V Moravčah bo že sedmo leto zapored zadišalo po oktanskem adrenalinu in neukrotljivi ljubezni do hitrosti. Pogovarjali smo se z ustanoviteljem kluba ASC Mustang Domžale, Stanetom Sušnikom, pionirjem slovenskega avtokrosa. Vizionarjem, ki ni zgolj dirkal, temveč je zgradil infrastrukturo in skupnost, ki danes združuje ljubitelje avtokrosa iz cele Evrope.
ASC Mustang je od svojih začetkov leta 2002 pa do danes prehodil dolgo pot. Najprej v Tunjicah, danes pa v Moravčah, kjer se na sodobno urejeni progi KAPS odvijajo državna prvenstva in mednarodne dirke. Proga je rezultat trdega dela in povezovanja posameznikov, ki verjamejo v moč športa kot povezovalnega elementa.
Dirkanje, še posebej avtokros, je poseben svet. Ni zgolj hitrost, ni zgolj zmaga. Je mešanica tehničnega znanja, poguma in skupnosti. Sušnik poudarja, da mnogi vozniki nimajo le dobre tehnike, temveč tudi srce in prijatelje, večinoma entuziaste, ki jih podpirajo z delom in znanjem – od mehanike do varjenja in barvanja. “Lepo je videti, kako si fantje med sabo pomagajo,” pravi.
Vse skupaj pa ni mogoče brez ustrezne organizacije. Za izvedbo ene same dirke sodeluje med 120 in 130 ljudi – od usmerjevalcev prometa, varnostnikov, do mednarodno priznanih časomerilcev. Proga v Moravčah ni samo dobro pripravljena, temveč tudi varna – z ograjami, zaščitnimi mrežami in jasno določenimi gledalskimi površinami. Tukaj se nič ne prepušča naključju.
Levo: leto 1990 Buggy lastna izdelava z motorjem FIAT 2000 ccm. Desno: leto 1988 Buggy lastna izdelava z motorjem Wartburg 1200 ccm.
Kako se je začela vaša pot v svet avtokrosa?
Navdušenje je prišlo povsem spontano. V 80-ih letih je bil avtokros izredno priljubljen v državah, kot so Češka, Madžarska, Slovaška in Avstrija. Bilo je dostopno, konkurenčno in predvsem adrenalinsko. Prvič sem z avtokrosom prišel v stik leta 1986, ko sva s sosedom Srečem Vrhovcem skupaj tekmovala v Tunjicah. Ko pa ni bilo več organizatorjev, sem z veliko vnemo ustanovil svoj klub ASC Mustang Domžale , poleg njega pa še kar nekaj klubov ŠK Tornado iz Izlak , Mustang Litija , ASC Mustang Tunjice , ASC Mustang Moravče . Več klubov sem ustanovil iz enega samega razloga. Bolje je imeti več klubov z manj tekmovalci, saj se tako doseže boljšo tekmovalnost in barvitost tega športa.
Ste se takoj prelevili v organizatorja ali ste najprej tekmovali?
Sprva sem bil tekmovalec, nato pa tudi organizator. V Tunjicah sem vodil klub sedem let in organiziral po dve dirki letno. Ko so se pojavile težave z zemljiščem in občino, smo za nekaj časa prenehali z avtokros aktivnostmi in vrnili zemljišče v prvotno stanje.
Po večletnem premoru smo s pomočjo kolega Metoda Vidergarja, ASC Mustang in pokrovitelja, Damjana Dolinška , postavili progo v Moravčah. Proga je kakovostna in danes presega standarde marsikatere evropske proge.
Avto št. 40: leto 2003 Avto Lancia Delta HF Integrale 2000 ccm 240 hp. Avto št. 109 : Leto 2006 Buggy Lancia Delta 2000 ccm – lastna izdelava.
Kakšen je bil vaš največji dirkalni uspeh?
Največji uspeh sem dosegel z Lancio Delta Integrale v diviziji 1. Prva večja zmaga je bila leta 2003 v Škofljici. Kasneje sem dirkal skupaj s sinom Juretom, a ko me je začel prehitevati s slabšim avtom, sem se umaknil in ga začel podpirati iz ozadja. Jure je osvojil državno prvenstvo leta 2008 z avtom VW buggy 1600 ccm, ki sva ga kupila na Češkem.
Ali je znanje mehanike nujno v tem športu?
Znanje mehanike ni nujno, a je v tem športu velika prednost. Tisti, ki nimajo znanja ali ekipe, morajo vse storitve plačevati. A večina dirkačev ima okrog sebe entuziaste. V tem je čar – sodelovanje, prijateljstvo in skupno ustvarjanje.
Del ekipe ASC Mustang iz Domžal v Semiču, na levi Jure Sušnik, ki je vozil Zastavo 128 in osvojil drugo mesto, poleg njega Stane Sušnik, vozil Buggy Lancia in osvojil drugo mesto.
Kaj pa organizacija proge v Moravčah?
Proga KAPS je danes opremljena bolje kot marsikatera drugje v Evropi. Zasnovala sva jo s kolegom Damjanom Dolinškom . Izpopolnjujeva jo vsako leto, za dogodek pa je potrebnih več kot 120 ljudi. Stremimo k temu, da je veliko postavitev montažnih in si tako prihranimo čas pri postavljanju potrebne infrastrukture. Časomerilci prihajajo z Madžarske, saj so v Evropi trenutno najmočnejši in najboljši na tem področju .
