Blagoslov zelenja in butaric na cvetno nedeljo
Kristjani danes obeležujemo cvetno nedeljo, s katero se začne neposredna priprava na veliko noč, ki je največji krščanski praznik. Cvetna nedelja je zadnja nedelja pred veliko nočjo, ko krščanski verniki blagoslavljajo v šope ali butare povezano pomladansko zelenje ali oljčne veje. Jutranja sveta maša v domžalski cerkvi Marijinega vnebovzetja se je začela pri kapelici na Goričici, kjer sta domžalski župnik mag. Klemen Svetelj in duhovni pomočnik Andrej Svete blagoslovila butarice, cvetje ter zelenje, ki so ga verniki v procesiji med petjem slavilnih pesmi odnesli v cerkev, kjer se je slovesnost nadaljevala s sveto mašo.
Cvetna (oljčna) nedelja je prvi dan velikega tedna, ko bogoslužno dogajanje predstavlja Jezusov slovesni vhod v Jeruzalem. Cvetna nedelja je vsebinsko povezana z velikim petkom, ko se spominjamo Gospodovega trpljenja in smrti na križu, na oba dneva pa pri bogoslužju prebiramo odlomke o Jezusovem trpljenju in smrti. Posebnost maše na cvetno nedeljo je začetek obreda z blagoslovom zelenja pred cerkvijo, ki ga v procesiji med petjem slavilnih pesmi odnesejo v cerkev. Zelenje (oljčne vejice in različne vrste butar) verniki zbirajo in povezujejo po posebnih krajevnih navadah ter blagoslovljenega odnesejo domov.
V ospredju bogoslužja cvetne nedelje ni blagoslov zelenja, temveč procesija v čast Kristusu Kralju. 6. postna nedelja – cvetna nedelja, je prinesla radost med domžalske farane, saj je dopoldan minil v znamenju blagoslova butaric, cvetja in veličastne procesije. Otroci, mladina in odrasli, polno se nas je zbralo z butaricami in zelenjem. Pevci župnijskega pevskega zbora so peli, pritrkovalci so izvabljali melodije iz zvonov, blagoslov zelenja, povorka z ministranti, na čelu s križem, pevci s pesmijo in ostali farani z butarami, eni velikimi, drugi manjšimi, donenje orgelske glasbe, ko povorka krene v božje svetišče – cerkev, kjer je že polno vernikov … Kaj je lepšega na cvetno nedeljo. Ob koncu pa še branje Kristusovega Pasijona, zapis Jezusovega trpljenja in smrti, ki smo ga poslušali.
Pri vseh svetih mašah na cvetno nedeljo so verniki poslušali pasijon, zapis Jezusovega trpljenja. Božja beseda te nedelje nas želi uvesti v skrivnosti velikega tedna. Najprej srečamo Jezusa, ki sedeč na oslici prihaja v Jeruzalem. Množica ga pozdravlja. Jezus je novi kralj, ki prihaja. Prerok Izaija govori o kralju, ki bo ponižan, tepen in svojega obličja ne bo skrival pljunkom in sramotenju. Tudi apostol Pavel govori o Bogu, ki se je ponižal, vzel nase podobo hlapca in umrl na križu. In to je Jezus bil. Veselju prihoda v Jeruzalem sledi zadnja večerja, izdaja in Pilat, ki Jezusa izroči množici, ki ga je pred časom tako bučno pozdravljala. Zdaj iz njihovih ust kriči: »Križaj ga!« In tako sledi težka in dolga pot na Kalvarijo, kjer Jezus, prebičan in zapljuvan doživlja zapuščenost od svojega Očeta. »Moj Bog, moj Bog zakaj si me zapustil?« Nato izdihne. In tretji dan pokaže, da je močnejši od smrti. Vstane v zarjo velikonočnega jutra in pokaže pot k naši odrešitvi.
Cvetna nedelja je polno zelenja in barv. Pomlad se prebuja, nas navdihuje z začetkom novega življenja. Vse kar mladike potrebujejo, imajo v naravi pripravljeno od Stvarnika. Tako tudi mi. Prejeli smo krst, obhajilo, Svetega duha, vsako nedeljo prejemamo sveto obhajilo in božji blagoslov. Potrebujemo še kaj? Nas tisto več obremenjuje in zato težje verujemo, da imamo vse? Tudi če nam gre težko, nam preizkušnje ukrivljajo telo in duha, pa vendar, tu je Sveti duh pomočnik in tolažnik. Pa še kakšnega Simona nam Gospod pošlje na pomoč. Res pa je, da smo le težko dovolj ponižni, skromni in sprejmemo pomočnika. Morda nas je sram, ali pa je po kotih duše še ostala koprena napuha. Bog nam je dal luči s svojimi zakramenti, toda sedaj ta luč osvetljuje tudi naše slabosti, katere si moramo priznati, jih obžalovati in položiti Gospodu pred noge. Daroval se je za nas. Smo se dolžni tudi mi darovati? Gospod je učencem naročil, naj obhajajo svete skrivnosti v njegov spomin. S trpljenjem je prenovil svet. Smo prenovili tudi sebe? Pripravimo se na teden, ki prihaja, bliža se dan križanja Kristusa ter njegovo vstajenje od smrti.
Katoličani in evangeličani praznujejo cvetno nedeljo danes, pravoslavni kristjani pa bodo cvetno nedeljo in veliko noč zaradi uporabe drugačnega koledarja praznovali teden dni pozneje.
Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar