Odprtje 46. dnevov narodnih noš s tremi slikovitimi umetniškimi stvaritvami

Odprtje 46. narodnih noš je bila letos v znamenju kulturnega programa. Kamničani so namreč v četrtek, dan pred začetkom velikega dogajanja, odprli tri razstave, ki so, vsaka na svoj način, pospremile letošnji festival, ki je že zdavnaj presegel okvire domačega kraja.

Začelo se je z odprtjem fotografske razstave Petra Nagliča, ki je na ogled v preddverju Občine Kamnik in kot je povedal župan Marjan Šarec, ki je odprl razstavo, so fotografije Petra Nagliča zgodovinskega pomena ne le za kraj, ampak tudi državo. »Popisal je vse pomembne dogodke tistega časa,« je poudaril. Veliko zahvalo je izrekel Matjažu Šporarju, sicer vnuku pokojnega fotografa Nagliča, ki je zbirko zbral in skrbi zanjo z ustreznim shranjevanjem v fizični obliki, ne glede na to, da je Slovenski etnografski muzej poskrbel za digitalizacijo celotne zbirke. Fotograf Peter Naglič, ki se je leta 1883 rodil v Šmarci, je v svoj fotografski objektiv ujel številne podobe Kamnika in okolice, obeležil planinske izlete in skozi objektiv spremljal Plečnikove arhitekturne stvaritve. Njegova fotografska zapuščina predstavlja pomemben izziv za muzejsko stroko, saj je neprecenljiv vir za preučevanje lokalne zgodovine v prvi polovici 20. stoletja, smo lahko med drugim izvedeli na razstavi.

Po poteh Nagličeve fotografije smo se podali v nekoliko drugačno obliko ustvarjanja. Ladina Korbar, ustvarjalka s Krasa, je v prostorih TIC Kamnik odprla razstavo V glini predstavljena oblačila naših prednikov. Skozi lične figurice, za izdelavo posamezne potrebuje tudi po več kot en dan, smo lahko spremljali stare oblačilne običaje naših krajev. »V letošnjem letu smo želeli kulturni del 46. festivala narodnih noš dvigniti še na višji nivo ter obuditi in pokazati kako bogato tradicijo imamo. Ko smo iskali ustvarjalce, ki bi nam pri tem pomagali, smo naleteli na bogato zbirko gospe Korbar skozi katero lahko prepoznate kako bogata ja naša oblačilna dediščina,« je v uvodu razstave povedala direktorica Zavoda za turizem in šport v občini Kamnik Božena Peterlin. Da je Ladina Korbar začela ustvarjati tovrstne figurice s poudarkom na oblačilni tehniki naše zgodovine, ji je morala na glavo pasti knjiga. To se je tudi v resnici zgodilo in prav ta knjiga je pričala o zgodovini narodne noše na slovenskem. In začela se je nova zgodovina …

Še tretja razstava, ki je pospremila letošnje Dneve narodnih noš je Niso bili vsi goli in bosi. V resnici razstava prikazuje, kako kvalitetna so bila oblačila nekdaj in kako zelo ceniti so jih znali ljudje. Razstava predstavlja dve obdobji, sredino 19. stoletja, ki ponazarja alpski stil kmečkega prebivalstva, in začetek 20. stoletja za katerega so zgled poiskali v Šentvidu nad Ljubljano. Vsa oblačila so ustvarjena na podlagi fotografij za branje katerih je potrebno veliko izkušenj. »Fotografije človek lahko gleda večkrat, vsakič nekaj drugega, enkrat oblačilo, drugič dodatke. Brati fotografije pa se je potrebno naučiti, potrebno je veliko prakse, nekaj je tudi danosti,« razlaga avtorica razstave Andreja Stržinar, izdelovalka oblačil različni stilnih obdobij in slovenske oblačilne dediščine. Razstava je tudi letos prostor našla nad Kavarno Veronika. »Za takšno ustvarjalnost je potrebno veliko znanja in kar je najpomembnejše, na razstavi lahko oblačila ne le vidite, ampak se tudi dotaknete pristnih materialov,« pa so bile besede kamniškega podžupana Mateja Slaparja ob odprtju razstave, ki so jo obogatile tudi mlade folkloristke v plesu, petju in igri.  

Avtor: Mateja Kegel Kozlevčar
Tagi