Kako je poskrbljeno za varnost tekmovalcev in gledalcev?
Tekmovalci imajo urejena vozila po pravilih, ki jih določa Tehnična komisija na Zvezi za avtošport Slovenije. Na zvezi opravljam funkcijo direktorja panoge za avtokros. Varnost je na prvem mestu, saj lahko pride med dirko do karambolov in prevračanj. Lastniki z licenco pri Zvezi za avtošport Slovenije so zavarovani in morajo spoštovati tudi razpis, ki določa potek in princip tekmovanja za vsako kategorijo posebej.
Celotna proga je zaščitena z odbojnimi ograjami, ki jih sicer vidimo na avtocestah, in to v dveh, treh, ponekod celo v štirih višinah. Neposredno za temi ograjami stoji mreža kot zaščita za gledalce, da ne bi priletel kakšen kamen v publiko.
Stojišča za gledalce so omejena in ograjena z leseno ograjo in dovolj umaknjena od proge. Na prizorišču je prisotna varnostna služba, ki je razporejena tudi po dirkališču, vhodu, boksih, med gledalci.
Zakaj bo letošnja dirka atraktivna?
Tekmovalci lovijo točke skozi celo leto. Zato je bila naša želja organizacija spomladanske dirke, ki pritegne tudi več evropskih voznikov. Tekmovalci imajo izjemna vozila z veliko konji, veliko opreme, kar je atraktivno tudi za gledalce.
Dirka je atraktivna ves čas – od samega začetka pa vse do konca. Že na začetku dogodka, v času uradnih treningov, se tekmovalci borijo za dobre štartne pozicije v naslednji vožnji. Če štartaš v zadnjih vrstah, imaš manj možnosti, da prehitiš tekmovalce pred sabo. Zato se vsi borijo za dobre pozicije že na jutranjih uradnih treningih. Na progi so štirje naenkrat in se borijo za najboljše časovne rezultate. Ko so časovni treningi mimo, nastopijo kvalifikacijske vožnje, kjer se borijo za pozicije v finalnih vožnjah.
Predvsem bo zanimiva disciplina kart cross, vozila z dvokolesnim pogonom in motorjem dvokolesnikov. Na stezi se bo pomerilo približno 19 vozil. V kvalifikacijah jih bo štartalo po devet ali deset vozil naenkrat. Lahko pride do trkov, preobračanj, seveda upamo, da bo teh čim manj. Vsak se bori za svojo uvrstitev in čim boljšo pozicijo na naslednji tekmi. Imamo zelo močne voznike v kategoriji do 4000 ccm, ki so zelo priznani v tujini ter imajo vozila s po 600-700 konjev.
Foto: Avtokros buggy kategorija SUPERBUGGY do 4000 ccm Moravče 2022
Avtokros Moravče 2025 – kaj pričakovati?
Zadnji vikend v maju bo Moravče znova napolnil vonj po bencinu in rjovenje motorjev. Na progi KAPS se bo odvila ena najbolj pričakovanih dirk sezone. Tekmovanje bo štelo za državno prvenstvo SLO, HR in CEZ (centralno evropska zona). Udeležba evropskih voznikov pa bo dodala še večji sijaj.
Dirka bo potekala v več razredih: od turističnih vozil do 1600 in 4000 ccm, do specialnih buggy vozil in atraktivnih kart crossov – malih zverinic z močnimi motorji, ki pogosto poskrbijo za najbolj dramatične trenutke na stezi. To so trikolesna ali štirikolesna vozila, ki imajo dvokolesni pogon zadaj, vgrajen motor dvokolesnega motorja, na primer znamke Yamaha, Suzuki, Honda. So zelo konkurenčni, zato je to tudi svoja kategorija.
Med domačimi aduti izstopata dvakratni državni prvak Igor Kern z Buggyjem, v katerem sta dva motorja Honda 1100 ccm, in Robi Kociper, prav tako z buggyjem 2000 ccm. Lanskoletni prvak divizije 1A je bil Žiga Krašovec , ki se bo letos spopadel z bistveno močnejšo konkurenco. Posebno pozornost pa si zasluži tudi mlada divizija PODMLADEK, kjer tekmujejo najmlajši od 6 pa do 10 let.
Informacije za obiskovalce Avtokrosa Moravče 2025
Organizatorji ne pozabijo niti na obiskovalce. Za parkiranje in dostop do prizorišča bo aktivirana služba, ki ureja razporejanje po parkirnih mestih.
Dogodek bo v celoti prenašan v živo prek YouTube kanala , na prizorišču pa bo postavljen velik LED zaslon. Proga bo pokrita s 14. kamerami in montažersko ekipo.
Obiskovalci bodo lahko obiskali bokse , si ogledali vozila in se prepustili vzdušju. Vstopnice bodo na voljo na kraju samem – sobota 10 €, nedelja 15 €, otroci do 10 let brezplačno. Na voljo bo tudi gostinska ponudba .
Stane Sušnik je z Mustangom ustvaril več kot le klub – ustvaril je prostor, kjer se prepletajo hitrost, zvestoba in prijateljstvo. In to je tista prava moč Mustanga.
Avtokros spektakel se vrača v Moravče – ne zamudite velike dirke za državno in CEZ prvenstvo!