Marko Kveder: Dan odprtih vrat Muzeja Kvedrove tišlerije

Ob mednarodnem dnevu muzejev, ki ga praznujemo vsako leto 18. maja, muzeji in galerije po vsem svetu prirejajo številne dogodke za obiskovalce, s čimer opozarjajo na pomembno družbeno vlogo teh institucij. Lani se je praznovanju pridružilo več kot 37.000 muzejev v 158 državah. Mednarodni dan muzejev organizira ICOM (Mednarodni svet muzejev) že od leta 1977. Vsako leto izberejo temo, ki jo muzeji izpostavijo. Od leta 2020 je tema izbrana izmed ciljev trajnostnega razvoja Združenih narodov. Letošnja tema je Muzeji za izobraževanje in raziskovanje, ki poudarja ključno vlogo kulturnih ustanov pri zagotavljanju celovitega izobraževanja. Želimo, da muzeji na ta dan spodbujajo bolj trajnostno in vključujočo družbo. Muzeji so dinamična izobraževalna središča, ki spodbujajo radovednost, ustvarjalnost in kritično mišljenje. V letu 2024 želimo izpostaviti njihov prispevek k raziskovanju in širjenju novih idej. Muzeji so ključni prostori, kjer se prepletajo področja umetnosti, zgodovine, znanosti in tehnologije ter oblikujejo naše razumevanje sveta. Številni strokovnjaki v naših muzejih opravljajo pomembno raziskovalno delo, ki ga muzeji širijo med ljudi s svojimi izobraževalnimi programi, namenjenimi mladim in odraslim, strokovnjakom in laikom.

Ob mednarodnem dnevu muzejev so svoja vrata teden dni prej, 11. maja 2024, za obiskovalce odprli tudi v Muzeju Kvedrove tišlerije. Leta 2021 je Marko Kveder z dodano sobo razširil obstoječi muzej Kvedrove tišlerije. V njem je prostor za mizarske stroje in pripomočke, ki so se v preteklosti uporabljali v Kvedrovi tišleriji. Centralni prostor v dodatku muzeja pa pripada lesenemu Fordu T, ki je zapustil garažo in se preselil na novo lokacijo razširjenega muzeja. Tam je na ogled zainteresiranim obiskovalcem. Tako je ob mednarodnem dnevu muzejev, ki ga vsako leto 18. maja praznujejo številni muzeji po Evropi in Sloveniji, Marko Kveder v Rafolčah pripravil Dan odprtih vrat Muzeja Kvedrove tišlerije, kjer se je zbralo lepo število obiskovalcev, ki so si z zanimanjem ogledali muzejsko zbirko starega tišlerskega orodja, tišlerskih miz in v prizidku muzeja razstavljenega lesenega lepotca Forda T, ki je leta 2023 praznoval stoletnico prve izdelave tega avtomobila. To je tudi edini avtomobil na svetu, izdelan več kot 70% iz lesa. Letos pa je Marko Kveder postavil še muzej na prostem, kjer je prikazana izdelava počitniške hiše za glamping, ki so jo postavili letos v znanem gorenjskem biseru. Razstavljeno ima tudi maketo v merilu 1:10. Ob izdelavi Forda T pred nekaj leti pa je prišlo do naročila lesenega vozička z lesenimi kolesi, kar je sprejel kot izziv. Kot je dejal Marko Kveder, je cel voziček narejen iz lesa, le vijaki, ki držijo skupaj lesena kolesa, in gume niso iz lesa.

Pri Kvedrovih v Rafolčah je leta 2017 nastal Muzej Kvedrove “tišlerije”. Marko Kveder predstavlja drugo generacijo tišlarske obrti, saj je bil to že njegov oče Stane. V preteklosti ni bilo nič nenavadnega, da se je eden od sinov odločil za nadaljevanje očetove obrti. Marko je po izdelavi lesenega Forda T ob domači delavnici uredil še muzej, ki pa ni povezan samo z lesenim avtomobilom, temveč predstavlja tudi njegovo celotno ustvarjalno delo. Velik del svoje mizarske obrti je posvetil izdelavi različnih lesenih izdelkov za cerkve ter pohištva za posvetne naročnike. V muzeju je na ogled tudi precej mizarskega orodja, ki se je in se še uporablja v tišleriji.

 

 

Marko Kveder je na Dan odprtih vrat Muzeja Kvedrove tišlerije povabil tudi ožji krog prijateljev, kjer so si ogledali vse tri dele muzeja, ki je zdaj združen v eno celoto. Marko Kveder namreč ni le mizar po poklicu, ki svoj poklic opravlja z rokami, temveč svoje poslanstvo opravlja s srcem. Njegovi predanosti so bili priča v preteklosti, tokrat pa so si obiskovalci lahko vse to ogledali tudi v njegovem novem muzeju imenovan

em Muzej Kvedrove “tišlerije”. Dneva odprtih vrat muzeja Kvedrove tišlerije so se med drugimi udeležili tudi predsednik Društva starodobnih vozil Kamnik Miroslav Vrhovnik in njegova žena Mija Vrhovnik ter drugi prijatelji Društva starodobnih vozil Kamnik. Letos je na dan odprtih vrat Muzeja Kvedrove tišlerije prišlo lepo število obiskovalcev, ki so si z zanimanjem ogledali potek izdelave Forda T, ki je posnet in predvajan na televiziji v njegovem muzeju.

