Domžale na dobri poti, da dobijo svoje zvezde baleta

Od začetka letošnjega leta v Domžalah deluje Kulturno športno društvo Zvezda baleta, v okviru katerega se izvaja šola ruskega baleta Margarite Isaeve. Klasični balet po metodiki Agrippine Jakovlevne Vaganove je namenjen otrokom v starosti od 3 do 12 let, poučuje pa jih poklicna ruska balerina in pedagoginja Margarita Isaeva, ki je študirala na priznani Baletni akademiji A.J. Vaganove v Sankt Peterburgu, že dobre dve leti pa živi in svoje baletno znanje širi v Domžalah. V nadaljevanju vam bomo predstavili vse kar še niste vedeli o baletu, šoli ruskega baleta in seveda o domžalski Zvezdi baleta, ki v svoje vrste vabi vse, ki bi se radi preizkusili v tej umetnosti. Balet je namreč umetnost. Je šola za življenje.

Margarita Isaeva je poklicna ruska balerina, ki prihaja iz Sankt Peterburga, drugega največjega mesta v Rusiji. Svoje baletno znanje je pridobivala na najboljši akademiji baleta na svetu, A.J. Vaganove v Sankt Peterburgu, kjer je nato kot mlada specialistka dve leti delovala na odrih tega ruskega mesta. Tam si je ustvarila družino, v zakonu pa so se ji rodili trije sinovi. Vmes so prišla stresna 90-leta, kar ni bilo lahko prebroditi. Kljub temu je bil balet v njenem ospredju, iz dneva v dan pa večje hrepenenje po poučevanju baleta: »Pridobila sem veliko baletnega znanja, moja želja pa je bila, da to znanje delim s tistimi, ki si ga želijo pridobiti.«

Pot jo je pripeljala Slovenijo, kjer svoje baletno znanje deli s tistimi, ki ga želijo pridobiti

Elena Božovič, Margarita Isaeva, Eva Pletikosič in Ahila Oku na pripravnem nastopu pred državnem tekmovanjem TUTU.

Leta 2008 je bila s strani nekega baletnika povabljena v Slovenijo. Z delom je pričela na Primorskem in sicer je začela poučevati balet na osnovnih šolah v Štanjelu, Dutovljah in Vipavi. Čez dve leti je bila povabljena v Klub za ritmično gimnastiko Narodnega doma Ljubljana, kjer je pričela s poučevanjem. Nato pa je pri Ruskem centru znanosti in kulture v Ljubljani odprla svojo baletno šolo, ki jo je vodila pet let. Poleg poučevanja baleta, se je ukvarjala še s številnimi drugimi stvari. Med drugim je organizirala seminarje za poučevanje mladih baletnih mentorjev, sodelovala pa je tudi pri organizaciji različnih prireditev in festivalov. Vmes je opravljala delo v sprejemni komisiji za študij na Akademiji za ples – Alma Mater Europaea v Ljubljani. Leta 2015 je svojo učenko Flavijo Žagar popeljala na mednarodno tekmovanje v Latvijo, kjer je v visoki konkurenci iz celega sveta osvojila četrto mesto. Lansko leto pa so njene učenke Jelena Božovič, Eva Pletikosić in Ahila Oku s klasičnimi variacijami baleta na Slovenskem baletnem tekmovanju – Tutu osvojile srebrno medaljo.

Šolo ruskega baleta pripeljala tudi v Domžale

V začetku leta 2018 je odprla Kulturno športno društvo Zvezda baleta, ki deluje na Ljubljanski cesti 106a v Domžalah, kjer imajo telovadnico, za katero pravi, da je najboljša kar jih je videla. Ob tem doda, da se telovadnica nahaja v prostorih Svet Zdravja – Fizioterapija Zrnec, za kar je gospodu Marku Zrnecu zelo hvaležna. Enako hvaležnost je izrazila tudi za direktorja Zavoda za šport in rekreacijo Domžale Urošu Križaniču, ki jim je s svojimi nasveti v veliko pomoč, tudi pri tem, da so se pojavili v javnosti.

Balet je umetnost za vse življenje

Balet je umetnost za vse življenje.

