“Kaj pa če otrok letošnjega darila ne bo vesel?”
Prazničen december je obogaten s številnimi praznično obarvanimi in zabavnimi dogodki, božično-novoletni sejmi, predstavami za najmlajše, kakor tudi starejše. Otroci se veselijo in že nestrpno pričakujejo obiske dobrih mož, medtem, ko starši vneto iščejo darila, s katerimi bi razveselili in uresničili najrazličnejše želje otrok.
Pred iztekom leta se pogosto izpostavlja veselje, druženje, praznovanje in pa obdarovanje, kar vsak od nas doživlja na sebi lasten način. Številni otroci so pisali Božičku, nekateri so želje zaupali dedku Mrazu, mnoge bo dobri mož razveselil tudi na organiziranih srečanjih in tako se bodo otroci znašli v zelo kratkem času obdarjeni s številnimi darili, starši in svojci pa se bodo spraševali, ali se jih bodo ne glede na to, kaj bodo dobili, tudi razveselili.
Kako se kot starš soočit z jeznim ali žalostnim pogledom otroka, ki želenega darila ni prejel? Kako reagirat na razočaran otroški pogled, ker je sorojenec ali prijatelj prejel dražje ali boljše darilo, smo vprašali Ano Trček, zakonsko in družinsko terapevtko iz ŠRCD – Študijsko raziskovalnega centra za družino, enota Domžale. Zanimalo pa nas je tudi sporočilo, ki je skrito v izbranem darilu.
Najverjetneje se veselega decembra, obiska treh dobrih mož in pa številnih pravljičnih dogodkov najbolj veselijo otroci. V upanju, da jih bo obiskal dobri mož ter jih razveselil z želenim darilom, nestrpno odštevajo minute, ko ga pričakujejo. Prejeto darilo pa včasih tudi ne izpolni želje in razočaran pogled otroka prizadene marsikaterega starša. Včasih pa se tudi z darilom povsem nehote med sorojenci spodbudi že tako prisotno ljubosumje in potencira njihovo tekmovalnost.
Božični čas je resnično magičen čas, predvsem za otroke. Vsak starš pozna svojega otroka in če se želimo izogniti razočaranemu pogledu otroka, je potrebno dobro premisliti, kaj si otrok pravzaprav želi, kaj potrebuje in kakšne so ekonomske sposobnosti družine. Če vemo, da je otrok hitro ljubosumen na darilo sorojenca, lahko to rešimo na način, da vsem kupimo isto. Da se izognemo razočaranemu pogledu, moramo otroku vnaprej razložiti, kakšne so možnosti darila, ki ga pričakuje. Če je darilo predrago, mu moramo to tudi povedati. Pomembno pa je, da pri starejših otrocih, ki že poznajo vrednost predmetov, pazimo, da vsi prejmejo enako vrednost. Če se dela razlike med otroci v vrednosti daril, dajemo otroku občutek manjvrednosti, ki ga bomo težko popravili. Tako se lahko počuti tudi mlajši otrok, če sorojenec dobi »dobro« darilo, medtem ko on dobi nekaj zgolj samo zato, da nekaj dobi. Otrok tako dobi sporočilo, da je neslišan ali manjvreden. Tu ne gre za darilo ampak za sporočilo skrito za darili, ki jih otrok razume.
Dobri možje imajo tudi več »postojank« in številna darila otroke tako pričakajo tudi pri babicah in dedkih, tetah in stricih, kjer otroci upajo, da bodo prejeli še preostalo, kar so si v zadnjem letu zaželeli. Poleg kopice daril postane tudi njihova primerjava precej neizbežna.
Dobro je, če se starši in sorodniki o darilih pogovorijo. Kaj je dobro, katere so otrokove želje, katera darila si lahko med seboj razdelijo in kdo da otroku določeno darilo. Tako omejimo vrednost in tekmovanje, prav tako pa si lahko med seboj tudi razdelimo stroške za darilo. Če gre za večje oziroma dražje darilo, ni nič narobe, če se odločijo, da vsak prispeva nekaj in tako otroku lahko prinesejo tisto, kar si otrok močno želi. Kar se tiče neprimernega darila za otroka, se morajo starši pogovoriti s sorodniki, kaj je za njihovega otroka primerno in kaj ne, sorodniki pa morajo to tudi upoštevati. Kot je bilo že omenjeno, tudi tu je pomembna enakopravnost v vrednosti daril med sorodniki. Vsi vnuki morajo prejeti enakopravno darilo. Ne moremo dati enemu vnuku nov drag telefon, drugemu pa zgolj neko majico. S tem smo povedali otrokom, da imamo v našem srcu lestvico priljubljenosti.
Otroci se v fazi odraščanja pogosto primerjajo s sovrstniki in darila, ki jih prejmejo, postanejo kaj kmalu predmet primerjave tako s sošolci, kakor tudi prijatelji. “Otrok je še premajhen, želena igrača ni več dobavljiva, morda je igrica po mnenju staršev preveč nasilna”, etc so le nekateri izmed razlogov, zaradi katerih otrok ne prejme želenega in tako težko pričakovanega darila. Kako kot starš vzdržati z občutki, ki se prebudijo ob pogledu na razočaranega otroka?
Za vsako neprimerno igračo je potrebno, da se starši z otrokom o tem pogovorijo. Otroške želje po materialnih stvareh so neskončne, hkrati pa se še ne zavedajo finančne vrednosti daril, starševsko ekonomsko sposobnost in posledic, ki jih prinese neprimerno darilo za njihovo starost. Če starši vedo, da so želje, ki jih ima otrok, neprimerne za njegovo starost ali pa predrage, mu morajo to razložiti. Tako bo otrok vedel, kaj lahko pričakuje in kaj ne.
Razočaranje otrok temelji na pričakovanjih, ki jim jih lahko dajejo starši. Če si na primer otrok želi najnovejši in najdražji telefon, vendar si ga starši ne morejo privoščiti, morajo to otroku povedati. To ne pomeni, da otrok ne bo dobil telefona, vendar ne točno tistega, ki si ga je zaželel in skupaj s starši poiščejo dva, ki sta bolj primerna. Tako se bodo otrokova pričakovanja spustila, hkrati pa ne bo točno vedel, kateri model telefona bo prejel. Vsekakor pa bo vesel katerega koli mu starši kupijo, saj sta bila to oba modela, ki si ju je on sam izbral.
Pogosto se poudarja, da je veseli december čarobni mesec in da je lahko prekrasno darilo tudi druženje. Čas in pozornost, ki ju namenimo drug drugemu ter skupnemu ustvarjanju.
Vsekakor je začel postajati čas božiča le čas daril in hitenja po nakupih. Zaradi daril je božični čas izgubil svoj namen. Namesto, da postavimo darila pod smreko, jih lahko skrijemo po hiši in naredimo lov na božična darila. Tako priredimo malo zabave, izvirnosti in ni več pomen na materialu samem ampak na skupnem druženju. Namesto da smo pod stresom, kaj bomo skuhali za božično večerjo, lahko jemo sendviče v dnevni sobi, medtem ko se igramo družinske igre. Kako čaroben bo čas, je odvisno od nas samih in kako ustvarjalni bomo takrat.
Avtor: Petra Petravič; Foto: canva.com