Marko je povedal nekaj besed o svojem poklicu in zbranim pokazal najnovejšo umetnost, lepo kotno omaro iz češnjevega lesa, zbirko lesarskega orodja. Ob koncu so se pomaknili v prizidek muzeja, kjer je Marko zbranim povedal vse o izdelavi lesenega Forda T. Tako so Marko in družba obujali spomine na prve vožnje z lesenim Fordom T, marsikatera zgoda in nezgoda jih je nasmejala, obudili pa so tudi spomine na razstave starodobnih vozil.

Marko je po končani Srednji lesarski šoli v Ljubljani pripravništvo opravljal v znanem slovenskem podjetju Stol v Kamniku. Veliki pečat v njegovi karieri je pustilo delo v vzorčnem oddelku omenjenega podjetja, kjer je dobil ideje, kako bi lahko izdelal drugačne vzorce, vendar je bilo vse preveč vnaprej določeno. Pri rutinskem delu se ni mogel izražati s svojimi idejami, zato je leta 1995 postal samostojni podjetnik, s čimer je lahko začel uveljavljati marsikatero domiselno rešitev pri izdelavi sakralnega pohištva za opremo bližnjih cerkva. Pri izdelavi lesenega avtomobila, replike prvega serijskega avtomobila na svetu Forda T, je uspešno izrazil številne skrite talente, od mizarjenja, ličarstva, kiparjenja do rezbarjenja. Verjame, da se veliko mizarjev prav zaradi tega težko loti takih raznolikih in zahtevnih del. Marko si je leta 2012 zadal težko nalogo ali kot je rekel, težak izziv. Že nekaj časa je v njem tlela močna iskra, kako narediti leseno kopijo Forda T, letnik 1919. Z veliko znanja, natančnostjo in potrpežljivostjo ter s številnimi podporniki, je izziv uspešno uresničil. Avtor je povsem vozen in prav tak, kakršen je prišel s trakov Fordove tovarne daljnega leta 1919. Jeseni 2016 se je Marko na Vransko pripeljal z lesenim Fordom T, ki pa takrat še ni bil pobarvan. Obiskovalci AMZS-ovega Centra varne vožnje na Vranskem so bili nad njegovim izdelkom navdušeni. Leseni Ford T je narejen po originalnih načrtih avtomobila z letnico 1919. Za izdelavo sestavnih delov Forda T je potreboval štiri leta, za montažo pa nekaj mesecev. Kar 70% delov avtomobila je izdelal iz lesa, ki jih je zasnoval in naredil sam, kovinske dele pa je naročil pri kovaču. 1,4-litrski štirivaljni bencinski motor za Forda T je našel v Fordu Cabriu letnik 1971, ki je prav tako starodobnik in pomemben predstavnik Fordove zgodovine. Motorni pokrov in hladilnik pa je kupil pri ameriškem specialistu za Forde T, Macsu.

Kot je dejal Marko, pri Kvedrovih v Rafolčah je že ata tišlaril, in nima vsak takšne popotnice od staršev, kot sta jo dobila z bratom, zato je odprl vrata Muzeja Kvedrove “tišlerije”, kjer je na ogled marsikaj od starega mizarskega orodja do velikega Markovega projekta lesenega Forda T. Če vas zanima, kako je nastajal leseni avto, je Kvedrova “tišlerija” v Rafolčah pravi naslov. Po ogledu muzeja na prostem in v tišlarski delavnici je sledilo prijetno druženje, kjer je harmoniko raztegnil kar Marko Kveder sam, skupaj pa so ob pogostitvi zapeli.

Ravno ta vikend pa bo v Kamniku potekala Mednarodna revija starodobnikov Društva starodobnih vozil Kamnik, ki bo trajala od sobote, 18. maja 2024, do nedelje, 29. maja 2022. V soboto bo od 7.00 dalje prihod vseh udeležencev Mednarodne revije starodobnikov DSV Kamnik 2024 v Kulturni dom Kamnik, Fužine 10, Kamnik, sledilo bo kosilo-večerja in podelitev priznanj udeležencem revije ter prijetno druženje ob izbranih gostih v Samostanu Mekinje. V nedeljo ob 11. uri pa bo odprtje razstave Mednarodne revije starodobnikov DSV Kamnik 2024 v Volčjem potoku.

Avtor: Miro Pivar; Foto in Video: Miro Pivar

Tagi