Kot smo že omenili balet ni hobi za kratek čas, ampak je umetnost za vse življenje. Slovar plesnih terminov ga razlaga kot »klasični ples – sprejet sistem izraznih sredstev, ki ga določa koreografska umetnost«. Termin klasični balet je univerzalen in ga kot takega uporablja celoten baletni svet. Z njim opredeljujemo način koreografskih upodobitev. Klasičen balet je splošno priznan kot eno izmed vodilnih izraznih sredstev sodobnega baleta. Predstavlja dosledno izdelan sistem gibanja, v katerem ne prepoznavamo naključij in improviziranih dodatkov. Sistem gibanja pri klasičnem baletu je zasnovan s ciljem disciplinirati telo, ga narediti prožnega in lepega. Preko baleta telo postaja občutljivo orodje, ki ga baletnik nadzira s svojo voljo ter pod vodstvom koreografa. Bolj razumljivo pa je balet po besedah Margarite v lepi pravi liniji vzgojeno človeško telo: »Vse mora namreč biti v pravi lepi liniji, ob tem pa baletnik iz sebe potegne svojo dušo. To je umetnost. In ko ga opazuješ, od njega ne moreš umakniti oči, saj te prilepi nanj. Pri tem tudi ni važno ali je na odru en baletnik ali pa jih je 32, kot v Labodjem jezeru. Vsi delajo enake gibe, kot eno. Vse to te prevzame, ko opazuješ.«

Učenje baleta zahteva čisto drugačen pristop, kakršnega izvajajo plesne šole

Margarita pravi, da ji je kot strokovnjakinji klasičnega baleta namen, da najde nekaj talentiranih otrok, ki so zainteresirani za balet, obenem pa dovolj trmasti in vztrajni, saj morajo osvojiti veliko znanja. Učenje baleta zahteva čisto drugačen pristop, kakršnega izvajajo plesne šole. Balet je vzgoja in ni hobi, prav tako ni šport. Balet je umetnost. To pomeni, da se moraš že od malih nog izobraževati in poglobiti v balet, pri tem pa moraš vložiti veliko svojega truda in vse svoje lastnosti, da pridobiš lepo telo.

Marsikatera od deklet, ki po televiziji prvič vidi balet, se nato postavi na konice prstov in poskusi narediti nekaj korakov. Občutek je boleč in neprijeten. Seveda se jim ob tem poraja vprašanje »Kako teta to dela?!« Po besedah Margarite je biti profesionalna balerina način življenja, ki se razlikuje od načina življenja navadnih ljudi. Klasični kostumi niso le čudoviti kostumi. Za njimi se skriva vsakodnevno trdo delo, to je najmanj dve uri dnevno, pet dni v tednu. Vsak dan je potrebno popravljati napake lastnega telesa, iskati in utrjevati pravilne linije, se povsem predajati … Napor do onemoglosti. Seveda, to govorimo o profesionalnem baletu.

Posebnost njene šole je, da delajo v majhnih skupinah

Učenje baleta zahteva čisto drugačen pristop, kakršnega izvajajo plesne šole.

V njeno šolo ruskega baleta se vpisujejo otroci v starosti od 5 do 11 let. Ob tem Margarita pravi, da čim mlajši je otrok, tem bolj je vztrajen in delaven. Pri njej ostanejo vsi, ki pridno delajo. Posebnost njene šole je, da delajo v majhnih skupinah, z individualnim pristopom in visoko strokovnostjo učenja, kar zagotavlja nadaljevanje izobraževanja na priznanih šolah baleta kjerkoli v svetu. Dve njeni nekdanji učenki sta bili tako že sprejeti na Konservatorij za glasbo in balet v Ljubljani.

Treningi potekajo dvakrat na teden po uro in pol. »Učna ura (klas) se začne s talnimi vajami za moč in raztegljivost (samo v prvih razredih), nadaljuje pri drogu z vajami ki postopno ogrejejo telo in ga pripravijo za delo na sredini. Sredina je sestavljena iz exercise, adagia (počasnih vaj, ki zahtevajo ravnotežje in vztrajnost) in allegra (hitrih in poskočnih vaj z zapletenimi koordinacijami nog), na koncu ure pa sledi še ples na špicah. Tega se učenke lotijo, ko so po presoji pedagoga dovolj močne in stabilne, pa tudi telesno primerno razvite,« nam potek baletnega treninga opiše Margarita.

Pomembna je vztrajnost

Starši k njej velikokrat pripeljejo svoje otroke z namenom, da ugotovijo koliko je otrok talentiran in koliko je zmožen: »Koliko je otrok zmožen ali pa ni, ugotovim že zelo hitro. Po mesecu dni dela, se že vidi, kako se odpira določenemu otroku. Včasih je zelo težko, potem pa se kar naenkrat odpre in pokažejo se rezultati. Še tisti, ki nimajo talenta, jim gre po začetnih težavah bolje in to po zaslugi, ker so vztrajni. Vztrajnost je pomembna.« Človek mora vzgojiti svojo dušo, preden dojame, koliko mora vložiti v balet. Seveda je pomemben talent, vendar talent brez dela, ne prinese rezultatov. Zato je metoda ruske šole baleta čvrsta in trda. Ruski mentorji pravijo, da na mehak način zvezd ne moreš vzgojiti.

