Kdor poka, je nezrel!
Ozaveščevalna kampanja Petarde? Ne, hvala! letos mlade nagovarja v njihovem jeziku

Podjetje TAM-TAM že trinajstič zapored organizira družbeno odgovorno akcijo Petarde? Ne, hvala!, ki v prazničnem času opozarja na škodljive posledice pokanja petard in poziva k empatiji do živali. V osrčju letošnje kampanje je generacija, ki je stara približno toliko kot sama akcija: najstniki med 12. in 15. letom. Lanska izvedba je namreč jasno potrdila, da je prav ta starostna skupina najpogostejši uporabnik petard, klasični preventivni nagovori pa pri njih niso učinkoviti.
Letos kampanja mladim ponudi drugačno perspektivo: skozi njihov jezik, njihove simbole in njihove družbene kode. Osrednje sporočilo »pokanje = 🚩« oziroma »pokanje = red flag« izhaja iz kulture generacije Z, v kateri rdeča zastavica označuje, da je nekdo ali nekaj problematično, nevarno, nezrelo ali neprimerno. Če so petarde nekoč veljale za znak upora ali poguma, jih kampanja preusmerja v nasprotno. Postanejo znak nezrelosti in označujejo vedenje, ki ga obsojajo tudi vrstniki. To je pomemben premik, sprememba, ki pride od znotraj, iz vrst mladostnikov, ne od odraslih.
Hkrati pa kampanja ne zanemarja tistih, ki jih pokanje najbolj prizadene, to so domače in divje živali. Na njihovo stisko opozarja s sporočilom: Za živali je vsak pok alarm, ki pretrese njihov svet.
Pod kreativno zasnovo kampanje se že drugo leto podpisuje DROM agency. Vizualno kampanja ostaja dosledno sodobna z ročno risanimi linjskimi motivi, stripovsko preprostostjo in prizori živali. Te so ujete v trenutek po poku. V ospredju tako ni grožnja, temveč tista sekunda oglušujoče tišine, ko prestrašene in presunjene živali ne vedo, ali je nevarnost mimo. Osrednji simbol kampanje je rdeča zastavica, ki jo mladi berejo kot red flag, širša javnost pa razume kot univerzalno opozorilo, da je nekaj narobe. Celotna serija plakatov je pripravljena v različnih barvnih ozadjih, ki sledijo Gen Z senzibiliteti in zagotavljajo, da se kampanjo v urbanem prostoru vedno znova opazi.
»Najstniki ne nehajo pokati petard zato, ker jim odrasli rečemo, naj s tem prenehajo,« pravi Milena Jakovljević, glavna kreativna direktorica kampanje. »Spremenijo se, ko se spremeni družbeni signal. Zato smo letos uporabili simbol, ki ga sami prepoznajo kot opozorilo – rdečo zastavico. Ko pokanje postane red flag znotraj generacije, ga sami označijo kot vedenje, ki ga ne podpirajo.«
TAM-TAM kampanjo že trinajst let gradi kot enega svojih ključnih družbeno odgovornih projektov. Ob letošnji ponovitvi poudarjajo, da je sprememba vedenja dolg proces, ki zahteva razumevanje mladostniške dinamike. »Vsak pok je preveč – za živali, za ljudi in za skupnost,« izpostavlja Damjan Koren, direktor in partner TAM-TAM. »Če želimo doseči najstnike, moramo stopiti korak bližje njihovemu svetu, hkrati pa ne smemo pozabiti, da se morajo sporočila dotakniti tudi staršev, skrbnikov in širše javnosti. Marsikateri mladostnik prvo petardo vrže skupaj z očetom, kot nekakšen neuradni obred odraslosti. Prav zato želimo ustvariti razmere, v katerih se spremeni celoten družinski in družbeni pogled na to vedenje.«
Namen tako ostaja: spremeniti vedenje, ne le opozoriti nanj. Da bi dosegli vse generacije, vsako leto širijo mrežo sodelujočih, pomembno vlogo pri tem pa odigrajo tudi podporniki akcije. Letos jim ob strani stojijo Lidl Slovenija, A1 Slovenija, NLB, Triglav Slovenija, Shell Adria in Rock Radio.
Akcija Petarde? Ne, hvala! tako tudi v trinajstem letu ostaja eden najmočnejših nacionalnih projektov ozaveščanja o škodljivosti petard. Njen poziv je jasen: pok ni zabava, je alarm, ki pretrese svet domačih in divjih živali. Kampanja je odprta za vse, ki si želijo podpreti odgovorno praznovanje in varnejše okolje za živali. Delite sporočilo, sodelujte na družbenih omrežjih in prispevajte k temu, da bo letošnji december bolj tih – za tiste, ki ne znajo povedati, kako zelo jih pokanje boli.