Na pot pripravljeni, spočiti in s tehnično brezhibnim vozilom
Tudi to poletje bo promet, še zlasti ob petkih in sobotah, občutno povečan na cestah proti Hrvaški, v obratni smeri pa ob sobotah in nedeljah. Vozniki se moramo zato na pot še toliko bolj pripraviti.
To med drugim vključuje načrtovanje poti, preverjanje aktualnih informacij o državi, v katero potujemo, ter stanja na cestah. Na pot se odpravimo spočiti in le s tehnično brezhibnim ter ustrezno servisiranim vozilom in pravilno naloženo prtljago. Zelo pomembno je, kdaj bomo šli na pot. Gneči se lahko izognemo z izbiro manj obremenjenih cest in mejnih prehodov. Vsi potniki se morajo zavedati, da bo potovanje zaradi morebitnih zastojev trajalo dlje časa, zato je priporočljivo imeti s sabo dovolj vode in tudi kakšen prigrizek ter seveda poln rezervoar goriva oziroma dovolj energije v električnem vozilu. Če pride do okvare ali poškodbe vozila v prometni nesreči, naj velja previdnost glede nepooblaščenih izvajalcev pomoči na cesti.
Po nekaterih ocenah bodo slovenske ceste v primerjavi z minulim letom to poletje še dodatno obremenjene na račun tujih voznikih, ki potujejo na počitnice proti morju in drugim turističnim krajem. Avstrijski partnerski avtomobilski klub ÖAMTC denimo napoveduje, da naj bi v ali čez Slovenijo potovalo okoli šest odstotkov več avstrijskih državljanov kot lani.
AMZS je že večkrat izpostavil, da že vsakdanji zastoji kažejo na dejstvo, da kapaciteta določenih delov avtocestnega sistema in nekaterih drugih cest – glede na rast in strukturo prometa v zadnjih 15 letih, torej po končanju izgradnje avtocestnega sistema leta 2008, ni več ustrezna. Edina kratkoročna rešitev oziroma priporočilo AMZS strokovnjakov je, da skušajmo sami storiti vse, kar lahko, da se izognemo zastojem – tako z izbiro potovalnega časa kot z ustrezno pripravo vozila, da se nam to na poti ne pokvari, ter da se na pot odpravimo le pripravljeni in spočiti, saj je to eden od predpogojev, da bomo vozili varno in zaznali morebitne kritične situacije – s pravočasno reakcijo in ukrepanjem lahko preprečimo, da bi te rezultirale v prometno nesrečo.
»Podobno kot v minulih letih že ta konec tedna pričakujemo večje število turistov na naših cestah iz smeri Avstrije proti Hrvaški, podobno tudi v nedeljo v obratni smeri. Še več prometa pričakujemo od naslednjega konca tedna, ko se počitnice začnejo tudi v delu Avstrije in Švice, na Slovaškem, Češkem, nato pa še v Nemčiji in preostalih evropskih državah, zato bodo zelo obremenjeni vsi nadaljnji počitniški konci tednov,« je pojasnil Matic Zupančič iz AMZS informacijskega centra, in svetuje: »Če je le mogoče, se izognite potovanju proti morju v petek popoldne, ko bo promet že tako povečan zaradi popoldanske prometne konice, in v soboto med 7. in 16. uro, ko pričakujemo največ zastojev. Gost promet bo po napovedih tudi v obratni smeri, torej od Hrvaške proti Avstriji in Italiji, predvsem ob sobotah čez cel dan ter ob nedeljah dopoldan in proti poznemu popoldnevu.«
Zupančič je poudaril, naj se vozniki na pot odpravijo dovolj zgodaj, saj s tem zmanjšajo verjetnost, da se bodo znašli v zastoju. Če pa do tega že pride, so jutranje temperature bolj prijazne za čakanje v koloni. S sabo naj imajo dovolj vode oziroma brezalkoholne pijače in tudi kakšen prigrizek, ki pride prav, če zastoji trajajo dlje časa. Rezervoar goriva ali baterija električnega avtomobila naj bosta dovolj polna tudi za primer, če se bo pot časovno bistveno podaljšala. Ob tem je dodal, naj vozniki upoštevajo, da je vlada sprejela odlok o podaljšanju nadzora na meji s Hrvaško in Madžarsko, ki bo veljal do 21. decembra letos. Prav tako Italija in Avstrija izvajata nadzor na meji s Slovenijo.
Zupančič je glede ravnanja v zastojih izpostavil pomen reševalnega pasu: »Če obstanemo v zastoju, poskrbimo za ustrezno razvrščanje, da omogočimo vzpostavitev reševalnega pasu. Na avtocesti ali hitri cesti se moramo vozniki takoj, ko opazimo, da se promet ustavlja, razvrstiti skrajno levo, če smo na prehitevalnem pasu, oziroma skrajno desno, tudi na odstavni pas, če smo na voznem pasu; ne vemo namreč, ali je zastoj nastal zgolj zaradi zgostitve prometa, zoženja cestišča in podobno, ali je njegov vzrok prometna nesreča, zato je treba v vsakem primeru vzpostaviti reševalni pas, s čimer omogočimo, če je to potrebno, prosto pot in dostop reševalcem ter intervencijskim vozilom.« Ob tem je še povedal, da je lahko zapuščanje vozila, ki stoji v koloni, smrtno nevarno – avtocesta ni postajališče oziroma počivališče, kjer bi se lahko mirno sprehajali, zato naj voznik in sopotniki vozila ne zapuščajo, če to ni nujno potrebno.
Avtor, Foto: AMZS