Celostna analiza odnosa v filmu Cent’anni

Terapevtski pogovor po filmu z dr. Lidijo Bašič Jančar

Na posebni projekciji so v Mestnem kinu Domžale v torek, 26. novembra, premierno zavrteli film Cent’anni – pogovora po filmu so se udeležili vsi akterji filma – režiserka in scenaristka Maja Doroteja Prelog in nastopajoča v filmu Blaž Murn in Maja Murn, pogovoru po filmu v torek, 10. decembra 2024, pa se je pridružila dr. Lidija Bašič Jančar, zakonska in družinska terapevtka in supervizorko z licenco pri Socialni zbornici Slovenije. Ker je ta film mnoge nagovoril na poseben način, se je Jure Matičič, direktor Kulturnega doma Franca Bernika Domžale, po tehtnem premisleku odločil, da k filmu pristopijo malo drugače.

Film tokrat ni bil samo na ogled, ampak so se o njem želeli pogovarjati bolj terapevtsko, zato so na posebno projekcijo povabili Domžalčanko dr. Lidijo Bašič Jančar. Tako sta Jure Matičič in dr. Lidija Bašič Jančar po končani projekciji film tudi pokomentirala, zatem pa sta se podala v druge vode. Prizori med fantom, ki je prebolel levkemijo, in njegovega dekleta, so bolj osebni, niso enostavni, so pa zelo zanimivi in resnični.

Dr. Lidija Bašič Jančar je zakonska in družinska terapevtka in supervizorka z licenco pri Socialni zbornici Slovenije. Po osnovni izobrazbi je univerzitetna diplomirana socialna delavka, s pridobljenim nazivom samostojne svetovalke ter koordinatorice obravnave v skupnosti. Je doktorska kandidatka Zakonske in družinske terapije na Teološki fakulteti v Ljubljani. Deluje na območju Domžal, kjer je nosilka programa: »Naj noben otrok ne izostane«, ki ga sofinancira občina Domžale in ustanoviteljica “Šole za družino” v Domžalah. Deluje na interesno raziskovalnem področju, kot so partnerski odnosi, teorija navezanosti, zapleteni in težki medgeneracijski odnosi, supervizorstvo in odnosi na delovnem mestu.

Ker je film zelo krut v odnosu med fantom in dekletom, se je porajalo vprašanje, ali sta še vedno skupaj. Že na premieri sta oba potrdila, da sta ponovno skupaj, po nekajletnem premoru, ko ju je ločila Blaževa premočna želja po dokazovanju po uspešno prestali levkemiji, ki jo je tudi prebolel – tudi s pomočjo Maje, ki mu je ves čas bolezni nesebično stala ob strani. Zanimivo, da je skoraj pol gledalcev po filmu predvidelo, da sta še vedno skupaj, kljub groznemu razmerju, ki je prikazan v filmu, kjer so tudi takšni prizori s psihičnim nasiljem fanta nad dekletom, ki jih marsikdo ne bi niti pod razno prikazal širši javnosti. V filmu je razvidno, da je odnos res težak, na trenutke zelo boleč, s težko dinamiko, od jeze do psihičnega nasilja, na njeni strani pa občutka krivde, kar poganjajo tudi travme iz otroštva. Fant je pokazal svojo ranljivost, ko je k njima prišla na obisk njegova sestra, kmalu zatem pa se je spet pokazal bes in psihično nasilje nad svojim dekletom. Kot je dejala dr. Lidija Bašič Jančar, je že po ogledu filma sklepala, da sta spet skupaj, kajti na terapijah vidi dejansko veliko parov, kjer se da iti tudi čez takšen odnos, da je potrebno iti čez določene travme, se zavedati občutkov, kajti jeza in bes sta na površini, spodaj pa so ti občutki, kot so prezrtost, ponižanja in razvrednotenje in če se dotakneš spodnjih občutkov, potem greš lahko naprej. Če pa obstajajo samo zgornji občutki, potem pa ne moreš iti naprej in je boljše, da gre par narazen.

Idejo za film – medtem ko je prekolesaril 4800 kilometrov po trasi Gira di Italia – je dal Blaž, to je njegov način izražanja, da pokaže, da je po levkemiji v redu, čeprav je na premieri novembra v pogovoru dejal, da še zdaleč ni tako, kot bi moralo biti in verjetno tudi več ne bo. Film je do konca pripeljalo njegovo dekle, ki je tudi posnelo večino kadrov. Tako v filmu Maja dela kot režiserka in snemalka, zato tudi njo vidimo v filmu v takih iskrenih trenutkih te stiske med njo in Blažem. Zato je zelo pogumno, da tak izdelek daš v film in nekaj tako globokega pokažeš javnosti, da lahko potem potekajo debate in analize filma, kot je bilo na posebni projekciji, kjer je film analizirala dr. Lidija Bašič Jančar. V filmu je namreč Blaž kot subjekt, kjer se prikaže vsa njegova volja po uspehu po preboleni levkemiji, hkrati pa mu iz notranjosti vrejo čustva iz otroštva, kjer ga je oče močno oviral pri razvoju, s tem pa nehote ali pa hote stresa jezo in bes na svoje dekle, ki pa sprejema to kot svojo krivdo, da je on takšen.

Kot je dejala dr. Lidija Bašič Jančar, bo ogled filma priporočila tudi svojim študentom in predlagala, da ga tudi analizirajo.

Več o zanimivem pogovoru pa v video posnetku.

Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar

Tagi