Zaprte knjižnice ne pomenijo, da ne moremo brati. Lahko beremo tudi na spletu

»Natanko to, modrost. Končno sprejeti stvari, kakršne so, in živeti z lahkim srcem.«

Brina Svit v noveli Druga Saturnova revolucija

Zaradi epidemije covid-19 je Knjižnica Domžale do nadaljnjega zaprla svoja vrata za obiskovalce. Vendar pa vas želimo povabiti k branju zanimivih vsebin in člankov na spletu in uporabi elektronskega vira PressReader, do katerega lahko dostopajo vsi člani naše knjižnice in berejo časopise in revije s celega sveta, tudi nekaj domačih.

Informacije o koronavirusu v obliki lahkega branja

Z izrazom lahko branje pogosto mislimo na romantične, plažne romane, ki jih največ beremo poleti med dopustovanjem. Vendar pa je lahko branje še veliko več. Lahko branje so informacije – pisne, slušne ali vizualne, ki so podane na tak način, da jih razumejo tudi ljudje, ki zaradi številnih razlogov težko sprejemajo informacije, ki so podane v klasični obliki. Informacije morajo biti dostopne vsem ljudem in predstavljene tako, da jih razumejo vsi, tudi tisti, ki imajo zaradi bolezni, staranja in drugih dejavnikov težave pri branju ali razumevanju običajnih besedil. Skoraj 20 odstotkov prebivalcev Slovenije vsaj enkrat v življenja potrebuje tako imenovano lahko branje. Lahko branje pospešuje razvoj pismenosti. Gre za prilagoditve ali posebno vrsta gradiva, da bi bralec lahko razumel njegovo vsebino. Še posebno je pomembno, da imajo dostop do takega gradiva osebe s posebnimi potrebami, ljudje z omejenim znanjem jezika in ljudje, ki slabše berejo. Zmotno je tudi prepričanje, da so za lahko branje primerne otroške slikanice, saj si odrasli želijo informacij in knjig za odrasle, le da so prilagojene njihovim zmožnostim za branje. Takšnih knjig je v Sloveniji malo. Zgled države, ki zelo skrbi za izdajanje tovrstnih knjig je Švedska.

Obstajajo tudi pravila oziroma smernice za pisanje teksta za lahko branje. Najmanjši font za pisanje je 14. Uporablja se Neserifna pisava, torej pisava, ki nima repkov in ni nič zavita in okrašena. Najbolj primerna pisava je Arial. Obstaja pravilo, da je na strani, kjer je besedilo, vsaj 40 odstotkov beline, da stran diha in bralca ne napadejo številne črke in besede. V vrstici naj bi bilo pet besed, daljša poved je razdeljena v več vrstic, med vrsticami so presledki. Pri besedilu pazimo na težino besed. Uporablja se tiste, ki so bolj pogoste, izogibamo se metaforam.

Tudi v Sloveniji se to področje razvija, za kar gre zahvala predvsem Zavodu Risa. Temeljne naloge Zavoda RISA so promocija in razvoj lahkega branja, enakopraven dostop do kulturnih in drugih vsebin ter enakopravnost izhodišč vseh državljanov. Med drugim izdajajo lahko berljiv časopis 20 MINUT, prvi lahko berljiv časopis v slovenskem jeziku. Tako so ga poimenovali, ker menijo, da je 20 minut tisti čas, ki bi si ga lahko vzel vsak za branje, vajo in prebiranje informacij. Na tej povezavi lahko prebirate članke iz zadnje številke časopisa 20 minut z aktualnimi vsebinami. V zadnji številki predstavljajo novi koronavirus in teme, povezane z bližajočimi prazniki.

Zavod Risa poleg časopisa na svoji spletni strani brezplačno objavlja tudi knjige, ki izhajajo v lahkem branju, in sicer v PDF obliki. Spletno stran Zavoda Risa, kjer si lahko prilagodite tudi ozadje in velikost črk, najdete na tej povezavi.

Library PressReader – branje časopisov in revij preko spleta

Klasične revije in časopisi so za vse člane Knjižnice Domžale dosegljivi na tej povezavi, kjer izberete našo knjižnico, vnesete številko vaše članske izkaznice in vnesete geslo, ki ga uporabljate za podaljševanje gradiva.

Preko zbirke PRESSREADER lahko člani knjižnice pregledujete več kot 7.300 časnikov in revij iz celotnega sveta, med njimi tudi več slovenskih publikacij:

  • Delo, s prilogami Sobotna priloga, Posel in denar, Ona, Delo in dom in Polet O2
  • Nedelo, s prilogo Odprta kuhinja
  • Slovenske novice s prilogama Suzy in Vikend
  • Nedeljske novice
  • Dnevnik
  • Nedeljski dnevnik

Več navodil, kako uporabljati e- zbirko Library PressReader, najdete na naši spletni strani.

Za vse informacije in pomoč smo vam na voljo na dežurni telefonski liniji 031 712 491, vsak dan, od ponedeljka do petka med 10.00 in 18.00.

Vse dobro, dokler se ne snidemo spet.

Kristina Galun, Knjižnica Domžale

 

Tagi