PlayStation časovni stroj ob veliki obletnici

Zaprite oči in si za trenutek poskusite predstavljati sodoben svet brez igralne konzole PlayStation? Poskusite izbrisati iz spomina vse tiste hišne zabave v slabem vremenu, vznemirljive PES turnirje s prijatelji, prenatrpane arkade, občutek sreče, ko ste dobili svoj izvod ,nestrpno pričakovanje novih naslovov, virtualne dogodivščine in stave … Težka zgodba, kajne?

Brez te revolucionarne blagovne znamke bi bil svet zagotovo bolj prazen in mladi bi bili nekako bolj dolgočasni. In ali ste vedeli, da je bila najljubša konzola ustvarjena iz “velikega poka” dveh velikanskih korporacij. “Teorija velikega poka”, ki je za vedno spremenila potek zgodovine in neizčrpen vir zabave za mnoge generacije. Letos obeležujemo veliko obletnico lansiranja PS1,  zato vam predstavljamo zgodbo o 30 letih čiste magije.

Kdo je bil oče sodobne konzole PlayStation?
Kako je nastala Sonyjeva konzola PlayStation? Vse se je začelo z idejo japonskega inženirja Kena Kutaragija, zaposlenega pri Sonyju. Danes velja za “očeta PlayStationa”. Prihodnost komercialne virtualne igre se je začela vrteti že v osemdesetih letih, ko je izumitelj, verjeli ali ne, delal na projektu za Nintendo. Počakaj, počakaj. Od kod je zdaj prišel Nintendo?

Razpad titanov devetdesetih let – Sony VS Nintendo

No, Nintendo je bil takrat že uveljavljen igralec na trgu konzol, z izdelki, kot sta NES (1983) in SNES (1990). Ambicije se tu niso končale in delal se je tretji, še popolnejši projekt, v sodelovanju s Sonyjem. Sony jim je pomagal razviti dodatek CD-ROM za konzolo Super Nintendo Entertainment System (SNES), znan kot  “Nintendo PlayStation” ali “SNES-CD”. Vendar pa se je sodelovanje med obema velikanima prekinilo, ko se je Nintendo odločil, da bo Sony zamenjal s konkurenčnim Philipsom.

Sony je bil logično in povsem upravičeno razočaran nad to zahrbtno potezo. Posledično jih je spodbudila, da razvijejo lastno konzolo, ki temelji na že razviti tehnologiji. Od tega trenutka naprej sta postala grenka tekmeca. PS je prevzel velik del tržnega deleža, ki ga je Nintendo suvereno imel. Še posebej med starejšimi najstniki in odraslimi, ki so spremenili dinamiko v video industriji.

Kutaragijeva konzola prihodnosti

Kutaragi je inovator brez primere – namesto kartuš SEGA in Nintendo je uvedel CD-ROM kot medij za igro. Poleg tega je imela njegova konzola veliko več pomnilnika in veliko bolj zapletene igre. Delo je bilo opravljeno tudi na vrhunskem 3D grafičnem zaslonu v primerjavi z obstoječimi konzolami. Zvočne zmogljivosti so bile za tisti čas zelo napredne, z visokokakovostnimi učinki. PS1 je imel 32-bitni RISC procesor na 33,9 MHz. Imel je 2 MB RAM-a in grafično enoto, ki je podpirala ločljivosti do 640×480 slikovnih pik. Omejena je bila na ločljivost standardne ločljivosti (SD). Ta seznam zmogljivosti iger se nam morda zdi smešen, toda takrat je bil zelo napreden!

PS1 – “Sonymania” je izbruhnila na Japonskem

Prvi Sony PlayStation (PS1) je bil na japonskem trgu izdan 3. decembra 1994. “Sonymania” je takoj izbruhnila – splošna norost za čudež virtualnega igranja. Skoraj leto kasneje, v zadnjem četrtletju leta 1995, so ga z navdušenjem sprejeli v Severni Ameriki in Evropi. To je bil popoln trenutek – obdobje, v katerem je trend video iger naraščal. Začele so se marketinške kampanje in pozitivne ocene. Do konca tega leta je bilo samo na Japonskem prodanih neverjetnih 2 milijona konzol, do leta 1997 pa je ta številka dosegla impresivnih 20 milijonov enot PS1 po vsem svetu. Tako je PlayStation zagotovo postal ena najhitreje prodajanih konzol svojega časa.

