Nakup na domu – ste se ujeli v past? Preverite, kako se zaščititi!

Nakupi zunaj poslovnih prostorov podjetja, predvsem prodaja na domu, ostajajo pogosto področje potrošniških težav. Tržni inšpektorat Republike Slovenije (TIRS) opozarja, da številni potrošniki šele po nakupu ugotovijo, da so se prenaglili ali celo, da so bili v nakup prisiljeni ali zavedeni.
Zakon o varstvu potrošnikov jasno določa, da imajo potrošniki, ki so sklenili pogodbo zunaj poslovnih prostorov podjetja, pravico do odstopa v 14 dneh od prevzema blaga. Pri tem jim ni treba navajati razloga za odstop. Podjetje mora v 14 dneh od prejema obvestila o odstopu potrošniku povrniti vsa prejeta plačila, potrošnik pa mora blago vrniti na lastne stroške, razen če podjetje ponudi drugače.
Če podjetje potrošnika ob nakupu pisno ne seznani z njegovo pravico do odstopa, se rok za odstop podaljša za eno leto. V primeru kršitev zakon predpisuje globe, ki se za pravne osebe gibljejo med 5.000 in 50.000 evrov, za odgovorne osebe pa med 1.500 in 5.000 evrov.
Previdnost pri prodaji na domu
TIRS svetuje potrošnikom, da so ob obisku prodajalcev na domu izjemno previdni. Če potrošnik ne želi predstavitve izdelka, naj prodajalcu ne dovoli vstopa. Če oseba vztraja ali celo skuša vstopiti brez privolitve, naj potrošnik nemudoma pokliče policijo in o tem obvesti TIRS.
Če se prodajalec noče predstaviti ali razkriti podjetja, za katero dela, obstaja sum, da gre za delo na črno. V takšnem primeru se potrošnikom priporoča, da ne sklepajo pogodb in o sumu obvestijo Finančno upravo Republike Slovenije.

Premislek pred podpisom pogodbe
TIRS poudarja, da mora biti vsaka nakupna odločitev dobro premišljena. Potrošniki naj preverijo, ali izdelek resnično potrebujejo in ali je ponudba res ugodna v primerjavi s konkurenco. Prenagljene odločitve lahko vodijo v nepotrebne stroške, kot so stroški vračila blaga.
V primeru, da si potrošnik po nakupu premisli, mora podjetju najpozneje v 14 dneh poslati pisno izjavo o odstopu od pogodbe. Če je blago že prejel, ga mora vrniti v 14 dneh, razen če podjetje samo organizira prevzem.
Kaj storiti, če podjetje ne vrne plačila?
Podjetje, ki potrošniku ne povrne plačila kljub pravočasnemu odstopu od pogodbe, krši zakon. V tem primeru lahko TIRS podjetju izreče globo od 1.500 do 5.000 evrov za pravno osebo oziroma samostojnega podjetnika ter od 400 do 1.500 evrov za odgovorno osebo.
Vir: TIRS