Portreti duše Tadeja Žugmana v MGC Bistrica

Razstava slikarja in arhitekta Tadeja Žugmana, ki je na ogled v MGC Bistrica Domžale, nosi naslov »Portreti duše«. S takšno preciznostjo portretira osebe, za katere na trenutek pomisliš, da so to žive osebe, ki stojijo za okvirjem. Tadej Žugman – pravijo mu tudi »slikar s fotografsko natančnostjo«, sooblikuje barvno in oblikovno popolnost, spaja zunanje danosti in notranje specifike portretnih izbrancev. Portretni sklop Žugmana je v dveh tehnikah: risbe s svinčnikom ali pastelno kredo in slike z oljnimi barvami. Njegove risbe so dokončne in polnomočne likovne stvaritve, v katerih s fotografsko natančnostjo predstavi svoje portretne izbrance.

V MGC Bistrica v Domžalah je slikar in arhitekt Tadej Žugman odprl razstavo, posvečeno spominu na očeta Jožeta Žugmana, ob njegovi 90–letnici rojstva. Žal njegovega očeta ni več med nami že dve leti, mama pa še prebiva v MGC Bistrica. Razstave so se udeležili domači, sorodniki in stanovalci MGC Bistrica, tudi pevski zborček varovancev pod vodstvom Marike Haler je zapel nekaj pesmi ob instrumentalni spremljavi Dua AJD ČAO, ki sta sodelovala v kulturnem programu.

V uvodu odprtja razstave, je vse prisotne pozdravila direktorica MGC Bistrica Snežana Golob, ki je povedala, da jo zelo veseli, da se je Tadej Žugman odločil za to enkratno razstavo v spomin na svojega očeta, ki je prebival v tem centru skupaj z ženo, ki ga žal ni več med nami. Bo pa portret z ženo, ki je ob sliki Antona Martina Slomška, katerega film ravno te dni vrtijo v Mestnem kino Domžale, stanovalce spominjal nanj. Bil je namreč veseljak in pevec narodnih pesmi.

Svojo slikarko pot in kako je slikarstvo povezano z njegovim očetom, je v nadaljevanju predstavil avtor razstave Tadej Žugman. Zbrane je nagovorila tudi Andreja Turman, Karel Čretnik, dramski igralec ter stric Tadeja Žugmana pa je recitiral nekaj pesmi Karla Destovnika Kajuha.

Razstava umetniških del arhitekta in slikarja Tadeja Žugmana je zazrta v preteklost in razpeta vse do sedanjosti, Žugmanov ustvarjalni opus deli na obdobje pred letom 2012 in po njem. V prvem obdobju se je s tankočutnim motrenjem zunanjega sveta, zavezujoč odnosu do videnega in doživetega, predstavil v slikarski jasnosti in z impresivno-ekspresionističnimi prijemi, kot so Dolomiti. V drugi polovici sedemdesetih let pa se je posvetil veličastnim živalskim kompozicijam, kot je Ples konjev, ki jih je imel sicer razstavljene na mizi, stran od glavne razstave. Študij je Žugmana odpeljal v arhitekturo in se za nekaj časa slikarstvu ni posvečal, njegova risarska virtuoznost in barvna širina ter žlahtnost pa se je spet razkrila v letu 2012, ko se je vrnil v svet slikarstva in se v njem trdno zasidral. Od takrat se preizkuša predvsem v portretu. Portretni sklop mojstrovega delovanja je v dveh tehnikah: risbe s svinčnikom ali pastelno kredo in slike z oljnimi barvami. Njegove risbe so dokončne in polnomočne likovne stvaritve, v katerih s fotografsko natančnostjo predstavi svoje portretne izbrance. Njegove poteze so virtuozne in kljub vtisu lahkotnosti vedno najdejo pravo mesto na slikovnem polju. Slikar Tadej Žugman enkratno s fotografsko natančnostjo naredi subtilne poteze anatomije glave, vratu, ramenskega dela, oprsja. Preko oči in ustnic vstopa v notranjost posameznika, odkriva njegovo identiteto. Zaustavlja se pri upodobitvi rok, artikulaciji dlani, prstov, pri njihovi drži in gestikulaciji. Tudi oblačila in nakit so vdelana v portrete do fotografske natančnosti. Avtor razstave v MGC Bistrica res lahko imenujemo umetnika, ki verno prenaša resničnost v novo likovno stanje s filigransko natančnostjo. Žugman je hiperrealist, celo nanorealist, saj naslika vsak detajl, vsak drobec, celo vsak las svojega portretiranca. Za njega je pomembna milijardinka resničnosti, bi dejali ob ogledu njegovih slik na razstavi.

Tadej Žugman je bil rojen 1958 v Ljubljani; študij arhitekture na ljubljanski univerzi je zaključil leta 1984 pri prof. dr. Petru Fistru na področju prenove in ohranjanja arhitekturne dediščine. S slikarstvom se je srečal že v osnovni šoli pod mentorstvom slikarja Ludvika Palke, očetovega prijatelja, s katerim sta potovala po Sloveniji in fotodokumentirala lepote naše dežele. Te fotografije so bile prva šola kompozicije in barvnih študij. Prevladovali so motivi iz narave. Slike, predvsem v olju,  je ustvarjal v ateljeju in le redko v naravi. Pred nekaj leti je začel ponovno aktivneje risati in slikati in v tem obdobju je ustvaril  preko 120 portretov v različnih tehnikah, nekaj pa je bilo tudi slik in risb konjev; svoja dela je predstavil na več samostojnih razstavah, slikarsko ustvarjanje pa želi nadaljevati kot portretist po zgledu slovenskih slikarjev Božidarja Jakca, Sava Sovreta in Rudija Španzla.

Za upodobitve te razstave v MGC Bistrica je Tadej Žugman izbral posebno obliko nadrealizma in to v vseh možnih tehnikah od risb do slik v olju in pastelih. Pri njegovih upodobitvah ni pomemben skoraj fotografski realizem, ampak zlasti izjemno poglobljene dopolnitve tistih detajlov, ki omogočajo predstavitve upodobljenčevih duhovnih posebnosti ali celo želja. Tako je Žugman razvil skoraj neverjetno sposobnost svoje slikarske ali risarske tehnike, ki jo danes obvladajo ali poznajo le malokateri slikarji. Njegovi portreti vedno znova navdušujejo nad sintezo likovne spretnosti in sposobnosti slikarja, da njegovi portreti ne le izžarevajo osebnost portretirancev temveč s subtilnimi svetlobnimi niansiranji nadgrajujejo sliko v avtorsko suverena likovna dela. Je zelo spreten v detajlih, suveren v različnih tehnikah in izviren v likovnih rešitvah ter eden redkih prepoznavnih portretistov v slovenskem prostoru.

Razstava bo v prostorih MGC Bistrica na ogled do 25. marca 2023, zato je ne zamudite in le dobro si jo oglejte. Je slika? Ali je to res olje na platnu. Presodite sami.

Avtor: Miro Pivar; foto, video: Miro Pivar

Tagi