Kultni Tekken in 2400 razlogov za srečo  

Sprva je bilo na voljo le nekaj iger, vendar je bilo v življenjskem ciklu konzole razvitih več kot 2.400 iger za PlayStation 1. Priznati morate, da to ni majhna številka.

Prva igra, ki je izšla za PS1 na Japonskem je bila Ridge Racer. Takoj je pridobila popularnost zaradi hitre arkadne, dirkalne akcije in grafike, ki je bila impresivna za tisti čas. Medtem ko je Tekken še vedno ena najbolj znanih borbenih iger vseh časov. Kultna igra, ki je postala velik hit zaradi svoje inovativne 3D mehanike in raznolike izbire borcev.

Kdo dejansko ustvarja igre za PlayStation?

Sony je dosegel takšen uspeh, ker je imel široko podporo vodilnih razvijalcev iger in založnikov, ki so razvijali ekskluzivne igre za PlayStation, kar je še dodatno pritegnilo igralce. Bilo jih je veliko. Na primer prej omenjene igre Tekken in Ridge Racer je razvilo japonsko multimedijsko podjetje Namco. Medtem ko je Capcom  zaslužen za pionirja žanra “survival horror” – “Resident Evil”. Vsi ljubitelji športnih iger poznajo ikonični uvodni jingle EA Sports: It’s in the game. Ni čudno, saj vam je Electronic Arts  (EA) omogočil igranje FIFE, ali recimo brezčasno dirko “Need for speed”. Zanimiva igra Tomb Rider, v kateri igra Lara Croft, je zaznamovala celo generacijo. Pojavila se je tudi na velikem platnu, kjer jo je upodobila  Angelina Jolie. Igre “Digimon World” in “Dragon Ball Z: Ultimate Battle 2” so zasluge  podjetja Bandai in so bile prava poslastica za ljubitelje franšize Digimon in priljubljene serije Anima. Activision je ustvarjalec slavnega Tony Hawk’s Pro Skater – junaka, ki je populariziral skateboarding kulturo in zasvojljivo igro, ki je postala hit z odlično glasbeno podlago.

Brand Identity in Commercials

Marketinške kampanje za originalni Sony PlayStation so bile ključnega pomena za njegov uspeh na svetovnem trgu in so bili zadolženi za oglaševalsko agencijo TBWA \ Chiat \ Day. Agencija, znana po svojih inovativnih in pogosto provokativnih pristopih, je ustvarila kampanje, ki so igrale ključno vlogo pri oblikovanju identitete blagovne znamke PlayStation in njenem povezovanju z občinstvom.

“Ne podcenjujte moči PlayStationa”

Prvi oglaševalski slogan »Ne podcenjujte moči PlayStationa«  je postal ikoničen v zgodnjih letih. Poudaril je moč in obilo možnosti, ki jih je konzola ponudila igralcem. Cilj kampanje je bil prikazati PlayStation kot zmogljivo in revolucionarno konzolo, ki je zagotovila popolnoma novo izkušnjo igranja video iger. Vpliv te kampanje je bil pomemben, saj je pomagal opredeliti PlayStation kot konzolo, ki ni namenjena samo otrokom, ampak tudi odraslim, s čimer je odprla vrata širšemu trgu.

PlayStation 2 – V novo tisočletje s Sonyjevo novo konzolo

PlayStation 2 (PS2) je bil predstavljen 4. marca 2000 na Japonskem, kasneje istega leta pa po vsem svetu. PS2 je bil pomemben napredek v primerjavi s prvotnim PlayStationom, saj je prinesel veliko močnejšo strojno opremo s 128-bitnim procesorjem, napredno grafično enoto in večjo zmogljivostjo pomnilnika. Podprte so bile ločljivosti od 480i (640×480 slikovnih pik) v standardni ločljivosti (SD) do 480p, nekatere igre pa so podpirale 1080i (interpolirano). Ključna razlika je bila možnost predvajanja DVD-jev, zaradi česar PS2 ni bil le igralna konzola, ampak tudi cenovno ugoden domači medijski center.

