Razvoj novih živilskih izdelkov z aktivnim vključevanjem potrošnikov
Ustvarjalne delavnice
Praline s paradižnikovo marmelado, čokoladne kapljice z dodanim magnezijem za športnike, bela čokolada v kombinaciji s korenčkom, pomarančo ter začimbami “pumpkin spice” je le nekaj kreativnih idej, ki so jih na ustvarjalnih delavnicah v okviru projekta »EIT Food RIS Consumer Engagement Labs« zasnovali udeleženci.
Projekt EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, ki letos poteka že tretje leto, je projekt ki združuje potrošnike, strokovnjake iz Biotehniške fakultete ter partnerje iz živilskih podjetij z enim poglavitnim ciljem; ustvariti nove ideje za ponudbo živil na trgu, ki so inovativna, zdrava, predvsem pa zadovoljujejo želje in potrebe ciljnih skupin potrošnikov.
Letos so bili v ospredju tega projekta mladi potrošniki, ki so na delavnicah iskali ideje za nov prigrizek, ki temelji na rastlinski osnovi in je namenjen prav njim. V oktobru in novembru so tako podobno kot v drugih evropskih državah potekale interaktivne ustvarjalne delavnice, na katerih je sodelovalo 24 posameznikov iz cele Slovenije, starih od 15 pa do 74 let. Veliko jih prihaja tudi iz Domžal in okolice. Na delavnicah so se srečevali enkrat tedensko, 5 tednov zapored. Poleg mladih, starih med 15 in 19 let, so na delavnicah sodelovali tudi starši in stari starši, predvsem z namenom, da tudi oni podelijo svoje izkušnje, izrazijo mnenje in povedo kaj si želijo za svoje otroke in vnuke. Udeleženci so v skladu z natančnim raziskovalnim protokolom razpravljali o prehranjevalnih navadah mladih, o njihovem odnosu do hrane, nakupnih navadah, ob spoznavanju njihovih navad in preferenc, pa so s pomočjo različnih ustvarjalnih nalog razvili nove ideje, za bolj zdrave prigrizke, ki temeljijo na rastlinski osnovi. Iskali so ideje za čokoladne prigrizke, ki pa bi za razliko od obstoječe ponudbe, bili bolj zdravi in funkcionalni. Veliko idej za nove prigrizke je vsebovalo neobičajne sestavine kot so buča, korenček, paradižnik, chia semena, guarana ter yuzu. Nastajale so ideje za čokoladne praline, ki vsebujejo humus in bučna ter lanena semena, korenček in pomarančo, proseno in ajdovo kašo, kostanjevo kremo z malinami… Te ideje bo podjetje Incom Leone, ki je partner v tem projektu, v prihodnje še razvil ter dodelal v nov, inovativen prigrizek, ki ga bo v prihodnjem letu tudi lansiral na tržišče.
Delavnice sta koordinirali Domžalčanki Neža Leben in Lara Tekavc, pod vodstvom Izr. prof. dr. Aleša Kuharja. Pri delavnicah so sodelovale tudi Izr. prof. dr. Mojca Korošec, Izr. prof. dr. Jasna Bertoncelj, Anja Mrhar, Anja Kokelj, Kaja Kranjc in Doroteja Dolšak.
Mladi udeleženci, ki pripadajo Generaciji Z so izjemno kreativni in polni novih idej, inspiracije dobivajo preko številnih medijev in spletnih platform, saj so informacije dandanes dostopne bolj, kot kadarkoli prej. To se pozna tudi na njihovih idejah, zelo pomembna jim je vizualna komponenta, da stvari izgledajo lepo in estetsko. Mladi, kot tudi generacija njihovih staršev in starih staršev so zahtevni potrošniki, ki si želijo predvsem transparentnosti in »čistih etiket«. V ospredju je tudi okoljska komponenta, želijo si lokalno pridelanih sestavin in bolj trajnostne embalaže.
Tovrstni projekti so pomembni predvsem z vidika spodbujanja inovativnosti, kar je tudi glavni cilj financerja tega projekta, Evropskega inštituta za inovacije in tehnologijo (EIT), ki je organ EU, za krepitev evropske sposobnosti za inovacije. Inštitut EIT je sestavni del okvirnega programa EU za raziskave in inovacije Horizon 2020.
Avtorica: Lara Tekavc