Poplavljeno gospodarstvo #Ajdapiše

Poplavile so nas novice o poplavah, ki so nas spomnile, kaj je pravzaprav pomembno v življenju (streha nad glavo, hrana na mizi pa topla postelja za nas, partnerja, po možnosti otroke). Vse ostalo je obstranskega pomena …

In potem so se pojavile kritike na družabnih omrežjih – kaj objavljate fotografije dopusta, ko pa so ljudje, ki so izgubili vse. Najbolj sporna je bila na Instagramu vplivnica, ki je delila kodo v posnetku, ko je tudi govorila o poplavah. Usul se je plaz kritik, pa ne samo na njo, temveč tudi na blagovno znamko (slovenska naravna kozmetika). Upravičeno?

Ljudje delamo napake. In kot se je kasneje opravičila ta vplivnica, preprosto ni najbolje razmislila zadeve. Na tem mestu bi po mojem mestu morali narediti kot družba preprosto stvar – sprejeti opravičilo in iti naprej. Vendar pa mi radi kažemo s prstom in obsojamo. Zato nas ne bi smelo čuditi stanje v državi, ko se vsi izogibajo sprejemanju kakršnekoli odgovornosti. Realnost pa je jasna: če delaš, delaš tudi napake. Toda napredek pride le, če delamo.

Bi pa na tem mestu lahko naredili drug razmislek in to je o vlogi vplivnikov (influenserjev). Cenejše in učinkovitejše je postalo, da namesto plačanih oglasov in snovanja celostnih marketinških strategij najameš vplivnike na družbenih omrežjih. Toda, kako usposobljeni pa pravzaprav so? Koliko se tisti, ki aktivno prodajajo izdelke (dajejo kode za popuste) spoznajo recimo na kožo, če prodajajo kozmetiko, ali pa na anatomijo človeka in nutricistiko, če prodajajo prehranska dopolnila? Bodo podjetja bolj celovito razmislila v prihodnosti na kakšen način promovirajo svoje izdelke? Dokler bo glavni cilj prodaja brez etičnih meril, verjetno še ne kmalu. Mogoče preveč pozabljamo, da ni le demokracija tista, ki zahteva odgovorne in zrele državljane, temveč da je predvsem odprti neoliberalni trg tisti, ki zahteva ozaveščene potrošnike, če želimo vitkejšo državo.

Ko so bili teroristični napadi v Franciji, so ljudje obarvali svoje profilne slike na Facebooku. Enako so naredili v času sprejemanja konservativnih politik na Poljskem (proti splavu), pa nato za Ukrajino in verjetno še cel seznam političnih dogodkov. Prav je, da smo politično aktivni. Da smo ozaveščeni. Toda, kaj smo s tem spremenili? Pravzaprav ne veliko.

Kaj torej spremenijo slike ljudi z dopustov v teh dneh? Verjamem namreč, da tisti, ki so izgubili vse v teh dneh, niti ne brskajo po Facebooku in Instagramu. Prav je, da delimo pomembne informacije. Čisto nič narobe ni, da objavimo sliko, ko pomagamo na prostovoljnih akcijah v teh dneh. Toda bodimo pa vseeno sočutni tudi do tistih, ki v teh dneh pa uživajo – večina njih je tako kot smo mi: celo leto garajo, da si privoščijo morda teden ali dva morja. Bi šlo brez objavljanja? Zagotovo. Ampak to bi v vseh primerih: kajti vedno je nekdo, ki si morja ne more privoščiti. Nekdo, ki se ravnokar ločuje. Nekdo, ki mu je bližnji umrl … Tragedije so vedno. In kdo izmed nas bo sodnik, ki bo dejal, da sedaj je pa tragedija dovolj velika in obsežna, da moramo vsi misliti na to in objavljati le to?

Še bolj kot do tistih, ki dopustujejo, pa bodimo razumljivi do tistih, ki delajo. Pojavili so se namreč negativni komentarji na osebe, ki nadaljujejo svoj posel: ženske, ki objavljajo svoje recepte na družbenih omrežjih, ženske, ki vodijo individualne športne treninge, ženske, ki nudijo masaže obraza (omenjam le ženske, ker govorim o točno določenih primerih). Te ženske so se počutile slabo, ker so objavljale, da delajo. In objavljajo ves čas. Ker tako širijo glas o svojem poslu in tako delajo. Redno plačujejo prispevke in tako podpirajo našo državo. Na takšen način pomagajo.

Poplave so pokazale, da si ljudje znamo pomagati med seboj. Pokazale so, da smo dejansko kar dobra bitja. Vsaj v večini. Poplave so jasno pokazale, zakaj živimo v skupnosti – ker posameznik ni sposoben na dolgi rok preživeti sam. Zato tudi marsikatere živali živijo v tropih. Skupaj živimo v družbi, ker nam je lažje. Ne zato ker se imamo tako zelo radi. Potrudimo se torej, da nam je lažje. Obsojanje še nikoli nič ni olajšalo – komurkoli.

Ajda Vodlan (Ajda piše)

Kolumna avtorice ne odraža nujno stališča uredništva.

Ajda piše tudi svoj tedenski novičnik (newsletter), na katerega se lahko naročite. Tako boste lahko na svoj e-mail vsak teden prejeli njeno kolumno, objavljeno na našem portalu in druge zapise, ki jih objavlja, hkrati pa boste lahko prebrali tudi bolj intimen zapis, ki ni objavljen nikjer drugje. Na njen tedenski novičnik se lahko prijavite tukaj.

 

Tagi