Gozd kot najboljša igralnica in učilnica za otroke

Gozd je prostor neštetih možnosti, kjer otroci skozi igro, raziskovanje in stik z naravo razvijajo gibalne sposobnosti, ustvarjalnost ter socialne veščine. Vsak sprehod po gozdu je priložnost za nova odkritja – od plezanja po drevesih, preskakovanja potokov, opazovanja živali do raziskovanja rastlin. Stik z naravo jih spodbuja k neodvisnosti, jim krepi samozavest ter razvija globoko spoštovanje do okolja.

Nepozabne izkušnje v naravi

Vsako srečanje z gozdom je edinstveno doživetje. Triletni deček, ki je objel mogočno bukev, je s svojim dejanjem spodbudil druge otroke, da so poiskali svoja drevesa in jih objeli – preprost, a močan trenutek povezovanja z naravo. Na drugem koncu gozda je deklica, ki se je sprva bala stopiti v blatno lužo, sčasoma premagala strah, dokler ni na koncu bosonoga tekla po gozdni poti, nasmejana in svobodna.

Podobno izkušnjo je imel devetletnik na poletnem taboru, ko si sprva ni upal prijeti noža. Z vztrajnostjo in spodbudo mentorjev je počasi naredil prve reze in kmalu z veseljem ustvarjal iz lesa. Takšni trenutki so dragoceni, saj otrokom pokažejo, da so sposobni več, kot si mislijo, hkrati pa jih učijo premagovanja strahov in vztrajnosti.

Zakaj je gozd pomemben za otrokov razvoj?

Boštjan Hren izpostavlja, da je gozd mnogo več kot le prostor za igro – je učilnica na prostem, kjer se otroci učijo skozi izkušnje. Hren, vodja gozdne pedagogike na Zavodu za gozdove Slovenije, poudarja, da gozd otrokom ne prinaša le boljšega razumevanja narave, ampak tudi krepi njihov osebnostni razvoj in duševno zdravje.

V sodobnem svetu, kjer otroci vse več časa preživijo pred zasloni, gozd ponuja priložnost za neposredno raziskovanje, ustvarjanje in učenje skozi lastne izkušnje. Medtem ko v šoli učijo o ekosistemih iz učbenikov, jih v gozdu lahko spoznajo iz prve roke – vidijo, slišijo, vonjajo in se učijo skozi dotik.

Hren izpostavlja več ključnih prednosti učenja v gozdu:

  • Boljša motivacija in učni rezultati – otroci, ki se učijo v naravnem okolju, lažje razumejo in si zapomnijo snov.
  • Razvoj ustvarjalnosti in kritičnega mišljenja – narava spodbuja reševanje problemov in raziskovanje.
  • Celostni razvoj – gozd krepi gibalne, socialne in čustvene veščine.
  • Okoljska ozaveščenost – otroci razvijejo spoštovanje do narave in odgovornost do okolja.
  • Povezanost z naravo in boljše duševno zdravje – bivanje v naravi zmanjšuje stres in izboljšuje koncentracijo.
  • Medpredmetno učenje – gozd omogoča praktično povezovanje znanj iz različnih predmetov.

Kako lahko starši in učitelji vključijo gozd v otrokov vsakdan?

Gozdni pedagogi svetujejo različne dejavnosti, ki spodbujajo raziskovanje in povezovanje z naravo:

  1. Gozdni raziskovalni izleti – otroci zbirajo listje, storže in prepoznavajo drevesne vrste.
  2. Ustvarjalne delavnice – izdelovanje figur iz vej, slikanje na kamenčke, oblikovanje gozdnih mandal.
  3. Igre in izzivi – iskanje zaklada, gozdni poligon, merjenje obsega dreves in računanje njihove starosti.
  4. Pripovedovanje zgodb in pisanje dnevnikov – otroci zapisujejo svoja doživetja in opažanja.
  5. Sajenje dreves in skrb za okolje – učenje odgovornosti in trajnostnega razmišljanja.

Šole lahko gozd uporabijo kot naravno učilnico – pri biologiji učenci prepoznavajo rastline in živali, pri matematiki merijo drevesa, pri likovni umetnosti rišejo naravne motive, pri geografiji proučujejo podnebne vplive in tla. Takšen način učenja povezuje teorijo s prakso ter omogoča celostni razvoj otroka.

Vir: www.bibaleze.si

Tagi