Se zavedamo, kako nevarna je uporaba mobilnih telefonov med vožnjo?

Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!

Uporaba mobilnih telefonov med vožnjo predstavlja na slovenskih cestah vedno večji problem. V zadnjih letih beležimo izjemen napredek pri razvoju mobilnih telefonov, saj nam omogočajo mnogo več kot samo klic. A prav zaradi svoje vsestranskosti so postali mobilni telefoni naš največji motilec pri vožnji in udeležbi v cestnem prometu nasploh. Nesporno dejstvo je, da uporaba mobilnih telefonov med vožnjo vpliva na slabši reakcijski čas voznikov – tudi do 50 % slabši kot pri vožnji v normalnih pogojih. Prav tako vozniki počasneje zaznavajo prometno signalizacijo, imajo daljši zavorni čas, zmanjšano zaznavanje okolice in prometa ter večje tveganje pri odločitvah, kot je npr. zmanjšana varnostna razdalja itd. Kljub temu, da uradno ne beležimo uradnih podatkov, koliko prometnih nesreč se zgodi zaradi uporabe mobilnega telefona, je uporaba mobilnih telefonov med vožnjo vedno bolj pogost dejavnik za nastanek prometnih nesreč.

Mobilni telefoni močno vplivajo na kognitivne sposobnosti voznika

Pisanje sporočil ali pregledovanje družbenih omrežij med vožnjo pomeni do 23-krat večje tveganje za nastanek prometne nesreče. Telefoni motijo našo koncentracijo, saj človek ni sposoben opravljati dveh miselnih operacij hkrati, na kar Agencija za varnost prometa opozarja tudi s preventivno akcijo ozaveščanja o tveganjih uporabe mobilnega telefona v prometu, ki poteka med 25. januarjem in 7. februarjem 2021. Agencija bo v tem času izvedla novo terensko raziskavo glede uporabe mobilnih telefonov v prometu. V času akcije bo Policija po vsej Sloveniji poostreno nadzirala uporabo naprav in opreme, ki ovirajo voznike med vožnjo, kot tudi uporabo varnostnih pasov in zadrževalnih sistemov.

Slovenska zakonodaja telefoniranje med vožnjo dovoljuje, a le v primeru, če je v vozilo vgrajena naprava za prostoročno telefoniranje. Kljub temu pa v policiji svetujejo, da med vožnjo ne telefonirate, saj je vožnja aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso našo pozornost!

Mobilni telefoni so med večjimi motilci pozornosti v prometu

V Agenciji za varnost prometa in Policiji si skupaj s partnerji preventivne akcije (DARS, d. d., Zavodom Varna pot, Zavodom Vozim, Zavodom Reševalni pas, AMZS in Zvezo združenj šoferjev in avtomehanikov Slovenije) že vrsto let prizadevajo za okrepitev zavedanja, da motnje pozornosti zaradi uporabe mobilnega telefona dokazano povečujejo tveganje za nastanek prometnih nesreč. Zato vsi skupaj tudi v tokratni akciji pozivajo: “Klic, sporočilo, všeček ali objava na družbenih omrežjih lahko počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!”

Iz leta v leto več kršitev glede uporabe mobilnega telefona med vožnjo

V letu 2020 je policija ugotovila 36.771 kršitev glede uporabe mobilnega telefona med vožnjo, kar je 17 odstotkov več kot v letu 2019, v zadnjih devetih letih je tovrstnih kršitev za kar 100 odstotkov več. Med kršitelji z 28,5 odstotka prevladuje starostna skupina od 35 do 44 let. Poleg tega ugotavljajo, da se poleg voznikov tudi kolesarji in pešci se še vedno premalo zavedajo nevarnosti in tveganj, povezanih z uporabo mobilnih telefonov med vožnjo.

Uporaba mobilnih telefonov močno vpliva na kognitivne sposobnosti voznika

Pisanje sporočil ali pregledovanje družbenih omrežij med vožnjo pomeni do 23-krat večje tveganje za nastanek prometne nesreče. Telefoni motijo našo koncentracijo, saj človek ni sposoben opravljati dveh miselnih operacij hkrati.

Ali ste vedeli?

  • Če voznik telefonira med vožnjo, je to tako, kot bi imel v krvi 0,8 promila alkohola.
  • Med pisanjem SMS-sporočila voznik štirikrat več časa ne gleda na vozišče kot pri normalni vožnji.

Tveganje je podobno, kot če pet sekund vozite z zaprtimi očmi

Med uporabo mobilnega telefona je uporabnikova pozornost zmanjšana v kar treh vidikih zaznavanja in upravljanja:

  • vidnem– namesto na cesto in okolje je pogled usmerjen v zaslon telefona,
  • telesnem– roke niso na volanu ali krmilu vozila, temveč na napravi,
  • miselnem– miselni procesi so usmerjeni v dogajanje, ki ga sporoča naprava.

Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno 5 sekund osredotočen na telefon in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 km/h prevozi razdaljo več kot 83 metrov. V naselju, pri vožnji 50 km/h, prevozi skoraj 70 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 km/h pa prevozi 139 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa.

Za polovico slabši reakcijski čas

Pri voznikih so različne študije ugotovile tudi do 50 odstotkov slabši reakcijski čas kot pri vožnji v normalnih pogojih:

  • počasneje zaznavajo prometno signalizacijo,
  • imajo daljši zavorni čas,
  • imajo zmanjšano zaznavanje okolice,
  • počasneje se odzivajo na nepredvidene dogodke,
  • imajo zmanjšano vidno polje,
  • vozijo s krajšo/neustrezno varnostno razdaljo,
  • ne zmorejo vzdrževati enakomerne hitrosti vožnje,
  • odziv na nepredvidene dogodke je slabši,
  • pogosto brez nadzora menjajo vozni pas.

Nesporno dejstvo je, da uporaba mobilnih telefonov med vožnjo vpliva na slabši reakcijski čas voznikov – tudi do 50 % slabši kot pri vožnji v normalnih pogojih. Prav tako vozniki počasneje zaznavajo prometno signalizacijo, imajo daljši zavorni čas, zmanjšano zaznavanje okolice in prometa ter večje tveganje pri odločitvah, kot je npr. zmanjšana varnostna razdalja itd.

V Sloveniji med vožnjo telefonira 75 odstotkov voznikov; pogovori v povprečju trajajo pet minut

Javna agencija RS za varnost prometa je v letu 2016 izvedla raziskavo, ki je že tedaj pokazala, da mobilne telefone med vožnjo uporablja kar 75 odstotkov voznikov. Trije od štirih voznikov so med vožnjo telefonirali, vsak tretji (30 odstotkov) pa je pregledoval družbena omrežja. Približno 7 odstotkov voznikov si je med vožnjo zapisovalo beležke, opomnike, 5 odstotkov jih je brskalo po spletu, 3 odstotki pa so uporabljali druge mobilne aplikacije. Pogovori med vožnjo v povprečju trajajo 5 minut, pisanje ali pregledovanje sporočil vzame 3 minute, za pregled družbenih omrežij pa vozniki porabijo 4 minute.

Vozniki, kolesarji in pešci se še vedno premalo zavedajo nevarnosti in tveganj, povezanih z uporabo mobilnih telefonov med vožnjo. Tudi zato bo Agencija za varnost prometa v času letošnje nacionalne preventivne akcije izvedla terensko raziskavo uporabe mobilnih telefonov v prometu.

Pogosta uporaba tudi med kolesarji in pešci

Tudi med kolesarjenjem ne uporabljajmo mobilnega telefona ali slušalk za poslušanje glasbe, saj to pomembno vpliva na zaznavanje prometa in dogajanja v okolici ter pravočasno reagiranje. Agencija opozarja, da nemalokrat vidimo zamišljene pešce, ki s pogledom v mobilni telefon stopijo na prehod za pešce ali na kolesarsko stezo, in ne preverijo, ali so to storili dovolj varno. Pravočasnost in ustreznost reakcij pešca je zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij zmanjšana do 60 odstotkov.

Široko zastavljena preventivna kampanja za ozaveščanje javnosti

V času nacionalne preventivne akcije bo Javna agencija RS za varnost prometa skupaj s partnerji projekta izvedla obsežno medijsko kampanjo Varno brez telefona, s katero bodo širšo javnost ozaveščali o tveganjih uporabe mobilnega telefona v prometu.

Med vožnjo ne uporabljajte mobilnih telefonov

Med vožnjo ne opravljajte pogovorov po telefonu, ne pregledujte socialnih omrežij, si ne zapisujte opomnikov, ne brskajte po spletnih straneh, ne fotografirajte ali snemajte, ne uporabljajte telefona za navigacijo ipd., saj je vožnja aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso našo pozornost. Policisti svetujejo, da se v primeru nujne uporabe mobilnega telefona ustavite na primernem mestu zunaj vozišča in pot nadaljujete šele, ko končate s pogovorom. Tudi kolesarjem in pešcem svetujejo, naj bodo pozorni na različne prometne situacije.

Na zgoraj navedena priporočila se spomnite vsakič, ko med vožnjo na mobilni telefon prejmete klic, sporočilo, všeček ali objavo na družabnem omrežju. Ti lahko počakajo. Vse to lahko opravite, ko končate vožnjo. S tem, ko se ne boste odzvali, boste poskrbeli za večjo varnost vas samih in pa tudi ostalih udeležencev v prometu.

Klic, sporočilo, všeček ali objava na družbenih omrežjih lahko počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!

Avtor: Miha Ulčar; Foto: Bigstock; AVP

 

Tagi