, ko pride do razhajanj v razmišljanju, poslovni strategiji …
Včasih se pojavijo tudi nestrinjanja, saj bi šel vsak v svojo smer in velikokrat nisva našla zaključka. Pri samem odločanju lahko med nama nastane tudi kakšen spor, ki ga je potrebno rešiti in na koncu stremeti k temu, kar je najboljše za samo podjetje in zaposlene. V ospredje ne smeš dajati sebe, ampak podjetje. Ne moreva pa preko tega, da se o službenih zadevah z bratom ne bi pogovarjala tudi izven delovnega časa, ko bi si morala vzeti čas za zasebne / osebne pogovore. Lahko bi rekel, da sva skozi vsa ta leta našla pravo razmerje in sva odlična ekipa.
S čim bi rekli, da tako v fizičnih poslovalnicah kot v spletni trgovini moje-lece.si pridobite zaupanje strank, ki se vračajo?
Vseskozi skušamo prepoznati in zadovoljiti potrebe naših strank. Na prvo mesto bi postavil kakovost izdelkov in storitev. Mislim, da se k nam vračajo zaradi velike izbire leč in očal po primerni ceni in takojšnje dobave le teh. V fizičnih poslovalnicah imamo na voljo tudi pregled vida, kar strankam omogoča, da vse opravijo na enem mestu – tako pregled vida kot sam nakup. Tudi ponudba očal dražjih blagovnih znamk je pri nas na voljo po dostopnih cenah.
Menim, da če želiš dolgoročno delati uspešno, da mora biti izdelek kvaliteten in strankam cenovno dostopen, predvsem pa hitro proizveden oziroma dostavljen.
O neuspehih Slovenci ne govorimo radi, a ravno ti so pogosto največje priložnosti. Kaj ste se vi naučili iz svojih?
Z neuspehi se srečujemo nenehoma, a se je potrebno iz njih učiti in kasneje sprejeti prave odločitve. Tekom poslovanja velikokrat ugotovimo, da bi se lahko v preteklosti odločili čisto drugače, kar bi preneslo boljši rezultat. Napačnih potez seveda skušamo sprejeti čim manj, ampak so le te obvezne, saj se iz napak največ naučimo. Na ta način dobimo pomembne izkušnje, ki nam pomagajo v prihodnje. Kot neuspeh si štejemo, da nismo zmogli v naš produkt in storitev prepričati še več strank, ki so na trgu. Kljub temu trdno stojimo za našimi proizvodi in storitvami, za katere menimo, da imajo velik potencial za nadaljno rast.
Odločilna poteza, ki je vašo pot spremenila v zgodbo o uspehu oz. vaš največji podjetniški “AHA” moment?
Ko sem se začel zavedati samega sebe in sem začel zaupati svojim odločitvam. Prej sem se zmeraj primerjal z drugimi in njihovimi dosežki. Zaradi tega sem imel slabo samopodobo. Stvar se je spremenila, ko sem ugotovil, da je za uspešen posel potrebno vložiti ogromno truda in iznajdljivosti, navsezadnje pa tudi odrekanj, ki pa so poplačana z dobrimi rezultati. Od tu naprej gre samo še za vztrajnost.
Kaj bi sporočili podjetnikom, ki šele začenjajo podjetniško pot?
Ko se jim porodi ideja, naj najprej ugotovijo, ali je izdelek oziroma storitev sploh iskana na trgu, da v to ne bi po nepotrebnem vlagali časa in denarja. Zastaviti si je treba cilje in narediti poslovni načrt za dosego ciljev. Ves čas je potrebno stremeti k uspehu in vložiti veliko energije, da bi se približali želenim ciljem. Pri tem ne smejo pozabiti, da se do uspeha ne pride kratkoročno, ampak do njega vodi dolga pot. Vsak podjetnik, ki si želi, da njegovo podjetje raste, mora biti pripravljen tvegati in biti pripravljen tudi na padce, ki se pojavljajo. To jim omogoča, da po potrebi spremenijo strategijo in tako bodo videli, kako uspešna zgodba se piše o njih. Če zmore nekdo drug zmoreš tudi sam.