Električni skiroji: varnost naj bo vedno na prvem mestu

Električni skiroji so od leta 2021 zakonsko opredeljeni kot lahka motorna vozila, ki lahko dosežejo hitrost do 25 kilometrov na uro. V mestnih središčih postajajo vse bolj priljubljeni, vendar se številni uporabniki premalo zavedajo pomena njihove varne uporabe. Zaradi majhnih koles, ki so občutljiva na neravnine, in slabše stabilnosti pri zaviranju, so padci lahko zelo nevarni. Dodatno tveganje predstavljajo predelani skiroji, ki lahko dosežejo še višje hitrosti. V takih primerih pogosto prihaja do poškodb, podobnih tistim pri motoristih, pri čemer so najpogostejše poškodbe glave ter zlomi stegnenic in golenic.

Zaradi naraščajočega števila nesreč so predstavniki Ministrstva za infrastrukturo, Agencije za varnost prometa (AVP) in Policije na skupni izjavi za medije opozorili na pomen spoštovanja prometnih pravil, odgovorne in previdne vožnje ter nujnosti učinkovitega nadzora. Policisti Policijske uprave Ljubljana so ob tej priložnosti izvedli tudi poostren nadzor nad uporabo e-skirojev.

V letu 2024 je bilo zabeleženih 268 prometnih nesreč z udeležbo voznikov električnih skirojev, kar je 12 odstotkov več kot leto prej. Smrtnih žrtev ni bilo, se je pa število huje poškodovanih povečalo za kar 29 odstotkov, s 30 v letu 2023 na 42 v letu 2024. Najpogosteje so bili povzročitelji vozniki, stari med 35 in 44 let, precej izpostavljena pa je tudi starostna skupina med 18 in 24 let.

Mag. Andrej Rajh, državni sekretar na Ministrstvu za infrastrukturo, je ob tem povedal: »Ministrstvo za infrastrukturo podpira vsa prizadevanja za izboljšanje prometne varnosti, tudi z današnjo skupno akcijo ozaveščanja o varni uporabi električnih skirojev. Električni skiroji ob nepravilni uporabi predstavljajo veliko nevarnost, predvsem zaradi neprilagojene hitrosti, vožnje brez čelade ali prevoza več oseb hkrati. Statistika je zgovorna – v prvi polovici leta 2025 je bilo v nesrečah udeleženih 115 voznikov električnih skirojev, pri čemer so skoraj 60 odstotkov nesreč povzročili sami. Zato pozdravljamo proaktivno vlogo Policije pri nadzoru hitrosti in uporabi novih merilnih naprav. Staršem svetujemo, naj otrokom ne kupujejo predelanih skirojev in jih ne puščajo brez potrebnega znanja ter zaščitne opreme. Ker električni skiroji niso registrirani in nimajo unikatnih identifikacijskih številk, je osebna odgovornost uporabnikov še toliko pomembnejša. Ministrstvo podpira tudi uvedbo obveznega zavarovanja in si prizadeva za enotno evropsko zakonodajo.«

Mag. Saša Jevšnik Kafol, vršilka dolžnosti direktorja Agencije za varnost prometa, je izpostavila: »Na AVP že več let aktivno delujemo na področju varnosti e-skirojev. S preventivno akcijo Mikromobilnost, izobraževanji za učence devetih razredov in zakonodajnimi predlogi želimo povečati ozaveščenost uporabnikov. Med ključnimi predlogi so obvezna uporaba čelade za vse starosti, uvedba osnovnega usposabljanja, dvig minimalne starosti na vsaj 15 let (Evropski svet za varnost v prometu priporoča celo 16 let), uvedba obveznega zavarovanja odgovornosti, vzpostavitev uradne evidence ter večja pooblastila za nadzorne organe. V prvi polovici leta 2025 se je huje poškodovalo 20 voznikov (v istem obdobju lani 13), lažje pa 73 (lani 80). Več kot polovica udeleženih ni uporabljala čelade. Nedavne nesreče opozarjajo, kako pomembna je zaščita glave. Zato vse udeležence v prometu znova pozivamo, da uporabljajo zaščitna sredstva, upoštevajo predpise in vozijo previdno.«

Mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, je poudaril: »V letošnjem letu smo obravnavali več nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki električnih skirojev. Pogosto so bili ti tudi povzročitelji nesreč. Glavna vzroka sta neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti. Policija bo nadzor poostrila z uporabo merilnih naprav, ki lahko zaznajo presežene hitrosti. Prav tako bomo nadzirali, ali uporabniki vozijo po dovoljenih površinah, ali mladoletniki nosijo čelado, in ali se uporabljajo slušalke ali mobilni telefoni med vožnjo. Poudariti je treba tudi, da uporaba električnih dvokoles (hoverboardov) v prometu ni dovoljena. Mlajšim voznikom svetujemo, naj vedno uporabljajo zaščitno čelado, starejšim pa odgovorno ravnanje in upoštevanje predpisov. Le skupaj lahko povečamo varnost za vse.«

Pravila za varno vožnjo z električnim skirojem:

  • Zaščitna čelada je obvezna do 18. leta, priporočljiva pa za vse uporabnike.
  • Vožnja je dovoljena od 14. leta naprej, med 12. in 14. letom le s kolesarsko izkaznico.
  • Dovoljena vožnja po kolesarskih stezah, če teh ni, po desnem robu cestišča v naseljih z omejitvijo hitrosti do 50 kilometrov na uro.
  • Uporaba v skladu z navodili proizvajalca – pred prvo vožnjo se dobro seznanite z delovanjem skiroja.
  • Obvezna oprema: spredaj bela luč, zadaj rdeča pozicijska luč in odsevnik, stranski oranžni ali rumeni odsevniki.
  • Med vožnjo je prepovedana uporaba slušalk in telefona.
  • Prevoz drugih oseb ni dovoljen.
  • Uporaba alkohola med vožnjo ni dovoljena.
  • V območjih za pešce in skupnih prometnih površinah bodite posebej previdni – priporočljivo je sestopiti s skiroja.
  • Vozniki motornih vozil morajo pri prehitevanju e-skiroja zagotoviti najmanj meter in pol bočne razdalje.

Vir: avp-rs.si

Tagi