Odprtje razstave Jurija Kalana v Galeriji Domžale: Naše življenje
V Galeriji Domžale je bilo v četrtek, 16. marca 2017, odprtje razstave slikarja Jurija Kalana, ki jo je umetnik poimenoval Naše življenje, saj skozi njegove slike, ki nas pritegnejo, še predno jih dobro pogledamo, skozi motive in podobe vstopamo v prizore našega vsakdanjega življenja, dnevno rutino, kjer srečamo sebe in lastnega duha.
Akademski kipar Jurij Smole je ob odprtju razstave Jurija Kalana zapisal, da med podobami na njegovih slikah skoraj vedno pozira tihožitje steklenic, napol polnih skodel kave, hrane in številnih detajlov, ki pa ne zastopajo sebe: so tvorni del ambientalne atmosfere vonjev, toplote, barv, vlažnosti zraka, zvokov in migetajoče svetlobe televizorja, pogovorov med udeleženci…Še največkrat je središče vseh silnic slike anima, ki se v podobah živali – četudi so to podobe ljudi, kaže iz različnih perspektiv.
»Prav perspektiva v njegovih slikah je nekaj posebnega, zakrivljenega. Ne samo, da zavija ali v loku pada; gledalec je pogosto postavljen v neobičajen položaj: v višino oči živali, pod strop prostora ali v namišljeno majhno opazovalnico, ki daje občutek uživanja v gledanju prizora. Te nenavadne umeščenosti so posebna optika, ki po svoje določa kompozicijo in najpomembnejši del formata. Z obvladovanjem metiera nas postavlja v različne osebnosti, ki nastopajo v slikah; prav čudno nas spaja skozi zelo žive in povedne oči nastopajočih. To naslika tako prepričljivo, da zavohamo malce pregretega psa, ki je rad v družbi, ker tam vedno kaj pade, ali pa zaslišimo kakšno Poldetovo splošno modrost, medtem ko je roko sprožil proti kosu najbolje nadevanega štrudla. Jurij je najbolj natančen v tistem, kar ni naslikano, a je bistvo slike«, je zapisal Smole, ki med drugim realizem njegovega slikanja razume kot orodje s katerim govori o močnejših stvareh; služi samo kot vhod/izhod v lastno projekcijo, nekje izven prizora, pa vendar čisto v njem. S podobami živali in ljudi je zato povezan posamično in z vsako na svoj način, ki ga je kot opazovalec vzpostavil.
Zelo spretno je določena tudi točka, s katere Jurij gleda: tam bi lahko bil fotoaparat, ki zamrzne prizor, ko za trenutek sprejme svetlobo; ampak zaslonka je ostala odprta, prizor pa je kljub vsemu zamrznil. Zaradi teh nasprotij, ki so poleg nenavadnega očišča in perspektive glavni adut njegovih slik, nas vleče vanje, da bi nas skozi navadne prizore, zamejene z robom slike, vrglo v nas same.
Jurij Smole, akad. kipar
Jurij Kalan je leta 1990 diplomiral na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani na oddelku za slikarstvo pri prof. Metki Krašovec. Od sredine 80. let sodeluje na skupinskih razstavah doma in v tujini, med drugim se je udeležil razstav: »Pozicija telesa«, Kunstforum v Bonnu, 2000, Intart v Udinah, 2000, »Oko in njegova resnica: Spektakel in resničnost v slovenski umetnosti 1984–2001«, Moderna galerija v Ljubljani, 2001, 1.mednarodni bienale Multimeridian, Pula, 2001, »Podoba kot presežek vidnega«, Dom hrvaških likovnih umetnikov v Zagrebu, 2003, Mestna hiša, Bruselj, 2008, »Divji v srcu«, Mestna galerija v Novi Gorici, 2009. Izbrane samostojne razstave: Galerija Equrna v Ljubljani (1997), Galerija Ivana Groharja v Škofji Loki (2002), Galerija Isis v Ljubljani (2006), Galerija Magistrat na Ptuju (2007), Sokolski dom v Škofji Loki (2010) in Galerija Equrna (2010). Leta 1992 je prejel Groharjevo štipendijo, leta 1998 nagrado mesta Kranj na bienalni likovni prireditvi v Kranju in nagrado na Majskem salonu ZDSLU v Ljubljani, leta 2001 pa Bronasti Aritas na Slovenskem trienalu satire in humorja v Šmarju pri Jelšah. Živi in dela kot samostojni umetnik v Ljubljani.
Pogovor z umetnikom Jurijem Kalanom, ki je potekal na odprtju razstave, si lahko ogledate v zgornjem videu.