To pomeni, da se konzola lahko uporablja ne samo za igranje video iger, temveč tudi za predvajanje večpredstavnostnih vsebin, kot so filmi in glasba. Ta konzola je omogočila bolj realistično grafiko in bolj zapleteno igranje, kar je bistveno izboljšalo igralno izkušnjo. PS2 je tako postal naprava, ki je lahko zadovoljila različne potrebe za domačo zabavo, združevanje iger in domačega kina v eni napravi.

Daleč najbolj priljubljena igra za PS2 je bila Grand Theft Auto: GTA San Andreas, ki je postala ikonična zaradi svobode odprtega sveta, ki jo je igralcem zagotavljala, pa tudi zaradi svoje globoke zgodbe, postavljene v izmišljeno Kalifornijo. In potem je tu še Gran Turismo 3: A-Spec, dirkalna simulacija, ki je igralce navdušila s svojim realizmom. Če govorimo o najbolj priljubljenih filmih tistega obdobja, so to vsekakor: Matrica, Gospodar prstanov, Spiderman in Pirati s Karibov.

Oglaševalski slogan za PlayStation 2 je bil »The Third Place«, ki je bil del marketinške kampanje, ki je želela PS2 predstaviti kot kraj, kjer bi se igralci lahko umaknili iz resničnega sveta (prvo mesto) in delovnega sveta (drugo mesto) na tretje mesto – svet igre in zabave.

Reklama, ki je predstavila svet PS2, je bila znana po svoji abstraktni in futuristični estetiki. Eno najbolj nepozabnih reklam je režiral priznani režiser David Lynch. Ta reklama je bila nenavadna in mistična, saj je prikazovala nadrealistične prizore, ki so bili namenjeni spodbujanju občutka skrivnosti in inovacije. Čeprav reklama ni neposredno prikazala konzole ali iger, je uspela ustvariti močan vtis in še dodatno poudariti podobo PS2 kot nekaj povsem novega in revolucionarnega v svetu zabave.

Sonyjev PlayStation 2 je bil velik uspeh in postal je najbolje prodajana konzola vseh časov z več kot 155 milijoni prodanih enot. Ta uspeh je pomembno utrdil Sonyjev položaj na trgu video iger.

PS3 in začetek novega rivalstva – PlayStation VS Xbox.

Torej, čakanje na nov model je bilo dolgih šest let. V tem obdobju se je Sony soočil s številnimi notranjimi izzivi. Podjetje je bilo v postopku prestrukturiranja, da bi se prilagodilo spremembam na svetovnem trgu. V tem obdobju je bil ključni igralec pri razvoju napredne tehnologije Blu-ray diskov. Konzola PS3 je lahko predvajala DVD filme, konzola pa je imela tudi možnost predvajanja diskov Blu-ray, kar je omogočilo gledanje filmov v visoki ločljivosti (Full HD 1080p), zaradi česar je kakovost slike veliko boljša. Ta tehnologija je postala ključnega pomena za PS3, vendar je predstavljala tudi velik tehnološki izziv.

Microsoft je leta 2005 predstavil Xbox 360, kar jim je dalo konkurenčno prednost in pritisnilo na Sony. Ko se je PS3 končno predstavil, je bila njegova visoka cena (od 499 dolarjev za osnovni model) velik problem za mnoge kupce. Visoka cena je bila posledica drage proizvodnje, zlasti zaradi vgrajenega pogona Blu-ray in zmogljivega, a zapletenega procesorja Cell, ki je omogočil napredno grafiko in boljšo zmogljivost. Pomembna inovacija PS3 v primerjavi s predhodniki je bila  tudi PlayStation Network (PSN), ki je omogočala spletno igranje, nakup digitalnih iger in medijev ter prenos dodatnih vsebin. Konzola je imela večjo zmogljivost shranjevanja zahvaljujoč vgrajenemu trdemu disku.

Vendar pa se je zaradi zamud pri lansiranju, nedostopnih cen in prevelike konkurence Sonyjev tržni delež znatno zmanjšal. Zato je bilo treba okrepiti oglaševanje, ki je povzročilo dve kultni kampanji:

Kevin Butler (2010) – PS3 kampanja:

  • Slogan: “It Only Does Everything”
  • Kampanja: V kampanji se pojavi Kevin Butler, izmišljeni lik, ki ga igra Jerry Lambert v vlogi regionalnega vodje vojne. Med igralci je postal priljubljen zaradi humorja in samozavesti, ki ga je uporabil za promocijo video iger PlayStation 3 in God of War 3. Njegov nastop v seriji oglasov, ki so se posmehovali konkurenci in poveličevali PlayStation, je PS3 prinesel veliko publicitete.

Michael (2011) – PS3 promocija:

  • Slogan: “Long Live Play”
  • Kampanja: Ta reklama je združila like iz različnih iger PlayStation, ki so se poklonili igralcem, zlasti mladeniču po imenu Michael. Čeprav niso bili resnični zvezdniki, je ta kampanja poudarila moč franšize PlayStation skozi like, kot sta Nathan Drake in Kratos. Reklama je postala kult med oboževalci.

Ena izmed najbolj priljubljenih iger na svetu je The Last of Us. S strani kritikov priznana igra, ki združuje čustveno zgodbo z intenzivnim igranjem. Igralci so se počutili, kot da so glavni liki filma. Ta postapokaliptična pustolovščina je bila mojstrovina v pripovedovanju zgodb.

PS4 pretakanje iger – množično igralno mreženje

Kmalu po Michaelovi reklami je izšla nova konzola PS, četrta zapored. Potrebno je bilo 7-letno čakanje, kar je približno Sonyjevo povprečje za lansiranje novih naprav. PlayStation 4 (PS4) je bil uradno predstavljen 15. novembra 2013.

Tokrat je Sony prehitel svojega glavnega konkurenta Microsoft, ki je tik pred njimi lansiral “štirico”. Napake iz zadnjih let niso ponovili za pozicioniranje na trgu. Microsoftov X-Box One je videl luč sveta istega leta, vendar prepozno.

Sony nenehno dela na izboljšavah, začenši sredi 1980-ih, ko je še sodeloval z Nintendom in v tretjem desetletju 21. stoletja. To je veljalo tudi za PS4. Glavna izboljšava v primerjavi s prejšnjim modelom je bila bistveno močnejša strojna oprema. Omogočil je naprednejšo grafiko in boljšo zmogljivost v igrah. Konzola je imela procesor AMD „Jaguar“ z 8 jedri, nadgrajen grafični čip in 8 GB GDDR5 RAM-a, ki je zagotavljal veliko hitrejše nalaganje in veliko več podrobnosti v samih igrah. PS4 je izboljšal tudi socialno komponento iger, s poudarkom na družabnih omrežjih –  pretakanju  in skupni rabi iger, tako da so se igralci lahko enostavno povezali s prijatelji in igrali skupaj.

PS4 je prodal rekordnih 1 milijon izvodov v samo 24 urah po izidu v Severni Ameriki. In to je bil šele začetek – v svojem življenjskem ciklu je PS4 prodal več kot 117 milijonov enot po vsem svetu, zaradi česar je ena najbolje prodajanih konzol vseh časov!

Če bi se morali odločiti za igro, ki je blagovna znamka PS4, bi bila to zagotovo “God of War” iz leta 2018. Takoj po izidu je postal “takojšnja klasika”, saj je na novo opredelil priljubljeno franšizo. Igralcem je prinesel globljo zgodbo in čustveno povezavo med Kratosom in njegovim sinom Atreusom, z neverjetno grafiko in intenzivno bojno mehaniko. Malo pred izidom “petice” je izšlo nadaljevanje kultnega filma in interaktivne igre The Last of Us Part II. Odkrijte vznemirljivo zgodovino PlayStationa: od lansiranja in inovacij do rivalstva z Nintendom in Xboxom. Spoznajte PS4 in PS5 prek trženjske kampanje.

PS5 – Lansiranje sredi pandemije

Skozi to, več kot burno zgodovino blagovne znamke, končno pridemo do sedanjega trenutka – do trenutnega modela PS5, čeprav nas bo prihodnost verjetno zelo kmalu prehitela, Sony pa nas bo presenetil z drugo prej nevideno konzolo, šesto zapored. Od tega pisanja se PS5 še vedno igra po vsem svetu. Začelo se je na vrhuncu pandemije Covid-19, novembra 2020, ko se je človeštvo še vedno balo nevidnega sovražnika in se balo za svoja življenja.

In kako je to vplivalo na prodajo? Čeprav so imeli številni kupci v prvih mesecih težave z dostavo, saj je pandemija povzročila velike motnje v svetovni dobavni verigi, je pandemija kljub temu povečala povpraševanje po domači zabavi. Med zaprtjem so ljudje več časa preživeli doma. Za mnoge je bil to način, da ostanejo povezani s prijatelji v virtualnem svetu, kar je zagotovo povečalo prodajo PS5.

PS5 je v prvih nekaj mesecih prodal več kot 10 milijonov enot. To je bila najhitreje prodajana konzola v zgodovini Sonyja do takrat. Do konca leta 2023 je PlayStation 5 prodal več kot 40 milijonov enot.

Igre brez meja z raperjem Travisom Scottom

Svetovna prodaja dolgo pričakovanega modela in te impresivne številke ne bi bile mogoče brez učinkovite marketinške kampanje. V reklami za PS5 leta 2020 je bil slogan »Play has no limits« (Igra brez meja), v njej pa je igral raper in ustvarjalni partner Travis Scott. Bil je tudi ambasador konzole za različne ekskluzivne promocije in dogodke. Njegov videz je PS5 približal mlajši, sodobni populaciji in utrdil njegov položaj v pop kulturi

Tekoča igra na prej še nevideni elegantni konzoli

Glavne izboljšave PS5 so vključevale pomembne izboljšave strojne opreme in zmogljivosti, kot je uvedba ultra hitrega 825 GB (SSD) diska, za skoraj takojšnje nalaganje iger in tehnologija ray tracing za bolj realistično osvetlitev in odseve. PS5 podpira tudi ločljivost 8K za prihodnjo vsebino in 120 sličic na sekundo za izjemno gladko igranje brez prekinjanja.

Elegantna, bela, valovita konzola ne izgleda kot nobena od njenih predhodnikov. To je revolucionaren estetski korak naprej v primerjavi z vsemi prejšnjimi. Je obsežnejša in zaradi takšne “krilate zasnove” mora konzola prvič stati pokonci. Prav tako zavzema manj prostora. Ultra tihi ventilatorji učinkovito hladijo strojno opremo. Lahko se odločite za  “digitalno” ali “disk” izdajo, odvisno od tega, ali želite prenesti igre iz spleta iz oblaka ali vstaviti CD-je, kot včasih. Jasno je, katera je stroškovno najučinkovitejša varianta, vendar spoštujemo zbirateljski duh. Konzola ima USB A, USB C, HDMI, Ethernet vrata in nadgrajeno brezžično igralno palico DualSense.

Nova supersonična igralna palica DualSense

Novi gampad je veliko bolj udoben in večji od prejšnjega Dualshock 4, ima pa tudi integriran zvočni sistem in mikrofon. Kar zadeva občutek pod prsti – namesto klasičnih vibracij ta krmilnik prinaša veliko bolj realistično haptično interakcijo in prilagodljive sprožilne gumbe (L2 in R2). To ustvarja tridimenzionalno, poglobljeno igralno izkušnjo, ki daje igralcem vtis, da so popolnoma potopljeni v virtualni svet. S pritiskom na tipke PlayStation na sami igralni palici boste odprli meni z vsemi obvestili in različnimi orodji, kot so: seznam prijateljev, stanje prenosa, nadzor glasbe in druge nastavitve.

Sodoben vmesnik z zbirko in aplikacijami PlayStation

Na sodobno prenovljenem vmesniku 8K se vse naloži takoj. V ospredju so ikone nameščenih iger in aplikacije za pretakanje. Svoje dosežke boste lahko spremljali po stopnjah, kjer boste lahko videli svoj napredek. Aplikacija PlayStation Store je zdaj sestavni del operacijskega sistema, od koder lahko prenesete nove igre. In če se naročite na zbirko PlayStation Plus,  boste dobili mnogo več. Prejeli boste predloge za nove igre za PS4 in PS5 ter dostop do možnosti igranja več igralcev. Če upoštevamo, da so nove izvirne igre precej drage, se naročnina res izplača.

Novi naslovi za novo igralno izkušnjo

V zadnjem stavku smo odgovorili na pogosto napačno predstavo – da, igre PS4 je mogoče igrati na konzoli PS5, ker so kompatibilne. Ob lansiranju je bilo na voljo približno 25 novih iger, prilagojenih za PS5. Nekatere od njih so bile popolnoma ekskluzivne, kot sta Demon’s Souls ali Astro Playroom. V tem pregledu bomo izpostavili dve najbolj priljubljeni igri, ki sta izšli v istem letu kot sama konzola.

Spider-Man: Miles Morales (2020): Kot nadaljevanje uspešnice “Marvel’s Spider-Man” na PS4 je bil “Miles Morales” eden najvidnejših naslovov na PS5 ob izidu. Igra ima hitro in tekočo akcijo, čudovito grafiko in čustveno zgodbo, ki se osredotoča na pustolovščine mladega superjunaka Milesa Moralesa v New Yorku.

NBA 2K21 (2020): Še ena priljubljena športna igra, ki je pokazala moč PS5. “NBA 2K21” na tej konzoli je prinesel izboljšano grafiko, bolj realistične animacije in poglobljeno okolje, zaradi česar je košarkarska izkušnja izjemno poglobljena.

Ali je bolj vredno kupiti PS4 ali PS5?
Danes je veliko nostalgikov, ki hrepenijo po vonju otroštva. Takšni ljudje bi najprej kupili PS1 ali PS2 zaradi neustavljive nepopolnosti grafike, kultnih retro iger, iz katerih se je vse začelo, in preprosto, občutka sreče med igro, številnih spominov iz čustvene povezave z napravo.

Vendar pa se zavedamo, da sodobni modeli prinašajo boljšo kakovost, veliko funkcij, popolno ločljivost, spletno mreženje – in številne prednosti, ki jih ta hiperrealizem prinaša. Zato smo primerjali zmogljivost in cene zadnjih dveh konzol, tako da vam ni treba.

Funkcija Sony PlayStation 4 Sony PlayStation 5
Vrsta igralne palice DualShock 4 DualSense
Resolucija Do 1080p (PS4) ali 4K (PS4 Pro) Do 4K pri 60 FPS ali do 120 FPS, podpora za 8K
Tehnologija Grafika AMD GCN Grafika AMD RDNA 2, Tempest 3D AudioTech
Strojna oprema Procesor AMD Jaguar, 8 GB GDDR5 RAM-a, HDD Procesor AMD Zen 2, 16 GB GDDR6 RAM-a, SSD po meri
FPS Do 60 sličic na sekundo (1080p) ali 30 sličic na sekundo (4K na konzoli PS4 Pro) Do 120 sličic na sekundo pri 4K
Cena (EUR) 250 550

 

PlayStation ni bil nikoli bolj dostopen

Včasih je bilo zelo težko dobiti PlayStation, ko je nov model šele izšel. Preprosto je bilo “ekskluzivno blago”, ki je bilo slabo dostopno drugim uporabnikom. Kot smo že opisali v besedilu, je bila v začetku leta 2000 cena visoka zaradi inovacij v vsakem novem modelu. Konzola je bila prodana izključno v uradnih trgovinah Sonyjevih prodajnih partnerjev in po polni ceni. Otroci so bili prisiljeni iti v igralnice, kjer so zgrabili svoj kos zabave za poceni urno postavko.

Danes je PlayStation veliko bolj dostopen. Poleg pooblaščenih prodajnih mest lahko najdete rabljene modele, različne popuste, lahko pa jih naročite tudi na spletu z brezplačnimi igrami. Če si ne morete privoščiti najnovejše konzole, je na trgu PlayStation 4 z enako vznemirljivimi naslovi in odlično zmogljivostjo. Tukaj lahko preverite ponudbo najnovejših modelov igralnih konzol PlayStation s prihranki in z možnostjo nakupov na obroke. Negujte otroka v sebi ali osrečite otroke. Igrajte skupaj, kot družina, s prijatelji. Da bi vaš čas hitreje minil. Čas hitro leti  (minila so 3 desetletja) in PlayStation je tukaj, da ostane.

Naročnik oglas: Shoppster

Tagi