Rojenice Marjete Medved – »Rekle so brez ust, videle so z zaprtimi očmi«

V Galeriji Domžale je bilo v četrtek, 21. aprila 2016, odprtje razstave kipov in slik akademske kiparke Marjete Medved, ki jo je poimenovala »Rojenice«. S tokratno razstavo kipov in slik Marjete Medved se prestavljamo v tiste dele našega življenja, za katere vemo, da so se zgodili, ker smo bili zraven, pa se jih prav nič ne spomnimo.

Tokratna razstava kipov in slik akademske kiparke Marjete Medved je zadnja v sezoni 2015/2016, kjer se je v Galeriji Domžale predstavilo sedem umetnikov s svojimi deli. Obiskovalci odprtja vsake razstave pa so imeli vedno možnost prisostvovati pogovorom z razstavljavci, ki jih je vodil akademski kipar Jurij Smole.

»Na videz eklektične podobe nas pritegnejo v svoji pokončni in povedni redkobesednosti: podobe molčijo in so zelo zaprte vase. Celo mižijo in hočejo pokriti vrat in grlo, da se tudi mrmranje v njih čim manj sliši. Starodavna in preprosta likovna govorica, ki naseljuje lesena telesa v naravni velikosti, je tista, ki mrmra usodo gledalca. Marjeta nas skozi svoje ponavljajoče se drevesne mantre odpelje v naš lasten mit, ki se je zares zgodil, a je mit postal, ker so Rojenice tako naredile«, je o razstavi Marjete Medved povedal Jurij Smole.

Rojenice so napovedale pot in svetlobo, pa tudi grom, zbito zemljo in letenje; šepetaje so izrekle v les izklesane uroke, ko smo prvič zajeli naš skupen zrak in začutili veliko praznino prostora. Po besedah Smoleta je Marjetino kiparstvo v vsem povezano z naravo; ne čuti potrebe po trajanju materiala v neskončnost, kar daje lipovini ali drugemu lesu še dodatno človeško plat. Njeno klesanje ni luščenje figure, ampak dihanje z deblom: »Kadar les pobarva, je vesela in ko ga prekrije s temnim lužilom, postane žena z ogrinjalom, ki vse od antike, v skritih kotih zgodb spremlja prizore na freskah, mozaikih ali slikah.«

Prav v slikah se njena povezanost po besedah Smoleta z naravo utrdi: »Polja zemeljskih barv niza v ploskovit prostor, skozi katerega preseva modrina, ki je bila edina materija pred nastankom sveta. Oblike so take, kot jih v naravo naseli človek in ozadja so tisto, kar izrekajo Rojenice.«

Negibnost Marjetinih kipov se popolnoma prekriva z življenjem drevesa ali počasnim spreminjanjem v naravi; meditiranju izklesanih figur se radi pridružimo, saj so tako mirne in negibne, da nam dolgi življenjski lok drevesa postane nujen pobeg iz naglosti vsakdana.

So to napovedale Rojenice? Ne, povedala je Marjeta.

V pogovoru je umetnica povedala, da je umetnost intuicija, da je neko vedenje brez znanja, nekaj kar veš. Ker so na razstavi razstavljeni tudi osli, je v zvezi s tem dejala, v njih ne vidi negativnih stvari, kot je muhavost, temveč bolj pozitivne stvari: da je potrpežljiv, prijazen in da je romar – da potuje. Vsak razstavljen osel in vsaka razstavljena ženska figura ima svojo zgodbo. V pogovoru z umetnico, ki si ga lahko ogledate v zgornjem videu, boste izvedeli marsikaj zanimivega, med drugim tudi to, zakaj je na mnogih njenih slikah uporabljena zlata barva.

Marjeta Medved Kovačič, akademska kiparka, rojena 15. 2. 1982 v Ljubljani. Diplomirala je leta 2009 na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, smer kiparstvo. Je članica Društva slovenskih likovnih umetnikov Ljubljana. Samozaposlena v kulturi.

Avtor: Miha Ulčar; Foto: Miha Ulčar, Miro Pivar; Video: Simona Pivar
Tagi