Poslanstvo s srcem: V Rafolčah odprli Muzej Kvedrova “tišlerija”

Pri Kvedrovih v Rafolčah je nastal Muzej Kvedrova “tišlerija”. Marko Kveder predstavlja drugo generacijo tišlarske obrti, saj je bil to že njegov oče Stane. V preteklosti ni bilo nič nenavadnega, da se je eden od sinov odločil za nadaljevanje očetove obrti/poklica.

Marko Kveder je v soboto, 11. septembra 2021, povabil ožji krog prijateljev na odprtje razširjenega muzeja Kvedrove “tišlerije”, kjer so si ob igranju Ansambla Vžig, gostje ogledali vse tri dele muzeja, ki je sedaj združen v eno celoto. Marko Kveder namreč ni le mizar po poklicu, ki svoj poklic opravlja z rokami, temveč svoje poslanstvo opravlja s srcem. Njegovi predanosti so bili priča v preteklosti, tokrat pa so si gostje lahko prvič vse to ogledali tudi v njegovem novem muzeju imenovan Muzej Kvedrova “tišlerija”. Odprtja muzeja sta se udeležila tudi predsednik Društva starodobnih vozil Kamnik Miroslav Vrhovnik in njegova žena Mija Vrhovnik.

Vse zbrane, ki so se odzvali Markovemu povabilu na ogled muzeja, je v uvodu nagovorila in pozdravila Ana Kveder, Markova hči. V nadaljevanju je Marko povedal nekaj besed o njegovem poklicu in izdelavi lesenega Forda T. Ker je Marko tudi veliki ljubitelj narodnozabavne glasbe, so na odprtju razstave igrali člani ansambla Vžig. Na odprtju je Marko podelil tudi bronaste, srebrne in zlate plakete vsem, ki so kakor koli pripomogli pri nastanku Forda T in muzeja ter prijateljem in znancem, ki so z dobro voljo podpirali celotno njegovo zgodbo. Po končani podelitvi je Marko z vnukoma Nejo in Valom prerezal trak, zatem pa so si vsi ogledali vse tri dele muzeja, združenega v enega.

Po končani Srednji lesarski šoli v Ljubljani je Marko pripravništvo opravljal v znanem slovenskem podjetju Stol v Kamniku. Veliki pečat v njegovi karieri je pustilo delo v vzorčnem oddelku omenjenega podjetja, saj je že tu dobival svoje ideje, kako bi lahko izdelal drugačne vzorce, vendar je bilo vse preveč vnaprej določeno. Pri rutinskem delu se ni mogel izražati s svojimi idejami, zato je leta 1995 postal samostojni podjetnik, s čimer je lahko začel uveljavljati marsikatero domiselno rešitev pri izdelavi sakralnega pohištva za opremo bližnjih cerkva.

Pri izdelavi lesenega avtomobila, replike prvega serijskega avtomobila na svetu Forda T, je uspešno izrazil številne skrite talente, od mizarjenja, ličarstva, kiparjenja do rezbarjenja. Kot je ob ogledu muzeja za naš portal povedal Marko, verjame, da se veliko mizarjev prav zaradi tega težko loti takih raznolikih in zahtevnih del.

Mako si je leta 2012 zadal težko nalogo ali kot je rekel, težak izziv. Že nekaj časa je v njem tlela močna iskra, kako narediti leseno kopijo Forda T, letnik 1919. Z veliko znanja, natančnostjo in potrpežljivostjo ter s številnimi podporniki, je izziv uspešno uresničil. Avtor je povsem vozen in prav tak, kakršen je prišel s trakov Fordove tovarne daljnega leta 1919. Jeseni 2016 se je Marko na Vransko pripeljal z lesenim Fordom T, ki pa takrat še ni bil pobarvan. Povedal je, da so bili obiskovalci AMZS-ovega Centra varne vožnje na Vranskem nad njegovim izdelkom navdušeni. Leseni Ford T je narejen po originalnih načrtih avtomobila z letnico 1919. Za izdelavo sestavnih delov Forda T je potreboval štiri leta, za montažo pa nekaj mesecev. Kar 70% delov avtomobila je izdelal iz lesa, ki jih je zasnoval in naredil sam, kovinske dele pa je naročil pri kovaču. 1,4-litrski štirivaljni bencinski motor za Forda T je našel v Fordu Cabriu letnik 1971, ki je prav tako starodobnik in pomemben predstavnik Fordove zgodovine. Motorni pokrov in hladilnik pa je kupil pri ameriškem specialistu za Forde T, Macsu.

Marko je po izdelavi Forda T ob domači delavnici uredil muzej, ki pa ni povezan samo z lesenim avtomobilom. Gre namreč tudi za predstavitev njegovega celotnega ustvarjalnega dela. Veliki del svoje mizarske obrti je namreč posvetil izdelavi raznih lesenih izdelkov za cerkve, prav tako pa tudi sakralnemu pohištvu in pohištvu za posvetne naročnike. V muzeju je tudi precej mizarskega orodja, ki se je in se še uporablja v tišleriji. Kot je dejal Marko, pri Kvedrovih v Rafolčah je že ata tišlaril in nima vsak takšne popotnice od staršev kot sta jo dobila z bratom in ravno zato je odprl vrata Muzej Kvedrova “tišlerija”, v kateri je na ogled marsikaj od starega mizarskega orodja, pa vse do velikega Markovega projekta lesenega Forda T. Leta 2021 je Marko s dodano sobo razširil obstoječi muzej. V njem je prostora le za tiste mizarske stroje in pripomočke, ki so se v preteklosti uporabljali na domači Kvedrovi “tišleriji”. Centralni prostor v dodatku muzeja pa pripada lesenemu Fordu T, ki bo zapustil garažo ter se preselil na novo lokacijo. Tam bo na ogled zainteresiranim obiskovalcem razširjenega muzeja.

Če vas zanima kako je nastajal leseni avto, v muzeju je veliko kalupov, tudi film o celotni izdelavi Forda T, dolg 15 minut se vrti na ekranu, ali le kako se je tišlarilo včasih, potem je Kvedrova “tišlerija” v Rafolčah pravi naslov. Več informacij za ogled muzeja dobite na e-naslovu kveder.melita@gmail.com.

Avtor: Miro Pivar, Foto, video: Miro Pivar

Tagi