Slovenologija: Dizajn in fotografiranje hrane
V Knjižnici Domžale je v torek, 21. maja 2019, potekala zadnja Slovenologija v spomladanskem ciklu pogovorov, ki jih vsak mesec organizira dr. Noah Charney, na pogovorih o različnih temah, pa vedno gosti zanimive goste. Tokrat je gostil ustvarjalca in kreatorja marsikaterih podob na embalažah, ki nas všečno nagovarjajo na trgovskih policah. Žare Kerin, priznani oblikovalec, ki je za svoja dela prejel več kot 200 mednarodnih in domačih nagrad ter fotografinja Manca Jevšček, avtorica vrhunskih fotografij hrane, ki tudi pobira nagrade za odlične posnetke, oba pa sta pripomogla k unikatni podobi nove knjige chefa Janeza Bratovža, ki se je prav tako udeležil tega zanimivega pogovora
Žare Kerin, kreativni direktor, Futura DDB d.o.o. je v pogovoru dejal, da je naloga vsake embalaže v tem, da ustrezno predstavlja vsebino in značaj izdelka. Enako seveda velja tudi za luksuzno embalažo. Dobra embalaža je vedno zrcalo izdelka. Vsekakor se začne pri proizvodnem, industrijskem in grafičnem oblikovanju embalaže, nadaljuje pa z vrhunsko izvedbo. Razume se, da mora biti ta povezana z najkakovostnejšimi materiali in sodobno tehnologijo. Materiali so seveda med pomembnejšimi elementi pri oblikovanju katere koli embalaže, tudi luksuzne. Lahko so zelo različni – od vrhunskih papirjev, lesa, stekla, blaga, kovine, usnja, do dodelave, na primer slepi tisk, tisk s folijo, lakiranja. Pazijo, da se embalaža kar najbolj sklada z vsebino, in to je ključni kriterij zasnove ter izbora materialov in dodelav. Tako je obiskovalcem tudi v sliki na projekcijskem platnu prikazal kar nekaj svojih oblikovalskih nagrajenih dosežkov.
Manca Jevšček je fotografinja, ki večino časa posveča hrani, pa je povedala, da so temne podlage prekrasne za hrano, ki jo odlikujejo bodisi lepa tekstura ali barve, ki kar skočijo ven. Se pa temne podlage že nekoliko umikajo, saj se trend znova obrača v svetlejše barve ter fotografiranje na neposredni sončni svetlobi, brez difuzorja, z ostrimi sencami. Sama uporablja brezzrcalni fotoaparat, saj ima večje tipalo od zrcalno refleksnega in tudi objektive si nadene takšne, ki v naravni svetlobi čimbolj poudarijo izdelek. Tudi dodatnih luči ne uporablja, kot večina fotografov ampak si pomaga samo z eno lučjo in v naravni svetlobi. Njene fotografije pa so minimalno obdelane z digitalno tehnologijo, saj se čimbolj trudi, da dobi dober posnetek. Tudi Manca Jevšček je predstavila nekaj svojih odličnih slik na projekcijskem platnu.
Janez Bratovž je na srečanju spregovoril o svoji knjigi, s katero se je ta najbolj znani ljubljanski chef poklonil svojim dobaviteljem. Knjiga je nastala po tem, ko je v njegovo življenje stopil publicist Noah Charney, Američan, ki se je priselil v Slovenijo, natančneje v Kamnik, od koder je tudi Bratovž. Noah je za reportažno fotografijo predlagal odličnega Matjaža Tančiča. Ta pa je menil, da o fotografiji hrane prav veliko ne ve in bi za to raje angažirali Manco Jevšček. Manca in chef sta se družila veliko sobot; najprej sta spila kavo in čaj, naredila načrt, Janez je kuhal in nosil krožnike, Manca je priskrbela podlage, studio sta ustanovila kar na tistem malem vrtku, ki je na dvorišču za restavracijo.
Knjiga ima že nekaj nagrad in je edina na svetu, pri kateri ni niti ena naslovnica enaka drugi. Celostno podobo knjige je zasnoval priznani oblikovalec tudi sedanji gost pogovora, Žare Kerin, ki je, kot je pojasnil, želel knjigo narediti drugačno, izvirno in edinstveno. “Zagotovo v rokah še niste držali knjige, ki je od prve do zadnje platnice opremljena z isto pisavo in v le eni velikosti,” je dejal, “druga stvar, ki te knjige naredi edinstvene, pa je naslovnica. Med 900 izvodi niti dve knjigi nimata enake naslovnice, vsaka je unikatna.” Naslovnice knjige so namreč ročno poslikane, kot je hrana na krožnikih Janeza Bratovža.
Zanimiv in poučen pogovor si lahko ogledate v zgornjem videu.
Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar