Poigravanje s številkami in štetjem ali kako približati matematiko otrokom: Zvezde in makova zrna

Koliko v Sloveniji poznamo ukrajinsko književnost? Kako se povezujeta literatura in naravoslovje? Zakaj je matematika pomembna? Kako otrokom približati naravoslovje? Kako matematiko uvesti v družinsko življenje? O tem se je s prevajalko in lektorico mag. Andrejo Kalc, profesorico matematike in strastno bralko mag. Mojco Novoselec ter učiteljico Vesno Tripković, ki je zasnovala in izvaja program zgodnjega naravoslovja v Pionirskem domu, v Knjižnici Domžale, v četrtek, 2. februarja 2017, pogovarjala urednica dr. Barbara Pregelj, ki je obenem tudi solastnica Založbe Malinc. V pomoč pa ji je bil Aleš Cigale, tehnični urednik založbe Malinc.

Založba Malinc je majhna, butična založba, ki si prizadeva za izdajanje kvalitetne mladinske književnosti in večjo biblio raznolikost na slovenskem knjižnem trgu, z različnimi projekti pa tudi za promocijo branja. Vse njihove knjige so oblikovane v skladu s kriteriji oblikovanja gradiv za bralce z disleksijo. Dr. Barbara Pregelj je najprej predstavila ter nekaj besed povedala o gostjah, zatem pa je pogovor stekel na temo otrok in raznih aktivnosti otrok, o šolanju, učenju …

Avtorja in ilustratorja te posebne zgodbe sta mlada ukrajinska umetnika Romana Romanišin in Andrij Lesin, ki že več kot desetletje skupaj ustvarjata na področju ilustracij in likovne opreme knjig. Za svoje delo sta prejela že več nagrad, zadnjo med njimi, prav za pričujočo slikanico, leta 2014 v Bologni. Slikanica nas popelje z deklico Doro, ki je hčerka slavnih matematikov, v svet, kjer se poigrava s številkami ter s štetjem. Dora je prav posebna deklica, saj je njej najljubše, ko prešteva predmete, zvezde, živali, zanima jo, koliko je pik na obleki, koliko je dreves v parku … Vse pogosteje tudi premišljuje, kako bo, ko bo večja, preštela vse, kar se da prešteti na tem svetu. A bi se dalo prešteti tudi zvezde na nebu pesek v puščavi ali pa zrnca maka na makovki. Je to sploh možno? Kakor za koga.

Kot so v pogovoru na temo otrok povedale gostje, se da delati čudeže. Seveda si vsi otroci niso podobni, vsak ima svoj značaj, nekaterim grejo jeziki, nekaterim fizika, drugim spet kemija, nekaterim pa seveda matematika. Tudi gostje pogovora so imele težave pri katerem od predmetov, kot vsi otroci, pa tudi pozneje kot mladostniki. Če imaš rad štetje, kot je v knjigi o deklici Dori, potem ti tudi matematika gre. Mag. Mojca Novoselec je dejala, da bi bilo najboljše, da se matematika nauči do tretjega razreda osnovne šole. Dosti staršev pravi, da tudi njim ni šla matematika, pa ni čudno, da tudi otrokom ne gre.

»Poglejte otroke pri enem letu starosti. Sto krat, dvesto krat in še večkrat bo prijel žlico, da jo bo vedel pravilno uporabljati, pri matematiki pa ponoviš nekajkrat in bi rad, da bi vedel. Zakaj tudi matematiko ne ponavljamo sto in več krat«, je povedala mag. Mojca Novoselec. Učiteljica Vesna Tripković je povedala, da se otroci in mladostniki največ nauči zunaj, v naravi, saj tam nabirajo izkušnje. Otroški in mladostniški svet je nenavaden in čaroben, saj ga naseljujejo števila in formule. Ker otrok s preštevanjem meri vse, kar jih obkroža, tudi spoznava veliko stvari. Tudi pred spanjem je preštevanje preprostih stvari vedno dobrodošlo, radovednost pa njihov pogled usmerja tudi dlje, v oddaljene kotičke vesolja in njim znanega.

Knjigo je prevedla mag. Andreja Kalc, slovenska prevajalka iz ruščine in italijanščine ter lektorica. Za rusistično diplomsko delo je prejela študentsko Prešernovo nagrado. Študijsko se je izpopolnjevala na univerzi v Moskvi in Konstanci. Za sabo ima več prevodov sodobne ruske, beloruske in ukrajinske poezije, za mariborsko Opero pa je prevedla tudi libreto pravljične opere Obuti maček ruskega skladatelja Cezarja Kjuja.

Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar
Tagi