Razstava Danice Šraj: Umetnost skozi priprte oči
“Včasih moramo slike pogledati skozi priprte oči, da vidimo bistvo in za trenutek je svet videti lepše …” pravi Danica Šraj, ki v Menačenkovi domačiji Domžale razstavlja likovna dela, tematsko vezana na portret, saj je razstava, ki je odprtje doživela v torek, 9. januarja 2018, nagrada za njeno zmago na likovnem natečaju na temo Portret.
“Umetnost obstaja, odkar človek goji naklonjenost do lepega. Skozi stoletja se je pojem lepega spreminjal – od estetike klasičnega načela mimesisa do umetnosti, ki je postajala vse bolj racionalni miselni konstrukt. S hitrim preskokom v sodobni čas se je opozicija med realnim in abstraktnim v umetnosti razvila v novo razsežnost – v poglobljen odnos med umetnino in gledalcem ter v družbeno povpraševanje človeške in tudi umetnikove eksistence,” je ob odprtju razstave dejala Katarina Rus Krušelj, vodja muzejske dejavnosti v Kulturnem domu Franca Bernika Domžale.
Danica Šraj kot ljubiteljica umetnosti zagovarja ne le izkustveno ustvarjanje, temveč tudi poznavanje teorije likovne umetnosti. Že od prvih likovnih korakov je pod strokovnim mentorskim vodenjem svojo ustvarjalno pot pričela s pomembnimi izhodišči, kot so spoznavanje z likovnimi zakonitostmi, z abecedo likovnega jezika, z umetnostnozgodovinskimi nauki in tudi s sodobnimi likovnimi pristopi.
“Ko sem prišel za mentorja k Likovnemu društvu Senožeti Radomlje, sem v predsednici društva Danici Šraj prepoznal že zrelo likovnico, saj se je kot asistentka kalila pri velikem mojstru risanja Mikiju Mustru,” je ob odprtju razstave dejal mentor Likovnega društva Senožeti Radomlje akademski slikar Janez Zalaznik.
“Danica Šraj je ugotovila, da v slikanju, ki temelji na izhodiščih kubizma, lahko izrazi občutja, razmišljanja in pripoved, ki ji je blizu. Rada se izraža na način, ki ni nujno vezan na posnemanje narave, ampak jo le interpretira, pri tem pa uporablja čiste in kontrastne, največkrat nasprotne barve. V tej maniri so predstavljeni portreti in avtoportreti kot osrednja tematika samostojne razstave v Menačenkovi domačiji. Portretiranje ji predstavlja poseben ustvarjalni izziv, predvsem v iskanju psiholoških karakteristik in razpoloženj bodisi portretiranca bodisi lastne podobe. Dodane so jim tudi druge slike kot ekspresivno raziskovanje narave in človeške figure,” pravi Katarina Rus Krušelj.
Razstavo je postavil Roman Kos, v kulturnem programu pa je sodeloval kitarist Nejc Pirnat. Ob koncu se je umetnica in avtorica razstave Danica Šraj zahvalila vsem za tako številčno udeležbo ob odprtju njene res odlične razstave, ki si jo je vredno ogledati in to od slike do slike s premislekom.
Danica Šraj je rojena leta 1945, živi v Radomljah. Po končani Višji upravni šoli je večino aktivne delovne dobe posvetila službi v gospodarstvu, kasneje pa novinarstvu. Po upokojitvi se je z ustanovitvijo Društva Senožeti (2001) aktivno posvetila delu in izobraževanju na likovnem področju, kar jo je vse življenje najbolj zanimalo in se s tem ukvarja tudi danes. Od vseh začetkov je bil njen mentor akad. slik. Janez Zalaznik. Vsaj štirinajst let je obiskovala stalne tečaje risanja na JSKD, pri akad. slik. Tonetu Račkem. Pri akad. slik. spec. Dušan Fišer se je šest let udeleževala likovnih delavnic v Šmartnem ob Paki. Doslej je imela le eno veliko samostojno razstavo in sicer v galeriji Dom Radomlje, leta 2011. Vedno pa sodeluje na vseh društvenih razstavah in teh je kar veliko. Vidnejši dosežki: uvrstitev na državno razstavo »Parafraze« na gradu Brežice (2014), uvrstitev v izbor del na razstavi v Državnem svetu (2015); uvrstitev na državno razstavo »Kvadrat – krog, kocka – krogla« v Mestni galeriji Nova gorica (2016): letošnji izbor za državno razstavo »Velika črta«, odprtje bo v letu 2018 v Velenju.
Pokrovitelj razstave, ki bo v Menačenkovi domačiji Domžale na ogled do 27. januarja 2018, je Vinska klet Vidmar Domžale.
Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar