Čakalnica Damijana Kracine

Ni umetnika, ki bi ne imel svojih umetnin na zalogi iz takih in drugačnih razlogov in Damijan Kracina ni izjema. Vrhunska razstava kipov, risb in postavitev je dočakala svoj trenutek, da se na ogled postavi v vsej svoji lepoti. Damijanova umetnost je mnogoplastna, humorna, na momente norčava izkušnja predmetnosti in nastavljanja zrcala preresnim situacijam vsakdana in vrhunskih del preteklosti. Disciplina izdelovanja objektov je vrhunska, zato so kipi dovršeni in se kjerkoli vklopijo v kontekst. Natančnost in skrajno resen pristop v modelacijo, sta izročilo klasike, iz katere je izšel skozi velika vrata.

Kipe in slike akademskega kiparja Damijana Kracine, narejene s »suhim čopičem«, so tokrat na ogled postavili v Galeriji Domžale, kjer je v četrtek, 21. marca 2019, potekalo odprtje razstave, ki jo je umetnik poimenoval »Čakalnica«. Odprtja razstave, na katerem je potekal tudi pogovor z avtorjem, ki ga je vodil akademski kipar Jurij Smole, se je udeležilo lepo število umetnikov ter ljubiteljev kiparskih in slikarskih umetnin.

V predstavitvi razstavljala akademskega kiparja Damijana Kracina  je Jurij Smole dejal, da povečave in opredmetenje njegovih idej – predvsem pa vprašanj, ki si jih redko ali celo nikoli ne zastavimo, nam nudijo zanimivo izkušnjo povsem nove uporabe kiparstva in ga zato umeščajo na zemljevid sodobnih umetnosti. Prav moderniziranje arhaične predmetne izkušnje skozi kipe, objekte, risbe, postavitve in multimedijo je Damijanova varianta kiparstva, da na slovenskem skozi figuro dihamo odprto in nezateženo, pa kljub temu kritično in aktualno umetnost oblik, volumnov in finih tekstur.

Bitja na slikah so v fazi razvoja, zato tu nastopi risba, ki se tudi razvija sproti, evolucijsko in ne ve se, kaj bo iz tega nastalo. Tu so tehnično kar zahtevne litografije, risbe z ogljem na papir, pa kipec v redukcijsko, črno žgani glini.

Damijan Kracina je rojen 1970 v Kobaridu. Akademski kipar je od leta 1996, magister umetnosti je postal leta 1999. Bil je član in ustanovitelj skupine Provokart, bil je tudi ustanovitelj in med 1997 – 2000 umetniški vodja Artilerie Kluže. Bil je gostujoči umetnik v Werkstadt Graz, Graz Avstrija leta 1998, Tamarid Institute Albuquerque, Nova Mehika ZDA leta 2002, Santa Fe Art Institute, Santa Fe, NM, ZDA  leta 2004. Je dobitnik CEC ArtsLink nagrade za neodvisne projekte leta 2003. V letu 2004 je dobitnik delovne štipendije Ministrstva za kulturo RS. Je tudi ustanovni član Društva za domače raziskave.

Natančne opredelitve njegove umetnosti v resnici ne moremo narediti, a ekološke teme, genetika, okoljski problemi in bivanjska izkušnja so kombinacija, ki počasi rezultira v njegovem Poslednjem muzeju sodobne umetnosti. Ta obliko šele dobiva in del njega je tudi Čakalnica, ki nas hote potiska v pričakovanje prihodnjih podob in izmišljij, čeprav morajo še dozoreti ali dobiti patino.

Damijan Kracina je na odprtju razstave povedal veliko o ustvarjanju slik in po predlogih iz  slik še kipe, ki so umetniško dovršeni. Če samo pogledamo kip laboda, prestreljenega z puščico in na steni sliko, ki kaže rentgenski posnetek le tega, zato katerega je avtor dejal da “labod”, ki se spremeni v skulpturo,  ravno takrat, ko se je iz oglja na papirju spremenil v belo epoksi smolo, ga je zadela puščica. V trenutku stiske odvrže krila in s kljunom gre proti puščici. Na zidu že visi rentgenska slika.

Pa kip velikansko krilo kačjega pastirja, ki zapolnjuje osrednji prostor galerije, na steni pa sliko avtorja z hčerko, ki ga gleda, Damijan pa ima na hrbtu to krilo kačjega pastirja, ki ponazarja, kot je dejal Damijan, vso težo, ki jo kot kipar včasih čuti na hrbtu. Damijan Kracina po rodu iz Breginjskega kota, a že več let živeč v Ljubljani, slavi ta najpopolnejši kompozicijski zakon v naravi, ki so ga zlasti renesančni umetniki uporabljali za doseganje ravnovesja in lepote. Kot nekoč Evklid uporabi zlati rez za konstrukcijo pravilnega petkotnika, ki mu pomeni osnovo za gradnjo krila kačjega pastirja. Ob gradnji se navdušuje nad racionalno uporabo linije do površine.

»Damijanova umetnost je mnogo plastna, humorna, na momente norčava izkušnja predmetnosti in nastavljanja zrcala preresnim situacijam vsakdana in vrhunskih del preteklosti; upodablja bitja in situacije s katerimi si delimo planet in si zaslužijo podobo, kot vsi heroji in pomembneži v vseh zbirkah tega sveta. Disciplina izdelovanja objektov je vrhunska, zato so kipi dovršeni in se kjerkoli vklopijo v kontekst. Natančnost in skrajno resen pristop v modelacijo, sta izročilo klasike, iz katere je izšel skozi velika vrata« je ob koncu pogovora o avtorju razstave še povedal Smole.

Zanimiva in duhovita razstava na kateri akademski kipar elegantno prehaja med žanri, mediji, tehnikami, materiali, formo in vsebino, znanostjo in domišljijo ter vse skupaj postavi pod obok umetnosti, ki estetsko uživa, sproži razmislek, plemeniti z univerzalnostjo in dviga kotičke ustnic.  Razstava Damijana Kracine bo v Galeriji Domžale na ogled do  4. aprila 2019.

Avtor: Miro Pivar; Foto, video: Miro Pivar

Tagi