Pravi, da ima srečo, saj ima kot mentorica marljive učence, ki si želijo pridobiti znanje in se trudijo, kar se nato pokaže skozi vrhunske rezultate, ki jih dosegajo. Njena naloga kot mentorica je, da otroke, ki si želijo pridobiti umetniško znanje baleta, nauči vse o vrhunskem baletu. V šoli se pripravljajo tudi za tekmovanja, ki jih je kar nekaj tako doma, kot širom po Evropi.

Baletka mora biti vzgojena pravilno

Baletka mora biti vzgojena pravilno.

»Hvala bogu, da imamo takšne ljudi, ki so pametni in razumejo. Te stvari povlečejo za seboj veliko razmišljanja in dela ter seveda veliko vztrajnosti. Rusija je zelo močna v teh disciplinah, saj ima šola ruskega baleta 300 letno tradicijo. Francosko in Italijansko šolo so preuredili na takšen način, da je nastal en učinkovit način, ki je edinstven. Nobeden ni naredil boljše matematične sheme – položaje, ki jih mora osvojiti baletka. Ko jih osvoji, gre s svojim telesom v razvoj. Šele nato baletka imitira, za kar je potrebno veliko predhodnega znanja. Če baletka ni pravilno vzgojena, nima moči, zato morajo koreografijo skrajšati in tudi predstava ni več tista prava. Kot strokovnjakinja vidim vse. Prave balerine se pripravljajo kot športniki na olimpijske igre. Takšen nivo je to,« pojasni Margarita.

Če vas mika narediti baletne korake, potem enostavno morate poskusiti

Margarita pravi, da v šolo baleta vabi tudi fante in da naj se ne sramujejo tega, če bi se ukvarjali z baletom. Predvsem pa želi, da bi se v njeno šolo baleta vključili tudi Domžalčani in okoličani. Če ne drugega, naj vsaj poskusijo, skupaj pa bodo nato ugotovili, če seda in v kakšni zmožnosti ste. Kljub temu, da je treniranje baleta trdo delo, pa Margarita pravi, da se nihče, ki pri njej trenira balet, ne pritožuje. Vsi trdo delajo, zato na tekmovanjih tudi rezultati ne izostajajo. Za njo je največji izziv delati s takšnimi otroci:  »Tisti, ki imajo res željo in hrepenenje po baletu, morajo poskusiti, kaj je to baletni trening, nato pa bodo že sami ugotovili, če so zmožni slediti tempu treninga. Predvsem pa, če so pripravljeni živeti malo drugačno življenje.« Kot smo že omenili je pri baleta drugačen pristop, kot v športnih panogah. Vsak mora poznati tudi svoje telo in jasno razumeti, kaj lahko je in kaj ne. Nekateri s tem nimajo problemov, nekateri pač.

Ženski body balet

V Kulturnem športnem društvu Zvezda baleta izvajajo tudi ženski body balet. Gre za plesne koreografije v kombinaciji z jogo – raztegovanje. Margarita na ženski body balet vabi vse ženske, ki imajo željo, da bi postale prožne ter gibčne in da ne bodo imele problemov z zdravjem. Body balet je ples, ki temelji na klasični koreografiji. Ta je sestavljena iz osnovnih baletnih elementov in dela ob drogu. Z vajami body baleta postaja telo bolj prožno, disciplinirano, poslušno in lepo. Še več, s pomočjo osnovnih vaj in koreografije se je moč znebiti odvečnih kilogramov ter okrepiti predvsem zadnjico, meča in stegna, saj mišice na njih postanejo bolj elastične. Poleg tega je body balet idealna alternativa za tiste, ki se s tekom in drugimi vrstami intenzivnih vadb ne smejo ukvarjati zaradi poškodb, zlomov ali težav s srčno-žilnimi boleznimi.

Postanite tudi vi zvezda baleta

Domžale so s Kulturnim športnim društvom Zvezda baleta in šolo ruskega baleta dobile priložnost, da se tudi pri nas razvije strokovni balet. Zato vabljeni v šolo ruskega baleta za otroke in odrasle, za začetnike in dobre plesalce ter vse tiste, ki so že v fazi vadbe, pa bi želeli v individualnih učnih urah pridobiti dodatno znanje. Umetnost baleta boste lahko spoznavali s pomočjo poklicne ruske balerine Margarite Isaeve. Več informacij dobite na e-naslovu: margoisaeff@gmail.com ali telefonski številki 064 198 467.

Avtor: Miha Ulčar; Foto: arhiv Margarite Isaeve

Tagi