Most – letna pregledna klubska razstava Mavrice 2024

Foto, kino in video klub Mavrica je v letošnjem letu za natečaj za letno pregledno klubsko razstavo izbral naslov MOST. Tej temi je klub namenil posebno pozornost zaradi poplav avgusta lani, ko je naravna ujma med drugim rušila tudi mostove. Ni pa zrušila mostov med ljudmi, temelji teh mostov so se le še bolj utrdili. Most ni le objekt, ki je postavljen nad reko ali potokom, most je mnogo več. Njegova metaforična dimenzija je izjemno široka, most povezuje ljudi, je stičišče kultur. Vse, kar zaznamuje naše življenje – pogledi, smehljaji, misli, besede – vse si prizadeva doseči drugi breg. Želja po bližini in premostitvi razdalje – to je most.

Odprtje razstave je potekalo v obeh galerijah Kulturnega doma Radomlje v ponedeljek, 11. novembra 2024, razstavljenih je bilo 52 fotografij. Številne navzoče je nagovoril predsednik kluba Mihael Kosmač, pozdravil je tudi podžupana Občine Domžale Mateja Primožiča in predstavnico JSKD OI Domžale Klavdijo Gregorin Štiftar.

Besedo je nato dal vodji foto sekcije Mavrice Binci Lomšek, ki je povzela oceno predsednika žirije dr. Lada Kutnerja (EFIAP F1  FZS):

»Na natečaju je sodelovalo 27 članov, od tega štirje osnovnošolci, pet srednješolcev in študentov. Poslanih je bilo 253 fotografij.

Vsebinski poudarki o pregledni klubski razstavi FKVK Mavrica

Letošnja pregledna klubska razstava FKVK Mavrica na temo ‘most’ nosi v sebi prav poseben pomen in simboliko. Most prav lahko razumemo tudi kot resnični odsev in simbol FKVK Mavrica, ki prav tako deluje povezovalno in združevalno. Društvo iz leta v leto dokazuje, da je resnični most med številnimi generacijami. Tudi na letošnji razstavi prav lahko začutimo to organsko povezanost fotografskih ustvarjalcev različnih obdobij, od najmlajših, ki šele vstopajo v svet fotografije, do generacije ustvarjalcev, ki so svoje prve fotografske korake naredili že v črno-beli analogni tehniki. Vendar pa v fotografskih delih, zbranih na letošnji razstavi, starostne in generacijske razlike sploh niso opazne, saj je v ustvarjanju mlajše generacije že prisotno obilo fotografske zrelosti ali celo rutine, medtem ko fotografska dela izkušene generacije še vedno odsevajo veliko mero svežine in izvirne ustvarjalnosti. V delovanju društva je tako jasno zaznati resnično prepletanje vseh številnih mavričnih odtenkov. Podobnost med tema dvema elementoma ni povsem naključna, saj sta tako most kot tudi mavrica močna simbola povezovanja in prehoda. Mavrica pogosto simbolizira upanje, novo življenje in obljubo, medtem ko most predstavlja pot, ki vodi do teh novih možnosti in prihodnosti, zaznamovane z novim upanjem.

Fotografski ustvarjalci so na letošnji razstavi po eni strani prepoznali mostove na povsem materialni ravni, v smislu povezovanja različnih fizičnih prostorov, tako v urbanem kot tudi ruralnem in naravnem okolju. Po drugi strani pa je bil most lahko le prispodoba za povezovanje preko različnih človeških vezi. V njihovih delih je most lahko le močna metafora. Čeprav dela, ki prikazujejo arhitektonske značilnosti mostov, nosijo bolj dokumentarno noto, pa so jih avtorji v svojem miselnem in ustvarjalnem procesu pogosto močno nadgradili z igro svetlobe, kontrastov in barv. Tako so posamezni avtorji dodali fotografijam še večjo mero izraznosti s svetlobnim poudarjanjem kontur mostu, ki nas dramatično vlečejo v skrivnostno temačnost noči. Po drugi strani pa to poudarjeno dramatičnost dosegajo s kontrastiranjem barvnih učinkov, kot na primer z vkomponiranjem rdečega barvnega poudarka kot kontrapunkta sivine mestne arhitekture, ujete v labirint mostov. Vendar pa so kreativni ustvarjalci iskali svoje lastne mostove tudi na povsem simbolni ravni, v prepoznavanju človeške figure kot povezovalnega elementa z naravo ali v povezanosti rok in teles sproščenega mladega plesnega para. V več fotografskih delih je most predstavljen tudi kot pomembno mesto srečevanja, kar lahko spoznamo neposredno ali le razberemo v konturah človeških podobna živahni vodni gladini. Pogosto pa fotografije govorijo tudi prave zgodbe ljubezni, izpričane in simbolično zapečatene v brezčasnosti mostov.

Tudi v fotografijah na prosto temo najdemo veliko število del, ki dosegajo izjemno kakovost in sporočilnost. V njih je zaznati zelo raznoliko kadriranje in iskanje svetlobnih učinkov, kar ustvarja prav posebne fotografske zgodbe. Tako skrivnostna igra svetlobe in senc ustvarja izjemno pretresljivo, dramatično podobo krčevito sklepajočih se molivčevih rok in njegovih pogosto preizkušanih nog. Pomembno igro svetlobnih kontrastov zaznamo tudi v več drugih izstopajočih motivih. Živahno izmenjavanje svetlobe in senc lahko zaslutimo tako v silhueti baletke in njenih nog kot tudi v romantični večerni podobi velikoplaninske kapele. Po drugi strani pa nam svetloba razkriva tudi tragično onesnaženje našega sodobnega urbanega okolja, dodatno obremenjenega s sodobnimi vizualnimi dominantami, ki se vzpenjajo visoko v višave. Prav tako dramatično pa zadnja večerna svetloba razkriva tudi drugo žalostno realnost današnjega časa, v kateri kozolci, simboli in ponos našega podeželja, izgubljajo svojo nekdanjo pomembno funkcijo in neizbežno tonejo v pozabo časa. Njihovo mesto že dolga desetletja, v zadnjem času pa še bolj prepričljivo in odločno, zasedajo industrijski giganti in sodobna tehnologija, pravo nasprotje romantične podeželske arhitekture. To globoko nostalgijo po nekih drugih časih nam še kako prepričljivo pričara tudi podoba stare lesene kašče in cize pred njo. Vendar te že davno pozabljene preprostosti ne zaznavamo samo v fotografijah naše ruralne arhitekture, temveč jo lahko preberemo tudi iz sproščeno nasmejanih obrazov na vlaku potujoče družine iz nekih povsem drugih, paralelnih svetov.

Tudi letošnja pregledna razstava FKVK Mavrica je prikazala živahno dinamičnost društvenega življenja in potrdila njegovo ustvarjalno trajnost. Mlajše generacije Mavričarjev so jasno zagotovilo za nadaljevanje te ustvarjalnosti, kar se še posebej nazorno kaže v njihovih fotografskih delih.«

Dr. Lado Kutnar, EFIAP F1 FZS

Razstavo je odprl podžupan Matej Primožič, ki je v krajšem nagovoru pohvalil številne aktivnosti FKVK Mavrica, nato pa je sledila podelitev nagrad, diplom in priznanj s strani gospe Klavdije Gregorin Štiftar.

NAGRADE  MOST

  • 3. nagrada:KR NEKI– avtor Mihael Kosmač
  • 2. nagrada:MOST MED DREVESOMA – avtorica Mija Jerman
  • 1. nagrada: POT V TEMO – avtor Iztok Končina

NAGRADE PROSTA TEMA

  • 3. nagrada:ODPOTOVALI BOMO DALEČ –avtorica Lili Jazbec
  • 2. nagrada:NAJ BO LUČ – avtor Mihael Kosmač
  • 1. nagrada: MOLITEV – avtorica Anja Kosmač

DIPLOME MOST

  • POTOPLJENI – avtorica Binca Lomšek
  • PAR –  avtorica Anja Kosmač (mladi)
  • MOST NA PELJEŠAC – avtorica Alenka Drčar
  • POGLED MED KLJUČAVNICAMI – avtorica Špela Kragelj Bračko
  • EMŠO – avtorica Špela Flerin (OŠ)

DIPLOME PROSTA TEMA

  • BALETKA – avtorica Mija Jerman
  • ZATON – avtorica Maša Kosmač (mladi)
  • REALNOST – avtor Peter Rojc
  • LES JE LEP – avtorica Neža Avbelj Lomšek (OŠ)

PRIZNANJE ZA SODELOVANJE

  • Marko Bračko
  • Luka Flerin

Razstava bo odprta do torka, 31. decembra 2024, v prostorih Kulturnega doma Radomlje. Obisk je možen po predhodnem dogovoru preko elektronske pošte fkvkmavrica@siol.net, več si lahko preberete na https://fkvk-mavrica.si.

Avtor: Binca Lomšek; Foto: Iztok Končina 

Tagi